/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Formater Linux
Fra : Panda12
Vist : 523 gange
50 point
Dato : 14-09-05 11:51

Hej
Hvordan formaterer man linux??
Jeg vil have lagt Xp ind
Hjælp mig!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-05 12:52

Du bruger FDISk.exe (ligger på din XP installations CD-ROM) eller et andet partition program som f.eks. Partition Magic : http://www.soft32.com/download_151.html

Nedlægger/sletter alle partitions ...opretter en primær ...eller en primær og flere secondary/extended partitions.

Disse formateres så med format X: commandoen, hvor X er det drevbogstav du vil formattere. Derefter kan du smide XP ind på en af disse formatterede partitions (= drev bogstaver)

Hvis du boot'er fra XP installations CD-ROM'en er dette imidlertid indbygget. Læs menuerne grundigt igennem efterhånden som de dukker op under installationen. Du får da alle nævnte valg undervejs.

Tip : Har du oprettet flere partitions på en disk eller har flere disks, så lad et drev formattere i FAT32, så du kan lægge dine 'gamle' programmer der. Altså de der ikke understøttes af XP's NTFS filsystem. Dvs. gamle DOS og Windows spil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-05 12:56

Ps. FORMAT.com ligger ligeledes på din XP installations CD-ROM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Panda12

Dato : 14-09-05 20:23

Ja men når den ikke vil ta imod xp cd rommen
Hvad gør jeg så`??

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 08-10-06 23:57

Du går ind på bootdisk.com
Downloader en disk med fdisk på, do dos 5.0 er rigeligt.
Husk at starte med at skrive fdisk /mbr først.
Dette sletter din master boot record.
Hvis du ikke gør risikerer du at maskinen starter op og skriver000011100010100110 eller lign.
Når du har lavet din fdisk /mbr er det bare at få den til at boor på cdrom og følge vejledningen.