/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Østriske "Kartoffeltyskere"??
Fra : Rytterknaegten
Vist : 865 gange
399 point
Dato : 12-09-05 01:23

Hej igen derude i natten.
Man taler om Kartoffeltyskere, men kom der Østrigere herop?? Der er stadig Navnet Hamann, der spøger!!
Mvh Rytterknægten fra Vestsjælland.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 01:46

Jamen Hamann er da også et tysk navn, hvorfor mener du det må være en østriger?

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 01:49

Da Frederik V ønskede at få den jyske Alheden opdyrket lod han via en agent tyske bønder fra Rhinlandet hverve med løfte om skattefritagelse, gratis bygninger og redskaber. Fra de to små fyrstendømmer Pfalz og Hessen-Darmstadt kom der i 1759 29 familier, og i maj 1760 ankom yderligere 400 kolonister. Man kan forestille sig hvilken skuffelse og forfærdelse synet af Alheden har udløst iblandt disse fattige mennesker, som selv efter datidens forhold blev budt de horribleste betingelser. De fleste tog da også tilbage til Rhinlandet. I 1766 var der kun ca. 60 tyske familier tilbage på heden, som bl.a. ved hårdt arbejde bidrog til at opdyrke Alheden med kartofler, deraf navnet kartoffeltyskere. Til sammenligning androg Danmarks befolkning i 1769 785.590. Kartoffeltyskerne er imidlertid på mange måder symptomatisk for tilvandringen til Danmark fra middelalderen til midten af 1960erne, idet den er foregået individuelt og i små grupper, som forholdsvist hurtigt på grund af kulturelt og religiøst slægtskab er blevet integreret i deres nye fædreland.

fra http://www.easy-net.dk/slj/index.asp?id=109

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 01:55

De første Kartoffelavlere der blev importeret til DK, kom for at prøve at opdyrke vore heder. De kom ikke fra Tyskland men fra andre lande i Europa. Nogle fra Frankrig, nogle fra Belgien, Holland o.s.v. Der har sikkert også været Østrigere imellem. Først 2'nd bølge (efter af de første på det nærmeste var død af sult) kom fra Tyskland.

Det egnsmuseum i DK der har den størte viden om såkaldte Kartoffeltyskere idag, er nok Herning Museum. Men 1´st bølge var ikke i nærheden af Herning. De kom til egnene omkring Fredericia/Vejle. Randbøl Hede var det første sted hvor man forsøgte sig med Kartoffelavl for at bekæmpe Heden. De stakkels indvandrere fik dog aldrig den hjælp de var blevet lovet, og de der ikke døde af sult på de magre jorder, rejste tilbage til deres respektive hjemlande.
Altså: Jeg tror at du skal søge på Fredericia, Vejle-kantens Museer efter flere og mere nøjagtige oplysninger.

Held og lykke med det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 01:59

dova -> Jeg kender godt den historie(sandhed du fortæller om). Men det var først 2'nd bølge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 03:00

"Lidt historie om heden

Omkring år 1700 var en trediedel af Jylland hede og moser, men ingen ønskede at opdyrke arealerne. Kong Frederik d. 5 så problemerne i dette, og da der i Tyskland var overbefolket i nogle egne, blev tyskerne i 1759 inviteret herop som arbejdskraft.

I Randbøl Sogn boede 86 tyske familier. De fik rejsepenge ved ankomsten, men da de også var meget fattige, måtte regeringen hjælpe til med alt udstyr i form af redskaber og dyr. Efter en tid med bl.a. korn, begyndte tyskerne at dyrke kartofler, men udbyttet var ikke stort nok til, at de kunne leve uden hjælp fra regeringen.

Opdyrkningen af heden var fysisk hårdt, og lykkedes ikke altid. Da Danmark lige havde været i krig mod den russiske Zar Peter d. 3 i 1762 og havde stor gæld, kunne alle tyskerne ikke hjælpes som lovet, og mange rejste hjem igen."

Det var nu også kartoffeltyskerne der prøved at opdyrke Randbølegnen, i samme tidsrum.

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 13-09-05 06:46

Hej Dova,ja hvorfor Østrig? det var en kollega der nævnte muligheden, da han havde en bekendt Hamann dernede, men iøvrigt ikke havde relationer til Danmark.Mvh Rytterknægten

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 399 point
Dato : 13-09-05 16:03

Nu er der registreret ca 655 mennesker i DK som hedder Hamann, enten som mellem- eller efternavn.

Der bor i Åbenrå og i Skanderborg, en med det fornavn du søger, ved ikke om du har undersøgt den mulighed......Ellers find adressen på Eniro personsøgning, da jeg ikke vil lægge adresse o.s.v. ud på nulevende personer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 15-09-05 11:14

Tak for svaret dova.