/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Testnationen og definitioner
Fra : erling_l
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 11-09-05 11:59

Hejsa. Lavede spørgeskemaet på tv2 i går, så af samme grund så jeg lidt af udsendelsen i aftes. Nogle af spørgsmålene gik på "modsatte af". Eksempler på modsat er sort / hvid, mørk / lys, stor / lille - altså ord, der er direkte kontrast til hinanden.

I går var et af svarene, at "røget" stod i kontrast til "fersk" - og det kan jeg simpelthen ikke få ind i min lille knop, at det skulle være en modsætning. I forhold til de andre valgmuligheder var det måske naturligt nok - men er det en modsætning?? Det synes jeg ikke. For mig virker det lidt som forholdet rød / umalet, 2-etager / 3-etager - altså som noget, der godt nok ikke kan fremkomme samtidigt - men som efter min bedste opfattelse heller ikke kan sides at være en modsætning.

Er der nogen, der kan give en "logisk sammenhæng i modsætningen???"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 12:01

En røget madvare er jo behandlet i modsætning til en fersk! De 3 andre var osse behandlede madvarer!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-09-05 12:03

Enig med tedd

Modsætningsforholdet består i behandlet/ubehandlet

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 12:11

Kan godt følge det - lidt.... - men jeg mener, at en kontrol på, om et ord virkeligt er det modsatte må være, at det kan gå "begge veje" (sort kan give hvidt og hvidt kan give sort osv.). Hvis definitionen går på behandlet/ubehandlet, skulle man kunne komme begge veje igen. Og følger man det, kan man godt gå fra røget til fersk - men ikke naturligt tilbage til røget igen. Hvis du beder om det modsatte af fersk, kunne det ud fra definitionen fra før (ubehaldlet til behandlet) fint gå over i saltet i stedet for fersk. Der er ikke et logisk sammenhæng "frem og tilbage", og derved mener jeg ikke, at der er tale om modsætninger.

Jeg synes, det er en fejl på lige fod med balistikspørgsmålet (den pakke, der blev smidt ud af en flyvemaskine)..

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-05 12:11

Lidt sjovt for der er jo faktisk noget der hedder : Fersk røget laks

Forskellen mellem fersk røget kød og andre måder at røge kød, er at det ikke er kogt/stegt før røgningen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-09-05 12:14

Det skal da ikke nødvendigvis være reversibelt for at være et modsætningsforhold.

Eksemplet Liv/Død understreger dette forhold.

Med hensyn til flypakken, hvad er fejlen i det?
Pakkens bane er korrekt angivet, der blev ikke spurgt om banen i forhold til flyet, og det er derfor korrekt at den vil bevæge sig i en bane skråt fremad da den smides ud i fart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 12:18

Jeg tror du tænker at svaret skal være dipolært og det har du ganske ret i ikke holder med røget/fersk, men det kræver at præmisserne er 1:1.

Her er der tale om 1:? som svarer til 1:?, som svarer til 1:?, som svarer til 1:? Altså ikke et dipolært præmis, men et kvintiært

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 12:22

Du skal jo se det i relation til alle fire svarmuligheder!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 12:22

Fersk røget laks, har så vidt jeg ved ikke noget at gøre med, om det er kogt/stegt, men om det er saltet (og ikke længere fersk) før røgning

Erling

Hvad var den rigtige løsning på spørgsmålet med flyvemaskinen......jeg så nemlig ikke udsendelsen da jeg havde gæster, men prøvede for sjov at lave testen via TV2 i nat, så jeg ved ikke om det var et af de få spørgsmål jeg havde forkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 12:23

Eller som molo prøver at forklare det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 12:24

Forresten spørgsmålet om røget og modsætningen fersk, så er den rigtig nok

Du kan også erstatte fersk med rå/ ubehandlet

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 12:25

Stakkels frisører forøvrigt! Lå de ikke på en IQ på 84 i gennemsnit? Tror de læser for mange ugeblade!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 12:27

Den rigtige løsning på flyveren er, at pakken vil tegne en parabel. Jordens tiltrækningskraft accellererer pakken ned, mens luftmodstanden langsomt bremser fremadretningen. Det er de samme baner som tegnes, hvis du f.eks. regner med ballistik (kuglernes baner fra kanoner osv.) - forudsætningen for en lige bane, som de tegnede, er, at det er et lufttomt rum (altså ingen modstand) - og så ville jeg nødigt sidde i flyveren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 12:29

dova -> Dét har jeg heller skrevet nogen steder, men burde nok havetilføjet -/saltet/syltet/marineret i min kommentar om røget KØD.

Jeg har heller ikke set udsendelsen, men en genstand der kastes fra et fly følger en parabelformet bane fremad i flyets retning, da faldhastigheden grundet tyngdekraft og vindmodstand er konstant, medens inertien og vindmodstand aftager når fremdriften (=flyet) er væk og hastigheden dermed aftager. Kaldes også ballistik.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 12:32

Enig i din betragtning om flyopgaven erling_l. Hvis man antager et lofttomt rum, må man også antage 'zero gravity' og pakken vil da fortsætte lige frem i flyets retning. Hvis svaret på opgaven var skråt ned er det klart en fejl, der beror på urigtige præmisser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 12:33

Ps. Jeg gider ikke deltage i den slags 'lege', da jeg på forhånd ved min IQ er 142

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 12:40

Citat
Jeg gider ikke deltage i den slags 'lege', da jeg på forhånd ved min IQ er 142

Synes da ellers det er meget sjovt, om ikke andet kunne du jo finde ud af om alderssvækkelse, Alzheimer og den slags er begyndt at udradere de små grå

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-05 12:50

Svarene kan findes på denne side

http://test.tv2.dk/

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 12:50

Kan du naturligvis have ret i, Mol - men når man nu har prøvet det og i løbet af aftenen må konstatere, at man er dummere end Lasse Rimmer, ja, så er vi jo nogen, der rammes så hårdt på egoet, at vi må kæmpe for at få overbevist os selv om, at der var fejl i opgaven, så han have en rigtig for meget, og vi havde en for lidt. Det ville jo ligesom give et andet udgangspunkt: Havde hele tiden troet, at han bare var for dum med den humor, han ligger for dagen - og nu viser det sig, at det bare er mig, der er for dum til at forstå den.

Så jo - der skal kæmpes for det sidste point !!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 12:53

Din natur fornægter dig ikke Molo lool. Du rammer plet med "Fersk røget laks".

Men ok.... specielt inden for gastronomien er der en udtalt tendens til at dreje og vride betegnelserne, så varen der skal sælges fremstår på den mest luxuriøse måde, og forfatterne til disse obskure betegnelser kan ikke siges at rutte med sandheden.
Et eksempel som "Forloren mørbrad" er enten genialt eller dybt gonat. Alt som ikke opfylder betingelserne for at være mørbrad kan jo kaldes dette. Den aktuelle betegnelse forhandles af Irma, og er kort og godt et stykke nakkekam der er trillet til en pølse med lidt persille inden i og så med en snor om. LOOL

Men det var vist en afledning af de toprindelige sp.

Jeg så ikke ret meget af udsendelsen, men vil da give Erling ret, og det kan da osse undre mig. Min opfattelse af "modsat" siger osse mig, at det modsatte af røget kun kan være "fersk" fordi der ikke gives andre muligheder. Altså ikke et korrekt svar, men det der kommer nærmest. Det eneste korrekte svar ville være "Ikke røget"

Jeg er til gengæld ikke enig med Erling i, at det modsatte af sort er hvid. Hvori består modsætningen?? Det er bare et udtryk vi har taget til os (osse jeg) som en metafor og bruges i flæng. Som Erling skriver, så er op / ned - stor/lille eksempler på regulære modsætningsforhold

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 12:57

Sort - hvid....

Tja - hver sin absolutte ende af farveskalaen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 12:58

Sort - hvid....

Tja - hver sin absolutte ende af farveskalaen - men er absolut villig til at sælge argumentet for prisen af at røget ikke er modsat af fersk.......

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 13:00

sorry i øvrigt : nogle i stedet for nogen ... skulle nødigt ryge yderligere tilbage i forhold til ham..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 13:01

Erling....jeg tror så at de fleste er dummere (egentlig lidt forkert udtryk, kan bedre lide: ikke så god til sådan en test) end Lasse Rimmer, jeg var en lille bitte smule men okay, hvis din hidtidige indstilling til hans intellekt har været som beskriver, så vil jeg dog ikke gå så langt som til at kalde dig dum......men en dårlig menneskekender.

Det er for øvrigt ikke helt ukendt , at rigtig mange i samme genre, altså komik, satire o.l. besidder en rimelig høj IQ.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 13:04

- Det er vel ikke en stavekonkurrence.

Øhhh forekommer sort og hvid på en farveskala??

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 13:05

sorry - men kan altså bedre lide John Cleese og Al Bundy

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 13:09

Dova.
Så passer min teori jo. Dumme mennesker har ingen humor

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-09-05 13:27

Saltet - fersk er modsætninger

Når maden er fersk, er det fordi, den mangler salt...

Sprogforvrængning at sige, at røget og fersk er modsætninger...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 13:33

Nudansk ordbog

Fersk: Fra plattysk versch sideform til vrisch, se frisk.
Frisk, ny, ikkesaltet f.eks fisk , fersk(t)vand , overført: kedelig , eks. en fersk farve

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 13:33

Sort = intet lys ..altså ingen farve. Hvid = alle farver. Ingen farve <> alle farver. I dét perspektiv korrekt.

Rød uden lys, =sort, blå uden lys=sort, gul uden lys=sort. Hvid = rød+blå+gul og dermed uden lys også=sort. I dette perspektiv er sort og hvid lig hinanden og dermed fejlagtigt.

http://www.idamarie.dk/idamarie/Farvelaere/kompendium.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 13:37

Øeh... jeg talte altså om sort/hvid som modsætning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 13:38

Nu blir det jo interessant. Kiggede i Etymologisk ordbog.....

Fersk adj.; glda. færsk, no fersk, sv fãrsk, sen oldnord. fersker; lånt fra mnty. versch, der egentlig er sa. ord som frisk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 13:45

Iøvrigt tror jeg ikke en meter på at sådanne 'humane' test giver et mål for intelligens. Kun menneskelig ditto og resultatet deraf er dermed kultur-sociologisk bestemt.

Man kunne på samme måde lave en test for fluer

En 'ægte' test ville være basseret på microdomæner inden for : 'Cognitive science'

Bl.a. : Reflektion (selvforståelse), kombinatorik, analogi, koncepter og allegorier

</KLOGDUM>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 13:50

Jamen Molokyle, så vidt jeg lige erindrer, er der da vist også lavet nogen test med bananfluer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 13:57

..minder mig lidt om den dersens reklame for Gl. Dansk :

X: Prøv en Gl. Dansk med citrus (..en intelligenstest for mennesker)

Y: ...eller Porre ..fnis (Svarer til en intelligenstest for hunde)

Z: ...Gl. Dansk med rødkål ..Ha ha ha .. (.. og for bakterier!)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 14:02

Du har fuldstændig ret Molo - en sådan test siger intet om intelligens.
------------------------------------------------------
........ egentlig mere om man har fulgt med i regnetimerne i skolen
Når det så efter offentliggørelse af de såkaldte "SVAR" viser sig, at flere af disse IKKE er rigtige, så må man tage sig til hovedet
---------------------------------
Hele denne test var jo også kun underholdning, endda af temmelig ringe kvalitet
----------------------------------------
Såvel opgaver, som svar var vel også kun et udtryk for hvad der forgår inde i hovedet på den venlige herre med skæg som har udarbejdet det hele, og som på afvigende vis medvirkede i udsendelsen
Mit indtryk var, at diverse definitioner udelukkende var for hans regning, og slet ikke et udtryk for de faktiske forhold.
-------------------------------
Tag det som underlødig underholdning, mere var det ikke
mvh
<\\Benny

(Blev testet i mensa 1999 -> IQ= 138)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:05
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 14:08

Prøv i stedet denne her: http://www.mensa.dk/testiq.html
----------------------------
HUSK: det er kun for sjov

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:15

bennymanden -> Sådan en side 'lære' man ikke noget af. Dvs. ..man øger ikke sin viden

Det er blot tidspilde ...og den er der rigeligt af hér på kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 14:29

Tidsspilde... Ja det tør antydes. Ved at lave testen med FULDSTÆNDIGT vilkårlige indtastninger, kan opnås en IQ på 85.... LOOOL Det er højere ende min faktiske

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:35

Klumme -> Dét må jeg sgu også prøve. Jeg lover at slå tænkeren fra og lukke øjnene

Øjeblik ........................

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:37

Jeg er mere uintelligent intelligent end dig Klumme : ..mindre end 79

</PLADDER>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:39

..eller hedder det: Jeg er mindre intelligent uintelligent end dig Klumme ?

..eller er det lige omvendt?

Se.... dét er filosofi der vil frem ;-9

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 14:48

LOOOOOOOOOOOOOOOOOl Hold op med at tage den "svære". Bare klik på den samme hele tiden. Det er en test der vil noget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 14:55

Aha... du regnede straks ud det ville være mest tilfældigt at benytte samme position i matrixen af figurer !

Så er du jo mere intelligent end jeg ...i dét lys

Hvorimod jeg er endnu meget mere intelligent, da jeg gennemskuede din strategi og brugte en alternativ løsning

..med ringere resultat til følge skal tilføjes, men det handlede jo også om at forsøge på, at virke dummest

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 15:13

Siger egentlig alt

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 15:14

Det klarede vi da flot.... Tror kun AJ kunne slå den LOOOOOL Se denne:http://www.kandu.dk/dk/spg/74116

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 15:20

I en RIGTIG test ville jeres forsøg på at virke "dummere" end i måske egentlig er også blive afsløret
Jeg var for en del år siden med til at lave nogle "test" af den intelligenstest ( I ) der bliver brugt under session til udfærdigelse af en mands FOUSHIP-skala til opbevaring i lægdsrullen - her viste det sig faktisk, at selvom nogle gjorde et "bevidst" forsøg på at gøre sig dummere, selvfølgelig for at undgå militærtjeneste - så blev dette faktisk afsløret af den store test.
--------------------------
Så kom i bare op til overfladen og fremvis jeres sande jeg
-------------------------------------------
......... efterfølgende kan i jo så nøjes med at spilde jeres tid her på kandu.dk

<\\Benny

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 15:36

Ok. Jeg er fra Ama'r. Alle fra Ama'r er fulde af løgn !

...må jeg spilde min tid nu hr. bennymanden?

Takker... erling EL

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 15:52

Den logiske forklaring er at der er noget der hedder fersk røget laks?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-09-05 11:45

Næh, Ted - den logiske forklaring er, at hvis det kan fremføres som argument, så giver det sig selv, at min antagelse er korrekt.

Den forklaring, som er mest korrekt, må vist være "Jeg tror du tænker at svaret skal være dipolært og det har du ganske ret i ikke holder med røget/fersk, men det kræver at præmisserne er 1:1.

Her er der tale om 1:? som svarer til 1:?, som svarer til 1:?, som svarer til 1:? Altså ikke et dipolært præmis, men et kvintiært ".

Men det er også fra samme person , så jeg tænkte, jeg ville belønne bidraget til den yderligere forvirring ***lol***

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-09-05 18:13

jamen, selv om der er en del brikker, som ikke falder på plads umiddelbart, er det dog interessant læsning for en underexponeret kandu'er mht. intelligens.
det ku' være, at man måske blev lidt klogere. jeg hænger på lidt endnu....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-09-05 21:53

Rart at have nogle brikker at flytte med - bare synd at de vælter hele tiden