/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere harddisken, xp home
Fra : betonjens1
Vist : 371 gange
200 point
Dato : 08-09-05 13:20

jeg skal formatere min harddisk 160 gigabyte skal jeg bruge en start diskete? jeg har ikke noget diskettedrev men en orginal cd rom med Windows home edition

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 210 point
Dato : 08-09-05 13:22

Du har ikke brug for en startdiskette - virker udmærket fra CD. Dog kan du komme ud for, at du lige skal ind i bios'en og vælge opstartsrækkefølge (så den starter med at lede på CD-rom først), men hvis det er en forholdsvist ny computer, er det ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-09-05 13:24

NEJ - ikke røre bios når det er home edition - i så fald kan det være restore cd´ene ikke virker !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-09-05 13:26

sluk for din pc - åbn og lige før opstart af windows sætter du din cd (der er sikkert flere) i - så skulle det køre hvis du kører fuld restore

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-05 13:29

Lige en ekstra kommentar - i "gamle" dage - specielt, da der var diskettedrev til - skulle man vælge opstartsrækkefølgen i bios. Det betød, at man kunne vælge, at PC'en skulle opstarte fra harddisken - så man ikke fik en fejlmelding, hvis man havde glemt en "ikke-system-fil-diskette" i drevet.

På nye PC vil bios typisk gå på harddisk først - men bare selv gå videre til CD rom, hvis der ikke er system på harddisken (f.eks. i forbindelse med formatering).

Men skulle du få problemer med at få den til at læse fra CD'en (hvis den stopper under din opstarte, fordi der ikke er system på harddisken), så genstarter du PC'en, går ind i bios, sætter den til en opstartesrækkefølge med CD-rom først, og gemmer den opsætning - derefter installerer den så "rigtigt" igen.....

Godkendelse af svar
Fra : betonjens1

Dato : 08-09-05 13:31

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-05 13:34

som nævnt, mirit, er det ikke et problem på nyere PC'ere - men selv om du installerer home edition, kan problemet fortsat være der, hvis det er en gammel PC - det nytter jo ikke noget, hvis PC'en skulle stoppe ved harddisken og ikke finder ind til CD-rommen (så er det jo ligesom lige meget, hvilken version, der ligger på).

Men spørgsmålet gik på, om der skulle bruges startdiskette - og det er ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-09-05 13:42

jeps - var for hurtigt ude erling_l - men kan jo ikke slette

ps har dog været ude for en del oem pc´er der netop ikke tåler det med den tilknyttede xp home fornylig