/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor stammer navnet Liebmann fra?
Fra : Lion38
Vist : 1780 gange
70 point
Dato : 04-09-05 12:54

Min morfar hed Alfred Liebmann Frederiksen f. Carlsen, i den forbindelse vil jeg gerne have at vide om nogen har oplysninger om ham, og hvor mellemnavnet Liebmann stammer fra.
De oplysninger jeg har er følgende; min morfar blev gift i august 1929, formentligt på Københavns rådhus (er ikke sikker), han blev gift med Ellen Mary Soffy Thorup f. 5/9-1908.
Deres børn er følgende; Alice Liebmann Andersen f. Frederiksen (8/9-1929-27/1-1989), Svend Liebmann Frederiksen (døde som 18-årig i en millitærulykke), Kaj Liebmann Frederiksen (døde aug. 1979), og Arne Liebmann Frederiksen f. 13/7-1936.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 13:05

Liebmann navnet er der noget om på denne side http://www.geocities.com/texliebmann/liebname.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 04-09-05 13:18

Tak for svaret, det giver os kun en del af svaret. Med vores spørgsmål om hvor navnet stammer fra, mente vi Danmark og søger derfor slægtninge eller oplysninger om slægtninge, til de navne der er nævnt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 13:36
Kommentar
Fra : larshau

Dato : 04-09-05 15:05

Du kan finde mange "Liebman" i Family Search. Men navnet er registreret med ét "n":
International Genealogical Index - Denmark
1. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 14 SEP 1870 Kjobenham, , , Denmark

2. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 27 FEB 1909

3. Johan August Valdemer Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: About 1890 , , Denmark

4. ELISABETH LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Birth: 17 JAN 1820 Helsingor, Frederiksborg, Denmark

5. CLAUDINE AMALIA LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Death:

6. ELISABETH LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Death: 13 JUL 1894

7. ELISABETH LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Death:

8. CLAUDINE AMALIA LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 16 JUL 1819 Tikob, Frederiksborg, Denmark

9. NICOLAJ LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 17 NOV 1811 Sankt Marie, Helsingor, Frederiksborg, Denmark

10. ELISABETH LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 19 OCT 1841 Sankt Marie, Helsingor, Frederiksborg, Denmark

11. ELISABETH IDA AUGUSTINE LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 27 JUL 1832 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

12. MALVINA EMILIE WILHELMINE LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 10 AUG 1836 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

13. PINON SALLY LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 25 AUG 1847 Mosiac Congregation, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

14. JOSEPHINE FREDERIKKE LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 22 NOV 1839 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

15. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 14 SEP 1870 , Kobenhavn, Denmark

16. JOHAN AUGUST LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 09 OCT 1864 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

17. JOHANNE LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Birth: 05 APR 1846 Mosiac Congregation, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

18. SALOMON LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 19 FEB 1812 Mosiac Congregation, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

19. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 14 SEP 1870 , Kobenhavn, Denmark

20. Johan August Valdemer Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 09 OCT 1864 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

21. FRITZ WILHELM LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 27 DEC 1834 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

22. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 27 FEB 1909

23. Adolf Liebman - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 27 FEB 1909

24. FRITZ WILHELM LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 05 MAR 1835

25. ELIEZER LIEBMAN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 06 JUN 1837 Mosiac Congregation, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - over 25

--------------------------------------------------------------------------------

Vital Records Index - Denmark
26. Nicolai Christian LIEBMAN - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 19 May 1785 Helsingor, Frederiksborg, Denmark
27. Melvina Emilie Wilhelmine LIEBMAN - Vital Records Index / DE
Gender: F Marriage: 30 Aug 1861 Ryslinge, Svendborg, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 2

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 04-09-05 16:12

Hej jakJoe og Larshau.

Tak for Jeres indlæg. Det kan godt være at jeg ikke har forklaret mig ordentligt. Jeg har været inde på relevante sider så som Family Search osv, og og ja der en masse personer som er registreret med et N. Men jeg hedder det altså med 2 n'er Det kan jo godt være at en af mine forfædre har heddet det med et N, men for at finde ud af det skal jeg ligesom tilbage i min morfar's forfædre. Og det er der jeg beder om hjælp. Jeg har desværre ikke særligt mange oplysninger, idet faktisk alle er afgået ved døden, incl min moder. Og lige nu kan jeg altså ikke komme længere end til de oplysninger jeg har om min morfar.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 17:33

man kan jo ikke lade være med lige at afprøve alternative - prøv selv at skrive "navnet liebmann# på www.google.dk - der kan jo være nogen der kan kontaktes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-05 18:47

En teori. En af de yngste Liebmann, jeg kan finde, er ham her:
"
LIEBMANN, Axel   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   30 Aug 1849
   Christening Date:   11 Oct 1849   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn,
         Collection:   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
   Father:   Frederik Michael LIEBMANN
   Mother:   Marie Sophie Henriette HORNEMANN
"
Efter den gamle navneskik hedder Axel jo reelt Axel Liebmann Frederiksen, måske din oldefar?
Fordi din morfar Alfred Liebmann Frederiksen jo er født senere, hvor efternavnet bevares.
(det med "Frederiksen f. Carlsen" forstår jeg ikke og jeg finder ingen Carl LIEBMANN).
Er det med Axel Liebmann Frederiksen rigtigt har du også dine tipoldeforældre...
Er der navnefællesskab i familien med Axel Frederik Michael Marie Sophie Henriette ??

En anden mulig oldefar LIEBMANN fra samme periode hedder Adolph ...
Her vil jeg helst ikke efterlyse evt. navnefællesskab, Svend

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 04-09-05 19:40

Kære alle sammen.

Vær venlige at læse hvad mit spørgsmål er.
Det lader som om at der bare skal nogle forslag på bordet, bare for at komme med et eller andet.
Mon ikke jeg har været på Google, når jeg også har været på family search.

Og ja, han hed Alfred Liebmann Frederiksen, og han var født carlsen hvilket min mor iøvrigt også var. hvorfor der blev skiftet fra Carlsen til Frederiksen ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-09-05 20:36

På din mors dåbsattest må stå hvor hun er født.
kontakt evt. kirken i omtalte sogn eller folkeregisteret i det sogn hvor din mor er født, koster ca.55 kr., ligeså for oplysninger om din morfar Alfred Liebmann Frederiksen f. Carlsen hos folkeregisteret.osv
de årstal du har, er for unge til der er data på nettet om din familie ........ på dda..fs...
er der kun data til ca.1900 så du bliver tvunget til at finde oplysninger om
Alfred Alfred Liebmann Frederiksen f. Carlsen forældre først , når du har de data kan du gå længere tilbage i din slægt

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-05 20:39

Godt ord igen, vi prøver jo kun på at hjælpe; nogle mere for at afprøve nettes muligheder...
(og du ved sikkert, at man ikke finder megen slægt på nettet efter år 1900).

>>>men for at finde ud af det skal jeg ligesom tilbage i min morfar's forfædre
Det var jo netop det jeg prøvede på med "Axel Liebmann Frederiksen"...

>>at der bare skal nogle forslag på bordet, bare for at komme med et eller andet.
Husk vi der prøver at hjælpe alene ud fra net-oplysninger er ude i tovene informationsmæssigt.
(Og rigtigt en teori, men ikke 1000 Liebmänner fra min side).

>han hed Alfred Liebmann Frederiksen, og han var født carlsen hvilket min mor iøvrigt også var
så er dette jo ikke rigtigt:
"Deres børn er følgende; Alice Liebmann Andersen f. Frederiksen..."
For det er vel din mor, der hed Alice?

Og leder vi så ikke i virkeligheden efter forældrene til Alfred Liebmann Carlsen??
Venlig hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-09-05 20:47

jo det gør i de data fin deu ikke på nettet uden bare 1 lille henvisning til sogn amt osv
har du haft en god tur svendgiversen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 21:06

sorry skal så ikke forstyrre mere - flueben væk

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 04-09-05 21:12

Hej svendgiversen....

Beklager at jeg har været lidt rodet ang. min mor. Min mor er Født Alice Liebmann Carlsen, hun kom senere til at hedde frederiksen, og i 1957 giftede hun sig så til Andersen.

Så jo, det vi leder nok efter forgængere til Aldred Liebmann Carlsen.

Ja, jeg ved at at der svært at finde oplysninger fom personer født efter 1900, og det er også derfor jeg beder om hjælp. Og i denne forbindelse er Google, family search jo netop ikke den store hjælp.

Derfor søger jeg oplysniger, om nogen evt kender til pårørende, eller hvordan jeg egentlig skal komme igang med at lede, især når jeg står med så få informationer som jeg gør, og som sagt er hele min slægt på begge forældres side ikke blandt de levende længere. Så derfor kan jeg ikke hente noget hjælp der, af naturlige årsager.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-05 21:50

Meget bedre,

og du kunne jo være så heldig at nogle ældre nulevende mennesker kendte din morfar,
men mon de så også kender kandu? Og følger med i dette lille underafsnit??
Ingen nulevende kan jo huske dine oldeforældre...

Og så problemet med hvad han / de hed???
Er din morfar kendt som "Alfred Liebmann Frederiksen" og dine oldeforældre hed Carlsen,
er der næppe nogen der husker/ser forbindelsen????

Som nævnt af andre bør du for at aktivere sådanne (tvivlsomme) gamle bekendte
også komme med oplysninger om hvor de boede / hvornår:
(eksempelvis: Min morfar havde en malerforretning på Amagerbrogade ca 1835-65...)

Du kunne jo også være herldig at støde på et eksisterende slægtstræ:
I så fald er Liebmann jo det sjældne navn, "indgangsnøglen",
men det er ret uklart hvordan det indgår i andre Liebmann slægtstræer????
og hvordan knyttet sammen med (Frederiksen) Calsen, Thorup etc?????

Svend, der ikke er Østdansker og kun kan hjælpe via nettet.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-09-05 22:00

jep

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 22:00

Alfred Liebmann Carlsen !

Ved du hvad han beskæftigede sig med ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-09-05 22:01

har fjernet fluebenet

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 05-09-05 14:09

Hej jakjoe

Min morfar kørte i sine unge dage "lillebil" (taxa), det må have været i 20'erne - 40'erne
Han blev senere hen arbejdsmand, og jeg kan kun huske at han har arbejdet hos Daells Varehus

Hvordan skal det fluebenet forstås? Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-05 17:39

Det ser senta ikke netop fordi hun "har fjernet fluebenet".

Når man svarer på et spørgsmål i kandu vælger man om man vil følge udviklingen,
ved at sætte et flueben nederst under besvarelsen, vist default?

Kan eller vil man ikke bidrage mere fjerner man dette flueben og ser så ikke de følgende svar.
Derfor disse kommentarer:
>>sorry skal så ikke forstyrre mere - flueben væk
>har fjernet fluebenet
Svend, der har bevaret siit flueben...

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 05-09-05 18:47

Tak for alle jeres svar, men det lader desværre ikke til at jeg af den vej kan finde noget. Jeg vil nu forsøge at fremskaffe div attester og prøve af anden vej at skaffe mig flere oplysninger.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 06-09-05 14:53

navnet liebmann løder tysk,har du prøvet at søge i tyskland

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 06-09-05 17:50

Som sagt.. tak for alle Jeres svar....

Og lige en kommentar til ardal123... Hvad tror du selv???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-05 21:12

Naturligvis lyder/er Liebmann tysk, den kære mand...

Men hvad jeg ikke vidste, det er også Jødisk:
Jeg har fundet navnet i Jødiske navneoversigter.

Hermed er ikke sagt at Alfreds familie var jøder; og de pågældende jøder
må jo have boet længe i Tyskland for at få et så Germansk klingende navn.
Selv tak, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-09-05 21:28

DDA 1787 1x Liebmann Nathan,
derudover er der på dda 1845
11 x Liebmann detser ud til de alle tilhøre den jødiske menighed.
så navnet Liebmann har været her i danmark siden ca.1700 Tallat ????
du mangler stadig oplysninger om Alfred Liebmann Frederiksen f. Carlsen,forældre
mvh
Senta

11 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1845
Navn: Salomon Køn: M
Alder: 33 Civilstand: Gift
Erhverv: Skrædermester - Mosairske Religion Fødested: Kjøbenh:
Sogn: Frimand Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: Huset No 94Aog 38b Klosterstræde
Husstands-/familienr: 1 Matr.nr/adresse: Stuen
Indtastningsnr: C2733 Løbenr.: 2649

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Snarens Kvarter, , , Kompagnistræde 58, 2, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Liebmann Nathan, 42 , Gift, Huusbonde, Den jødiske Nation som Handler,
Fratge, 24 , Gift, Hans Kone, ,
Schiønne, 11 , Ugift, Af første og andet Ægteskab, ,
Nathan, 10 , Ugift, Af første og andet Ægteskab, ,
Isack, 9 , Ugift, Af første og andet Ægteskab, ,
Aron, 5 , Ugift, Barn af tredie Ægteskab, ,
Joseph, 2 , Ugift, Barn af tredie Ægteskab, ,
Regine, 36 , Ugift, Tjenestepige, ,
Brendel, 30 , Ugift, Tjenestepige, ,