/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
fagforenings-rolle lige omkring 2. verde~
Fra : Chrillemand
Vist : 2540 gange
90 point
Dato : 04-09-05 12:09

Davs!

Står med en dansk-opgave, med et digt af Martin Niemüller. (Tysk Teolog og præst, arresteret af Gestapo i 1937, og sad i kz fra 1938-1945)

Digtet lyder sådan:
Først kom de for at tage kommunisterne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke kommunist.
Så kom de for at tage fagforeningsmedlemmerne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke fagforeningsmedlem.
Så kom de for at tage jøderne og sigøjnerne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke jøde eller sigøjner.
Så kom de for at tage de homofile, men jeg protesterede ikke,
for jeg var ikke homofil.
Da de kom for at tage mig,
var der ingen tilbage til at protestere.

Og så er det jeg spørger:
1) Hvilken rolle havde fagforeningsmedlemmer siden at de skulle tages? Hvorfor? Hvad blev der gjort ved dem?

Og det samme vil jeg spørge om ved de homofile:

2) Hvorfor? og hvad blev der gjort ved dem?

Og til sidste:
3) Vides det hvorfor at Martin Niemüller blev taget?

Håber i kan hjælpe.

\\Cræsse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 12:15

det er egentlig ligegyldigt med hvem der blev taget - prøv at føle dig frem til digtets mening

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-09-05 13:51

Jeg har fundet digetes mening, men det kan jeg ikke få til at fylde så meget... Jeg vil gerne ind under de forskellliges roller også...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-09-05 16:27

Hvad mon der menes med "tage?"
Jeg er gammel nok til at huske at kommunister og jøder blev sendt i konsentrationlejre.
Jeg kendte mange fagforenings medlemmer, ingen af dem blev "taget" og sendt i konsentrationlejr, men mindre at de også var kummunister eller jøder.
Nogle blev sendt til Tyskland for at grave kul. De skulle tage anvist arbejde for at beholde understøttelsen. Nogle blev så straffet efter krigen for samarbejde med værnemagten.
Martin nimuller tilhørte den yderste venstrefløj, jeg husker ikke hans historie.
Man hører tit at de homoseksuelle blev forfulgt? Nu har jeg altid opfattet SS erne som homoseksuelle - her er måske så en anden udlægning af ordet taget

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 17:31

Cræsse, jeg tror du skal langt tilbage i fagforeningens historie/oprindelse for at finde svaret - måske du kan komme lidt nærmere løsningen i dette link: http://www.leksikon.org/art.php?n=3160

Citat
Mange arbejdsgivere nægtede pure at anerkende de faglige organisationer som forhandlingsmodpart, og adskillige nægtede at ansætte organiserede arbejdere eller afskedigede dem.

Hvorfor mon?

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 17:36

Cræsse, jeg tror ikke dét med fagforeningen skal tages i forbindelse med 2. verdenskrig.
Der skete egentlig ikke noget med medlemmerne og de blev ikke "taget", de var bare ikke velsete

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 17:43

Martin Niemüller var antinazist og har sikkert fremkommet med nogle meninger som ikke var så velsete.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 17:44
Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 90 point
Dato : 04-09-05 19:13

Fagforeninger er jo en socialdemokratisk/socialistisk opfindelse, og det kan man jo ikke ha i et nazistisk samfund! Du må tænke på at der var mange om budet da nazismen opstod! Kommunister, socialister, socialdemokrater, konservative, nazister! Alle bekæmpede hinanden ud fra deres ideoligi! De første der røg var kommunister og socialister da nazi kom til magten! Da de så fik total magt røg osse socialdemokrater og forøvrigt osse konservative! Fagforening er jo osse stadigvæk oppe til debat, da princippet jo egenligt er en modvægt til kapitalismen! Altså de få rige mod alle de fattige! Man har ikke råd til opposition i et totalitær samfund, så man blir jo nødt til at bekæmpe organisationer der på en eller andet sæt er imod det bestående samfund!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-05 19:16

Du snakker om Danmark, valde! Og Martin Niemüller var vel egenligt bare humanist! Han var præst og tilhørte absolut ikke nogle venstrefløj! Har aldrig hørt om en præst der gjorde det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-05 19:19

Og et lille apropos! Her i Danmark blev kommusterne jo taget uden synderlig protest i 1941! Du skal langt op i krigsårene før tyskerne gik efter jøderne her i Danmark!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 20:20

Der kom de gyldne ord jo Godt gået Tedd... nu har jeg også lært noget nyt i dag

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 04-09-05 22:17

Lad os aller først slå fast, at der her er tale om Tyskland, og ikke om Danmark.
I Tyskland blev fagforeningerne afskaffet i 1935, og erstattet af Volksarme'en. Hvori man påbød alle, at arbejde i rigets interesse, løn og arbejdsforhold blev fastsat ved dekreter og belønninger i form af andele i folkevogne og ferier. På badehoteller og krydstogtskibe.

De som alligevel fastholdt sympati for fagforeningsvirksomhed anså man for at være kommunister eller sympatisører. Hvorfor man isolerede dem i fængsler, senere i konsentrationslejre.

"Homofile" Det er i de senere år, kommet frem, at Hitler havde et homofilt forhold under 1. verdenskrig, til en underkorboral, som senere forsøgte at afpresse ham. Det medførte sansynligvis, at disse "afvigere" blev betragtet som "Statsfjender" hvorfor også de måtte fjernes. KZ lejr sult, død og udryddelse til følge.

Jeg kender ikke noget til Niemüller hvorfor jeg kan kommentere hans skæbne.
Hilsen Nallatruk

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 05-09-05 00:36

KÆRE Valde
hvis du er så gammel som du skriver, burde du være voksen nok til, at undlade det barnlige ordkløveri!

Og Cræsse
Du skal nok tænke i de Nastional Socialistiske baner, altså "vi er de rigtige" og de, der ikke er os er forkerte.

I Danmark har vi også Nationale Socialister i dag. Deres "de andre" er bare ikke de samme som nazi´ernes.
Bare se hvordan Enhedslistens folk og BZerne opfører sig overfor dem de ikke er enige med.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-05 01:12

Og hvad der skete med de homofile? Det samme som der skete med jøder, sigøjnere, handicappede og politiske anderledes tænkende!

Øh! Hunsen? Hvordan opfører Enhedslisten og BZ'ere sig overfor folk de ikke er enige med? (Foregår der noget i Danmark vi andre ikke har hørt om?)

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 05-09-05 01:21

så vidt jeg husker smadrer BZerne kædebutikker og banker ligesom Nazi´erne gjorde det med jødernes forretninger, og enhedslistefolk tager malingkastere med på Christiansborg.

Har du aldrig hørt om det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-05 01:34

Og det synes du så lige skulle sammenlignes med nazisterne? Så må the Voice osse være nazistisk, siden de for nyligt bad deres lyttere om at gå hen til bageren, købe en lagkage og så bruge denne til at kaste i hovedet på ekspedienten? At de autonome på nørrebro er gak i låget kan vi hurtigt blive enige om, men at sammenligne dem med nazister er vist lidt lang ude! Tror ikke engang de ved hvorfor de render rundt og smadrer burgerbarer og banker!

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 05-09-05 01:38

Nej Noice øh Voice er komerciel, dum og afstumpet. Det andet foregiver, at være politisk!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-09-05 12:35

tedd!
Om præster kan være venstreorienterede har jeg ikke tænkt på; Men Jeg har da hørt dem gengive Jesu ord henvendt til de rige: "Sælg alt hvad i ejer og giv til de fattige" Er det ikke venstreorienteret?

At kommunisterne blev taget uden synderlige protester, har du 100% ret i vel nærmere 200% når man ved at tyskerne kun forlangt at få kommunisternes ledere fængslet. De danske myndigheder var så ivrige efter at gøre tyskerne tilpas at de fængslede alle medlemmer af det kommunistiske parti. Jeg ved ikke om det dengang var lovligt at registrere folk for deres politiske overbevisning; Men man havde en komplet liste over medlemmer af det kommunistiske parti. Hvis der var protester, så kom de ikke fra myndighederne

Hunsens småsure bemærkning om barnligt ordkløveri har jeg ikke nogen bemærkning til

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 18-09-05 20:28

Tak for svaret tedd.

Jeg har nu forsøgt at smide det ind i min stil, og jeg tror det lykkedes rimeligt. Jeg siger mange tak!

\\Chrille