/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gæld og boligkøb
Fra : titot
Vist : 736 gange
100 point
Dato : 01-09-05 17:57

Min kæreste og jeg har et problem.Vi ønsker at købe en bolig ,men min egen bank og en anden vi har henvendt os til vil ikke låne os pengene pga min gæld. Vi tjener tilsammen 48000 brutto pr måned og har et rådighedsbeløb pr måned på ca 12000. Jeg skylder 310.000 hvoraf de 90.000 står i en bil. Jeg afdrager med lidt over 6000 pr måned på lånene.

Boligen vi ønsker at købe koster 995.000 og vi har selv 115.000 fra vores andelsbolig.

Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke vil låne os pengene og det eneste de siger er at , jeg skylder for meget. Synes ikke det er heltsagligt, da jeg jo altid betaler mine afdrag og regninger generelt til tiden.

Er der nogen der har haft samme problem og løst det, kender en god bank, etc ?

Please Help.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-05 18:16

Nu er det mest almindelige når man vil købe hus, at man låner pengene i et realkreditinstitut, som .eks. Nykredit, realkredit Danmark o.l.

Men også der vil man vurdere om et budget vedrørende hus/boligkøb er realistisk.

De har nogen tabeller at gå ud fra, m.h.t hvor stort rådighedsbeløbet skønnes at skulle være, før de vil låne penge ud.

Hvis det rådighedsbeløb du nævner på 12000, er ud fra et skønnet budget hvis i køber boligen, lyder det underligt, at I ikke skulle kunne låne, men hvis det er sådan at udgifter til ny bolig, skal tages ud af de 12000, og så evt det i betaler i husleje nu lægges til, lyder det heller ikke i mine øren alt for godt, men det afhænger selvfølgelig af den nuværende husleje.

mvh dova

Kommentar
Fra : titot

Dato : 01-09-05 18:25

nuværende husleje på 5.500 er fratrukket. Så de 12000 er hvad vi har tilovers når ALT er betalt.

ved godt det går igennem realkreditinstituttet, men der skal jo lånes penge til et boliglån. Men fatter virkelig ikke på hvilket grundlag de afviser ( andet end at de afviser pga mit nuværnde låns størrelse )

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 01-09-05 18:29

du står vel ikke i RKI? eller din kæreste?

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 01-09-05 18:32

Jeg syntes det vildt urimeligt. Hvis man tjener 48.000,00 brutto og har 12000+5.500,00 (nuværende husleje) pr. måned så har man snildt råd til at købe hus via kreditforening. De 115000 du får for salg af andelsbolig skal jo bare bruges til udbetaling på huset og så skal resten finansieres, og det kommer ikke til at koste mere end 5.500,00 pr. måned. Gå til Nykredit det kan være der er hjælp at hente da de også har alm. bank ved siden af realkreditten.

Kommentar
Fra : titot

Dato : 01-09-05 18:35

ingen af os står i rki

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-09-05 18:42

Til orientering.

http://www.kandu.dk/dk/spg/72887

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-09-05 19:18

Hmmm, hvor har du dine lån fra, er det forbrug. I givertfald drejer det sig måske om hvorvidt man tør låne dig penge, altså tvivl om du kan styre økonomien.

Ellers skal du skifte bank og evt. få omlagt dine nuværende lån. Husk banker er som købmandsbutikker, gå på shopping.

Med den nævnte årsindtægt vil I uden problemer kunne låne til et hus på 1.7 mill, herfra skal du så trække din gæld på 300.000 kr. Altså kan i låne ca. 1.4 mill.

Der kan være en hel anden problematik, nemlig den, at man ikke ønsker at låne til et hus på landet, idet disse mange steder ikke er til at komme af med igen. Prisen taget i betragtning kan det tyde på at ligge på landet. Er det det, skal det give stof til eftertanke om jeres boligvalg.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 01-09-05 21:04

Jeg kan kun som tidligere anbefale jer at kontakte www.omegalaan.dk - de giver sig tid, og sørger for at, tingene kommer til at køre. De lån vi fik var under normal bankrente.
Gitte

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-09-05 21:50

Du skylder 310.000 hvoraf de 90.000 står i en bil. Hvad er den anden gæld? Umiddelbart forstår jeg heller ikke, at du har fået afslag. Vil du fortælle hvilke banker du har prøvet? Fortæl mig også hvor i landet du bor.

mvh

Franksp
Ansat som Kunderådgiver i et pengeinstitut

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 01-09-05 22:05

Mit råd er at du skal prøve en anden bank.. nok en mindre end den du har i dag, vi har selv skiftet fra Nodea for nogle år siden på grund af de har nogen meget høje krav til nye boligejer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-09-05 22:46

hvis ikke du har din konto i en mindre lokalbank, skulle du måske overveje at prøve det. de store banker er sommetider sværere at handle med.

Kommentar
Fra : titot

Dato : 02-09-05 08:05

den resterende gæld er "forbrug" og rester fra et firma jeg havde. Har pt Forstædernes bank og har lige prøvet dibabank. men vil da lige ringe til nykredit og en "lille" bank.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-05 16:56

titot

Har du prøvet, at kontakte andre banker?

mvh Franksp

Kommentar
Fra : darkforce

Dato : 19-01-06 21:12

Hvis I har 12 000 til rådighed efter alle udgifter, ville jeg tror at I skulle for lov til at købe hus, vi skulle kun have 7000 kr. Det kan være en fordel at for beregner på det hus I vil have, i stedet for et købsbevis, da krav naturligvis er højre, da der skal forhold til alle hus, og de forskellige problem der kan gøre det dyre at have huset, mens de kun skal se på de ting til det bestemt hus. Derudover kan I jo se hvad I kan spar på... f.eks. kan I måske helt ondvære bil eller måske kan I få flere penge til rådighed, ved at udbetale bil, i stedet for sætte pengede i huset.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 21-08-06 08:28

Det lyder sgu underligt det der... Jeg skyldte ligeså meget væk som du gør da jeg sidst talte boliglån med min bank, men vores rådighedsbeløb var LANGT under Jeres... De ville uden at blinke med øjnene låne mig på til 1,2 mil.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 31-08-06 22:51

Nu er det snart 1 år siden du stillede spørgsmålet.

Hvordan er det gået?

mvh
Franksp