/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Toilet, vandbesparelse?
Fra : cristian
Vist : 1901 gange
50 point
Dato : 30-08-05 18:45

Jeg har nogle gamle toiletter (dog ikke med ophængt cisterne), som bruger en frygtelig masse vand hver gang der skylles. Jeg har hørt, at der findes enkle metoder til at spare på vandet. Noget med at komme noget i cisternen, så rumfanget mindskes. Er der nogen, der ved noget om det? Eller er der andre mere professionelle metoder, som ikke kræver et helt nyt toilet?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-08-05 18:55

en stor sten i cisternen

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 30-08-05 18:56

Du kan også komme en 2L plastmælkedunk i.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-08-05 18:58

Et par mursten formindsker vandmægden i cisternen.

mvh
Joeson

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-05 18:59

En mursten er nem at anbringe.
Men du skal sikre dig at den ikke påvirker ventilstangen så ventilen ikke lukker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-05 19:05

Det var smart Jysch, med den mælkekarton.
Og cristian så kan du nemt tælle hvor mange liter du sparer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 19:10

Du kan også bukke lukkestangen der går hen til flyderen så stopper den vandindtaget tidligere.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-08-05 19:12

Det virker måske, men der er regler for hvor langt lortet skal skylles væk og rørene er dimentioneret efter dette vandskyl.
du kan købe et 3/6 liters toilet for 6-700kr. prøv at regne lidt på det. hvor mange liter skyller dit toilet ud nu og hvor tit bliver det brugt. så kan du jo se om ikke det kan svare sig at skifte til et helt nyt..

Junior

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-08-05 19:24

Silvan har et system til indbygning

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 30-08-05 20:59

her er en mulighed
http://www.sparvand.dk/shop/

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-08-05 21:28

Hej cristian.
Der er mange muligheder med diverse "løsøre" indvendig i cisternen
-------------------------------
Dels er der nogen som lever (godt) af at sælge dem - dels er der forskellige andre med altmuligt lige fra mælkekartoner til mursten, og tro mig, det sidste er ikke set endnu
----------------------------------------
Jeg vil blot bemærke at det forslag <stig54> kommer med kl. 19.10 er langt det bedste - på den stang som holder flyderen inde i cisternen sidder der en lille stilleskrue oppe ved ventilen, den starter du med at skrue så langt som muligt i den retning som gør at selve flyderen er så langt nede i toilettet som muligt når den er i topstilling, løftet op af vandmængden så ventilen lukker - herefter kan du med lidt følelse give denne stang et yderligere buk nedad sådan at den lukker ventilen ved en endnu mindre vandmængde, præcis som Stig skriver
-------------------------------------
Men lad nu være med at knække stangen
---------------------------------------------
Diverse fremmedlegemer er aldrig godt i sådan en cisterne - mursten f.eks. har det med at begynde at smuldre i løbet af et stykke tid osv. hvis en evt mælkekarton kan rykke sig lidt med tiden og måske forhindre at selve løftop-stangen falder ned og lukker ordentligt, eller forhindrer flyderen osv. disse ting kan meget let gøre at du øger dit vandforbrug meget væsentligt i den tid der går inden du opdager der er noget galt.
------------------------------------------------------
Så jeg vil anbefale Stig´s råd eller en investering i nye vandsparende toiletter ......
------------------------------------
Held og lykke med forsøgene
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 30-08-05 23:01

Toiletter er bygget til den mængde vand de nu engang skyller med

så det er ikke altid smart med diverse ting i cisternen

der kan hurtigt komme problemer med toilet og afløb der stopper

så det bedste er at skifte toilet til et der er beregnet til det vand den nu skyller med

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-08-05 23:55

Ja, men en enkelt mursten sker der ikke noget ved, og det kan på årsbasis blive til mange liter. Efter det år, kan der så blive råd til et nyt toilet

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-08-05 00:23

Citat
Fra : mangorossa Dato : 30-08-05 23:55

Ja, men en enkelt mursten sker der ikke noget ved, og det kan på årsbasis blive til mange liter. Efter det år, kan der så blive råd til et nyt toilet

......... det kandu såmænd have ret i mango, jeg vil endda give murstenen en helt god chance for at holde eet år uden at smuldre
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-08-05 00:30

Hvis nogen af de her medvirkende har oplevet hvad et toilet, der står og løber lidt hele tiden, gør ved vandregningen på et år - så tror jeg de forstår mine betænkeligheder ved fremmedlegemer i cisternen
--------------------------------------
...... derudover er det noget indgroet VVS-logik der får mig til at fraråde det

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-08-05 07:34

Og så kan du altså stadig købe et indbygningssystem hos Silvan, der ændrer dit gamle toilet til et 2 skyls toilet
Mit IFÖ toilet fik ny indsats for 3 år siden, pris ca. 250,- og det virker stadig fint
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-10-05 16:20

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : cristian

Dato : 12-10-05 17:34

Kære dabj!

Det anede jeg ikke, men det ved jeg nu. Tak skal du ha'!

Mvh
Cristian