/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan man brænde kopibeskyttede dvdér
Fra : nikolajg
Vist : 1601 gange
50 point
Dato : 29-08-05 22:09

Kan det lade sig gøre at brænde en kopi af en lovlig købt dvd som backup? Aktuelt tænker jeg på en disney-dvd der er kopibeskyttet. Mit brænderprogram vil ikke ( Sonic=fulgte med min Hp-pavillon, men heller ikke Nero6 vil). Er det et spg om at have det "rigtige" brænderprogram og i så fald hvilket?
nik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-05 22:12

Ja men, resultatet bli'r derefter

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : jangchr

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-05 22:14
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 22:42

Der er fornyligt udkommet et danskproduceret program, der oven i købet er gratis. Hvad mange andre DVD-ripper programmer ikke har kunnet, nemlig at kopiere 100% kan dette. Det hedder RatDVD og kan downloades gratis på: www.ratdvd.dk - Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-05 22:48

AnyDVD er det mest brugte program, det lægger sig i baggrunden og bryder langt de fleste kopibeskyttelser.
Det skal bare startes før brænderprogrammet, så klarer feks. Nero resten.
Og det er lovligt at lave en kopi til sig selv, hvis orginal DVD eller CD kopibeskyttelsen hindrer dig i at se film eller høre musikken rigtigt!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-05 22:52

http://www.cdburnerxp.se/download.php?latest brænder al lovlig software

Bruger det selv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-05 22:53

Ps. ...og så er det selvfølgelig gratis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-05 02:35

Jeg er enig med Palle Hansen - bruger selv Any i baggrunden til clone DVD og det fungerer super og har gjort det fra starten, men: Jeg bliver altså nødt til at understrege: DET ER IKKE LOVLIGT. Jeg har godt set antipiratgruppens formulering, at "Og det er lovligt at lave en kopi til sig selv, hvis orginal DVD eller CD kopibeskyttelsen hindrer dig i at se film eller høre musikken rigtigt!" ... men - den holder ikke. (Hvornår har du i øvrigt hørt om, at det nogensinde har været nødvendigt at fjerne en sikkerhedskopi for at høre det??).

Fakta omkring kopiering ligger i del 2:"Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."
- det er IKKE lovligt at fjerne en kopibeskyttelse - ikke engang selv om du kalder det sikkerhedskopi til eget brug!!

I øvrigt har clone dvd en fantastisk god menu til at frasortere alt, du ikke vil have med (undertitler fra andre lande, ekstramateriale, menuer osv) - og hele tiden får du en "kvalitetsbjælke", som viser dig den aktuelle kopieringskvalitet ud fra dine valgte rip - det er utroligt brugervenlig og har en del features - vel og mærke uden det nogensinde bliver kompliceret eller bøvlet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 08:12

erling_l -> Det er lovligt at bryde kopibeskyttelsen, hvis ophavsmanden til værket giver tilladelse dertil.

('værket' i denne forbidelse dækker; tekst, billede, film, musik og programkode)

..men hvem gør det?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-05 08:19

Det kan du naturligvis have ret i molekyle - jeg tror også Disney koncernen (efter at have brugt 1000-vis af kroner til at udvikle kopisikring) naturligvis siger ja, hvis du spørger dem pænt, om du må fjerne den....

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 08:45
Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-05 09:19

"ja, som de andre siger, det må man godt" ???????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 09:26

Trine08 -> Nej , det må man ikke

..og det er iøvrigt også ulovligt at assistere andre med at begå 'forbrydelsen' og kan medføre bortvisning fra kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 16:09

Så længe man har originalen liggende hjemme, må man da lave ligeså mange copier som man vil. Du må blot ikke sælge dem.

Sorry hvis jeg kom til at "beskylde" jer for noget i ikke har sagt, har hvist ikke lige læst svarende ordenligt igennem.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-08-05 16:12

Så længe man har originalen liggende hjemme, må man da lave ligeså mange copier som man vil. Du må blot ikke sælge dem.

Ja - MEN DU MÅ STADIGVÆK IKKE FJERNE EN KOPISIKRING

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 17:24

Tilføjelse til indlægene fra Trine08 & erling_l :

Citat
Så længe man har originalen liggende hjemme, må man da lave ligeså mange copier som man vil.

..nej, HELLER ikke 'derhjemme', hvis kopisikringen er brudt = ulovligt (...medmindre andet er angivet af ophavrets-indeholderen)

Kan man kopiere 'IKKE kopibeskyttet'; software/musik/film/osv. er det lovligt til eget forbrug

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 17:27

Kopier bare ...men du må ikke lave en fungerende kopi ...UDEN kopibeskyttelsen ...som forhindre dig i at bruge produktet!

..og vi må ikke hjælpe dig

Sørgeligt? Yes.... men juridisk korrekt

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : nikolajg

Dato : 01-09-05 17:10

Tak til alle for besvarelser. Har valgt at give point til den med det første link selvom også de andre besvarelser er fine.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 19:04

Helt i orden nikolajg

</MOLOKYLE>