/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
boligsikring
Fra : joker138
Vist : 4197 gange
50 point
Dato : 28-08-05 13:41

min søster studer og er su. har fået en stor lejelighed så stor at vors kan bo der også hvis de deles og vise rum. vore mor er pensonist.
Mit spørgsmål er kan de begge to søge boligsikring og hvordan hvis.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 28-08-05 13:49

kun en bolig sikring pr. bolig, og det er den på lejekonrakten, men de skal oplyse der er 2 indtægter i boligen.

så beregner de en boligsikring ud fra det.

Peter
www.golfhouse.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-05 13:55

http://www.social.dk/kontante_ydelser/boligstoette/boligsikring.html

Nej de kan ikke begge søge boligsikring.

Desuden kan man ikke få boligsikring til et værelse, medmindre at der hører et selvstændigt køkken til.

Men din søster kan jo leje et værelse ud til din mor. Det vil da dække noget af huslejen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 13:56

og - i og med at det er din mor der er pensioneret - kan hun opnå boligydelse - der som regel er større end sikringen

vær meget opmærksom og undersøg det grundigt - indtægterne bliver jo sammenlagt og det kan gå ud over din mors pension osv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 13:58

og kan også gå ud over din søsters s.u.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-05 14:37

Hej, joker.
Jeg forstår det sådan, at din søster har en lejlighed, som din mor også bor i?

Din mor behøver ikke at leje et værelse hos din søster, men de har mulighed for at søge boligydelse til lejligheden hvis de går på boligstøttekontoret og opgiver husstandens samlede indkomst. Og at din mor er pensionist.

Men at de bor sammen kan vist have betydning for pensionsbeløbet og su...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 14:41

man bliver ud fra familieforholdet bedømt som samlevende i en bolig uvilkårligt - det er derfor det er en noget kringlet løsning for de fleste.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 28-08-05 14:43

Det er jeg ikke sikker på miritdk, for der er en særregel når det er forældre og børn

Men ellers er det rigtigt nok, tror den beste løsning er at kontakte kommunen, da man også risikere at få forskellige svar alt efter kommune.

Peter
www.golfhouse.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-05 14:49

Det er kun lejeren af lejligheden, der kan søge boligsikring.
Den samlede husstandsindkomst, lejlighedens størrelse og huslejens størrelse (den rene husleje) der bruges til udregning af boligsikring.

jokers mor kan ikke søge boligydelse, da der vil blive tale om leje af et værelse uden selvstændigt køkken (tror jeg)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-05 14:53

uden selvstændigt køkken (tror jeg)

mener jeg, at der kun er et køkken i lejligheden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-05 14:58

Næ, ans, hvis én i husstanden har pension, så kan der søges boligydelse... Men det kan jo så samtidig måske påvirke størrelsen af pension og su. -Hvis de altså ikke i forvejen har oplyst, at de bor sammen...

Det bedste er nok at tage en snak med en sagsbehandler på kommunen. Der er så mange regler, så man let kan komme til at overse noget.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 14:59

golfhouse - den særlige regel bruger de så ikke her i kommunen !!! OG.. jeg har kendskab til flere i bla. kbh der også har måttet ty til andre muligheder for netop at kunne bo med for eks mor eller barn - første åbenbart nemmest da det er "hjemme hos mor" - andet siger smæk !!!!!
Men som skrevet - der er forskellige retningslinier fra kommune til kommune

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:01

Birgitta har ret i at hvis der er en pensionist indblandet så kan der søges boligydelse og det kan netop påvirke både pension og su.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-05 15:08

Men hvis udgangspunktet er, at mor og datter bor sammen -helt officielt og lovligt, med hvad det nu indebærer- så har de ret til boligydelse. Som giver mere end boligsikring.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:27

: 28-08-05 13:56 Birgitta

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:28

og..... det er for i øvrigt kun den der oppebærer pension der kan få boligydelsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:28

og..... det er for i øvrigt kun den der oppebærer pension der kan få boligydelsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-05 15:39

Jeg ved da ikke, om pengene går ind på mors konto eller datters konto i denne situation hvor det er mor, der er pensionist, og datter der har lejligheden. Men det er vel også lidt ligegyldigt, da boligydelsen jo er til dækning af huslejen.

Men når der er en pensionist i husstanden, så har de ret til boligydelse, -selvfølgelig forudsat at deres samlede indtægt er lav nok og huslejen er høj nok...

Og boligydelse er et boligtilskud, så den er ikke skattepligtig. Derfor er det vel ligegyldigt hvem af de to, der får udbetalt boligydelsen...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:43

alt i alt - så ville det være bedst hvis det var moderen der lejede lejligheden og havde sin datter boende - så var boligydelsen sikret i form at moderes pension.
En pige på s.u. kan ikke få boligydelse - så vidt jeg lige er blevet orienteret - men sikring - der er langt lavere.
Håber I er klar på at snakke med sagsbehandler om sagen og få det hele på plads før i flytter så der ikke opstår en dum situation

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-05 15:45

Det kommer da an på hvem, der står på huslejekontrakten.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-05 16:02

Citat
Mit spørgsmål er kan de begge to søge boligsikring og hvordan hvis.

Svaret er nej.

Hvis der er 2 køkkener i lejligheden, så kan begge søge.

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 28-08-05 17:37

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 28-08-05 17:39

hmm, forstår ikke hva forskellen på ans og på det allerførste svar er?

men pyt da.