/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
MS Paint - nægter at adlyde mig!
Fra : miomis
Vist : 509 gange
123 point
Dato : 13-08-05 17:18

Så langt så godt.....med mit lille program HTLMcolor (fra tidligere spørgsmål),
er jeg nu ved at farvelægge baggrund på mine billeder/tegninger.

Jeg har farvekoderne til MS Paint....definer farven....og gemmer.

Men det er altså bare ikke den farve paint udfylder med, men en total anden farve(koder).

Hvad &%¤# sker der???

Nogen hjælp?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-05 18:27

..og det er RGB værdien du aflæser decimalt?

..og det er i RGB felterne i paint du skriver værdierne ind?

..og det er den definerede farve du vælger at farvelægge baggrund med?

..og formatet du gemmer i understætter disse farver (f.eks. BMP 24 bit planer)?

For det virker hos mig. Jeg aflæste kommentarfeltets baggrundsfarve hér på kandu til RGB = 247, 239, 222 med HTMLcolor (Felterne ud for : F3 rubrikken )

..og brugte disse værdier i paint. Gemte og åbnede igen med det forventede resultat : Det virkede

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-05 18:34

Ps. du husker vel i paint, når du har defineret farven at vælge [Føj til brugerdefinerede farver] og så klikke på det felt hvori farven optræder; nederst til venstre, inden du siger [Ok] ..vender tilbage til dit billede og fylder ud?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 22:26

molo - man behøver ikke at føje til brugerdefinerede farver - blot at klikke ok når man har farven

Hvorfor bruge andet end den indbyggede farvepicker i paint direkte ??????

ps - der er forskel på at bruge pickers - nogen kan vælge mellem html og hex

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-05 23:13

mritdk -> Du kan da ikke bruge paints colorpicker uden for paint? Det kræver da at du først gemmer et kopi af f.eks. siden hér og så indlæser det i paint for at hente farven ...eller hur?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 23:19

molo har jeg udtrykt det ????????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-05 23:24

Citat
Hvorfor bruge andet end den indbyggede farvepicker i paint direkte?

..fordi man ikke kan bruge den 'direkte' på en farve man finder på en tilfældig webside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 23:26

hmm - jeg forstår spørgsmålet som der bliver arbejdet i ms paint - derfor mit spørgsmål.

traycolor virker til gengæld på alt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-05 23:36

miritdk -> Jeg forstår det således:

Man har fundet en farve på et skærmbillede et sted, med brug af en colorpicker (fabrikat ligegyldigt) og har dermed RGB værdierne.
Disse vil man gerne bruge som f.eks. baggrundsfarve og skal derfor først definere farven for at kunne bruge den i pant.
..osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 23:39

jaja det må miomis jo så opklare

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:24

Ok...ja det er RGB værdien - 195, 175, 150. Det er denne brunlige farve jeg skal bruge...
min baggrund (hjemmeside) er denne farve, og dermed "flyder" mit billed/tegning uden hvid baggrund.

Jeg sætter disse tal ind i:
farver - definer farver - tilføj til defineret farver - gem.
PS: mit billed har hvid baggrund!
Med mit program kan jeg aflæse/tjekke, at farven er korrekt (den lille firkant der fremkommer nederst)
Men når jeg bruger "ikonet" udfyld med farve...
Er det altså ikke den samme farve det bliver udfyldt med........men 181, 173,165

Jamen jeg forstår det altså ikke.....

Mon ikke også jeg dermed "inddirekte" har svaret på jeres spørgsmål?

..og det er i RGB felterne i paint du skriver værdierne ind?

..og det er den definerede farve du vælger at farvelægge baggrund med?

..og formatet du gemmer i understætter disse farver (f.eks. BMP 24 bit planer)?

For det virker hos mig. Jeg aflæste kommentarfeltets baggrundsfarve hér på kandu til RGB = 247, 239, 222 med HTMLcolor (Felterne ud for : F3 rubrikken )

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:25

Øh....glemte at slette fra:

..og det er i RGB felterne i paint du skriver værdierne ind?.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-05 12:49

Mystisk?

Du bruger vel ikke et skærmkort og skærm indstillinger der kun viser 16 bitplaner? Så koverteres værdierne nemlig, når du bruger dropper værdierne i et billedredigeringsprogram der er 'klar' over den aktuelle skærmopløsning, som f.eks. MS paint.

Tjek lige dine skærmindstillinger ved at højreklikke på skrivebordet og vælg egenskaber, fanen Indstillinger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:53

Har tjekket...bruger 32 bit...

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:56

Min baggrundsfarve i paint er grå 128,128,128.
Altså ingen jeg sætter noget billed ind...

Kan ikke huske om den altid har været således.....

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:58

Nu har jeg også prøvet at sætte andre farver ind - og de afviger ALLE fra hvad paletten...

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:59

forsættelse...
viser!

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 12:59

forsættelse...
viser!

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 13:18

Jeg har sendt en kopi af billederne til mit arbejde.

Må prøve i Paint der, såfremt at det er programmet herhjemme der er noget galt med....

Vil vende tilbage mandag...

Ha´en fortsat god weekend....

Knuz Miomis

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-05 13:22

I lige måde

Vi venter i spænding

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 13:36

er det denne farve du leder efter:
hex: $96AFC3
html: #C3AF96
decimal: 9875395

????????? - det forandrer sig også med farverne i paint hos mig miomis

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 13:55

http://www.suesmor.webbyen.dk/

prøv lige at se ind på siden der

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 14:38

ps har lagt en lille farveprøve til dig i linket ovenfor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-05 15:15

Hmm... den farve beholder da værdierne i paint hos mig. Også når jeg har gemt 'værket' og åbner det igen!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 15:20

hvorfor hmmm ???????? var da også meningen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-05 17:52

miritdk -> Vi 2 snakker 'forbi' hinanden. Jeg taler om de RGB værdier der nævnes hér :

http://www.kandu.dk/dk/spg/72458#788324

..selvom det selvfølgelig er de samme, du viser på siden hér :

http://www.kandu.dk/dk/spg/72458#788391

..der er åbenbart forskel på vores repektive MS paint versioner?

Ver 5.1 (Build 2600.xp_sp2_gdr.050301-1519 : Service Pack 2 )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 18:05

samme version molo

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 14-08-05 21:04

Hejsa

Kunne se at der var kommet endnu en kommentar på mit spørgsmål!

Jeg har tjekket mit program og det er denne version:

Version 5.1 (Build 2600.xpsp_sp2_gdr.050301-1519 : Service Pack 2)

Ved nærlæsning har jeg et "sp" mere i denne end din, </MOLOKYLE>, og mon ikke også miritdk således også har det?

Har endnu ikke "af prøvet" dit forslag....der er en film der kalder kl. 21.00,....eller er det eftervirkningerne fra i aftes med lidt for meget rødvin
Man bliver ej yngere for hver dag......!
Ydermere har jeg flere billeder og flere forskellige farver til baggrunde.........

Håber vi "ses" i morgen.......

Knuz
Miomis

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 21:14

korrekt med det ekstra sp efter xp miomis

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 16-08-05 18:45

Hej

Så fik jeg afprøvet på job og det er nøjagtig det samme.....

Det er altså selve programmet der er noget møj...piv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 19:51

nu synes jeg at jeg kører i ring over spørgsmålet her - altså - du arbejder i ms paint ikke ?????

og du vil hente en farve fra et billede og bruge til baggrund ??????

(i så fald er det jo ikke nødvendigt at bruge andet end den pipcker der er indbygget i ms paint )

kom igen miomis

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 16-08-05 20:02

sorry.........er der noget jeg har mis-mis-misforstået her!

Du og jeg har det samme program, hvordan farver du baggrunden på et evt. billed, med før omtalte koder? 195-175-150

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 16-08-05 20:07

Og nej jeg vil ikke hente en farve fra et billed til baggrund.
Jeg vil bruge baggrundsfarven fra min hjemmeside - med denne farve udfylde baggrunden i mit billede.
Vupti og billedet vil "flyde" på hjemmesiden..........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 20:09

mio - kan du bruge skype eller yahoo messenger ?????????

jeg bruger da bare den indbyggede picker efter jeg har sat billedet ind - for eks

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 20:11

er det den farve jeg gav dig link til ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 20:15

sorry - kandu er lidt (læs meget) langsom her lige nu - men hvorfor så ikke bare fjerne baggrunden på billedet og sætte det ind - så får det jo automatisk den farve din baggrund har

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 123 point
Dato : 16-08-05 20:16

så skal billedet bare være i gif

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 16-08-05 21:53

miritdk.......ligemeget hvor f... jeg tager denne farve fra viser den ikke den korrekte!...piv piv piv

Og det er ikke sådan en homemade hjemmeside, den skal indsættes på, så derfor duer gif heller ej!....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 22:00

gif har da ikke noget med homemade sites at gøre .........

hmmmm - hvis for hulen man bare kunne snakke sammen så ville det måske være lidt lettere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 22:18

hvilke filformater er der tale om??????

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 17-08-05 21:31

Har jeg nogensinde sagt jeg var IT/EDB/PC KLOG??? Nej vel.....
Og heldigvis....jeg er vist lidt total...ubeskrivelig.....

Men jeg har nu taget "tråden" vedrørende gif....
Min første tanke var, at såfremt jeg gemmede i gif lød din forklaring ok, hvis jeg selv lavede min hjemmeside i "program-sprog",
men så langt er jeg desværre slet ikke nået.......der til er min tid for knap!

Men så kom jeg i tanke om at gemme i JPG.....og hold nu fast!

DET VIRKER.......

Jamen, det er bare super-fedt.....

Tak for din ihærdighed - miritdk - og tak til </MOLOKYLE>...

Måske vi ses igen.......hvis I tør begive jer ind i mit lille forrum!

Godkendelse af svar
Fra : miomis

Dato : 17-08-05 21:33

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-05 21:42

Sjovt, for jeg forstår slet ikke hvorledes du løste problemet?

Havde du gemt billedet i *.bmp eller *.tif og ville bruge det på hjemmesiden? (..du'er nemlig ikke), mens *.jpg og *.png formater går fint. Ligeledes *.gif, der i ver. 89a understøtter transparante baggrunde (Jeg tror faktisk at det var dér miritdk ville hen, med den kommentar du har accepteret )

</NØRD I TVIVL>

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 17-08-05 22:19

Hejsa

Jeg havde gemt billederne/tegningerne i GIF....
Så prøvede jeg at gemme i JPG, og dermed ændre farven og det virkede...

Højst underligt, men det passer nok også lige præcis til mig.....fnis

Det er simpelthen for pinligt at skrive hvor billederne skal bruges.....hjemmeside....I dør af mavekramper....piv! ....nej jeg skriver det altså ikke.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-05 22:27

Ok. ..så lad være miomis

..du smider da bare en URL til den færdige side

URL ? Uniform Resource Locator

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 00:26

jeg fatter altså heller ikke lige hvordan du løste problemet - og ja molo - det var der jeg ville hen .

Miomis - vi vil se den side vil vi - så kan det være nogen fatter bare lidt

ps.. hvis du nu forklarer det så ville det jo hjælpe andre der søgte på spørgsmål af samme slags !!!!!

tak for kampen

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 18-08-05 08:40

.......nu syntes jeg altså at I "kører" lidt på mig........

Nu prøver jeg lige at forklare igen....Ellers velkommen til Jesper Juul og Margrethe Brun Hansen....
Mon I forstå min (sorte) humor? ho ho ho

Jeg har "gemt" nogle tegninger og billeder - hentet fra en hjemmeside - hvor indehaveren af denne , selvfølgelig, har skrevet at det var til fri af benyttelse.
Disse tegninger/billeder vil jeg sætte ind på en købt hjemmeside - og nu må I så grine...piv... -123hjemmesider.dk
Som I nok kan se er denne hjemmeside for "intet kendskab til home-made og "lav lige selv din hjemmeside", hvor svært ka´ det vær´?

På denne hjemmeside skal man vælge baggrundfarve og menu farve og bla.bla....og man kan indsætte billeder/tegninger.......men de kan jo aldrig blive transparante med sådan en hjemmeside.

De billeder/tegninger jeg havde var eks. med hvid baggrund - hvilket ikke så særligt smart ud, så derfor søgte jeg et lille program (som jeg jo havde mistet pga. pc´virus) og dernæst dette spørgsmål da MS paint ikke ville farve baggrunden nøjagtigt........

Dermed kunnne jeg insætte mine billeder/tegninger uden kant og hvid baggrund.........lidt mere smart..syntes jeg selv.....piv piv.

Men mit paint ville bare ikke "makke ret", samme version som miridk.....

Så skrev miridk.......at jeg kunne gemme mine billeder i en anden fil type - de var oprigtigt gemt i gif, så jeg prøve at gemme dem i JPG, og bagefter ændre/udfylde dem med min: 195, 175, 150 farve........

Og det virkede!

Er I med nu?

Ja, selvtak for kampen.........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-05 09:05

Jep, men det burde nu ikke gøre nogen forskel om du gemmer i *.jpg eller *.gif (..hverken 87 eller 89a) ..og alle tra formater kan bruges på en hjemmeside.

..og jo, billeder kan sagtens laves med transparante baggrunde i GIF89a og lægges ind

I PhotoShop eller tilsvarende billedbehandlings program tager du din fil (*.tif, *.png, *.gif, *.jpg, whatever..), vælger hvilken farver der skal gøres transparant (gennemsigtig) og exporterer til GIF87a formatet. VUPTI og HEUREKA ...et billede med 1 transparant farve. Dette billede kan du så inssætte på din hjemmeside

Du ligger på 123hjemmesider.dk javel ...men din URL ??? (..et link please )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 09:34

er også nysgerrig