/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk i ældre PC !!
Fra : import
Vist : 615 gange
50 point
Dato : 11-08-05 12:05

Jeg skal have sat en ny hardisk på 10 GB i min lidt ældre pc ( 600 mzh, 256 ram ), da den nu kun har en på 1,6 gb, herefter vil jeg have instalerret XP ( hardisken er formaterret ). hvad gør jeg lige !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-05 12:37

Du tjekker jumperen bagpå drevet (den lille sorte 'lakrids'), at denne er sat korrekt (master/slave) :

Du kan som regel læse på selve drevet, hvilke ben den skal sidde på for at konfigurere drevet.

Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-05 12:43

Du skriver ikke hvilket drev du vil installere på?

Dit 1.6 eller dit 'nye' 10Gb.?

Du booter fra installations cd'en (Husk at sætte CD som første boot device i BIOS start options. Som regel : DEL eller F2 ved opstart) og så kan du vælge på hvilken disk XP skal installeres, om du vel partitionere og om du evt. vil bruge FAT32 eller NTFS filsystemet ved en efterfølgende formatering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : import

Dato : 11-08-05 12:52

Jamen jeg tror det er bedst at gøre 10 gb til master, og ins. xp derpå !!!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 11-08-05 16:18

Hej Import

For at det ikke skal gå galt, så tager du den gamle 1,6GB disk ud af systemet, og monterer 10GB disken.

Derefter inst. du XP - som så kun kan finde 1 disk og installerer sig på denne, og den bliver så C:\ drevet

Derefter sætter du den gamle harddisk på som SLAVE (check jumper settings som Molekyle skriver) og så vil du efter start se 2 x diskdrev - det nye som er C:\ og det gamle 1,6 GB som er d:\ drevet.

Hvis du kører med dit gamle drev som C:\ drev, og inst. på den nye 10 GB disk, så bliver den D:\, og alle programmer inkl windows får derfor path: D:\ og ikke C:\, og det er der mange programmer som ikke kan håndtere, og så går de i fejl.

Lars

Kommentar
Fra : import

Dato : 12-08-05 08:13

Jeg har desværre læst sidste kommentar for sent, det er lykkedes at inst. XP og harddisk, men den nye har lagt sig som d-drev !! Det med chech jumper settings er jeg ikke lige med på hvor er !!, jeg er ikke den store expert i netop dette !!!

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 50 point
Dato : 12-08-05 08:22

Hej Import

Du kan "bare" tage dit gamle C:\ drev ud, og sætte dit nye 10GB drev alene i maskine, og derefter inst. XP 1 gang til, - HUSK at formattere drevet under inst., så evt. "gammel" installation ikke volder bøvl.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : import

Dato : 12-08-05 09:01

Tak for svaret larsfrohn. Tak for hjælpen !!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 12-08-05 10:11

Selv tak - det er altid rart at kunne hjælpe andre

God fornøjelse med harddisken.

Lars