/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan man få penge for tabt arbejdsfortjen~
Fra : WEBlance
Vist : 1070 gange
100 point
Dato : 10-08-05 11:44

For en uge siden fik jeg en arbejdsskade der resulterede i at jeg skal gå med gips (venstre fod) i 5 uger, 4 uger tilbage. Skaden er meldt til min arbejdsgivers forsikring, Arbejdstilsynet og min egen ulykkesforsikring.
Jeg får sygepenge men det giver kun ca. halvdelen af hvad jeg tjener normalt. Er der muligt at få noget for den tabte arbejdsfortjeneste i de 5 uger (indtil videre) jeg ikke kan arbejde?

/Carl

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-08-05 11:49

Har du spurgt din fagforening? De er eksperter på området.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 10-08-05 11:58

Det kommer jo helt an på din forsikring.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 12:19

Du skriver ikke noget om hvordan du er ansat. Om du er timelønnet, ansat som funktionær, eller måske i jobtræning med kommunalt tilskud. Der er forskellige regler i alle tilfælde. Fortæl så meget du kan om dit ansættelsesforhold, så kan Kandu'erne bedre hjælpe dig. Er du medlem af en A-kasse? En Fagforening? Er din ulykkesforsikring tegnet Heltids eller deltids. o.s.v. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 10-08-05 12:24

Ja, nu har jeg undersøgt sagen nærmere - ringet rundt til gud og hver mand!

Og jeg har fundet ud af dette: når skaden, som i mit tilfælde, er selvforskyldt og der ikke er en ansvarlig (andet end mig selv) så kan man ikke få suppleret op!

Hvis skaden skete pga. dårlig afskærmning på arbejdspladsen eller hvis en anden person er skyld i skaden, skal modparten (eller vedkommendes ansvarsforsikring) betale for den tabte arbejdsfortjeneste i den tid sygemeldingen er gældende.

Så øv øv

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 10-08-05 12:26

Og, mht. min ansættelse, så er jeg ansat, timelønnet, medlem af A-kasse og har en heltidsforsikring.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-08-05 12:29

Det er Arbejdsskadestyrelsen der tager stilling til, om der er tale om en arbejdsskade. Såfremt der det, skal din arbejdsgivers lovpligtige arbejdsskadeforsikring betale for eksemeplvis tabt arbejdsfortjeneste, mén, transport til behandling mv.

Se mere på http://www.ask.dk/

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 12:36

Du skriver at det er en arbejdsskade, senere skriver du at den er selvforskyldt. Om det ER en arbejdsskade er IKKE op til dig at bedømme, ej heller om den er selvforskyldt. Som ampere skriver, er det Arbejdsskadestyrelsen der træffer de beslutninger, men først skal din læge have anmeldt det som en mulig arbejdsskade. Tal med din læge og forsikre dig om at dette er sket. Ellers kender Arbejdsskadestyrelsen INTET til sagen og så kan de heller ikke tage en beslutning. AJ

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 10-08-05 12:37

Sagen ER meldt til Arbejdsskadestyrelsen.

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 10-08-05 12:38

Jeg havde da ellers opfattelsen af at skader sket i arbejdstiden er arbejdsskader!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-08-05 13:29

Hej WEBlance

Der er forskel på Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen - hvis det er anmeldt begge steder er det jo fint, men i dit spørgsmål skriver du arbejdstilsynet - derfor AJ og min kommentar.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 10-08-05 14:00

Skaden er meldt begge steder, samt hos min arbejdsgivers forsikring og min egen!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 10-08-05 17:11

En skade opstået i arbejdstiden er ikke nødvendigvis en arbejdsskade, eksempelvis kan du ikke få det godkendt som en arbejdsskade hvis du som snedker spilder varm kaffe ud over dig selv, omvendt vil du have bedre chancer for at få det godkendt som arbejdsskade hvis du er kantine assistent

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 17:14

Min datter kom ud for en ulykke for et par år siden, hun fik fuld løn,i syge perioden, men du skal have arbejet x antal timer (jeg kan ikke huske det nøjagtige antal timer) før ulykken indtraf, og du skal kunne bevise (evt. arbejdsskema) hvor mange timer du har mistet i løn. Jeg er ret sikker på at min datter fik pengene fra firmaet, som så fik dem refunderet af henholdsvis kommune og forsikring. Ikke alle skader sket på arbejdet er arbejdsskader, ved jeg af bitter erfaring.