/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Michael Christensen, måske Brovst eller ~
Fra : karenD
Vist : 764 gange
200 point
Dato : 08-08-05 11:41

Jeg søger Michael Christensen, udlagt barnefader til både Karl Kristensen ( f. 1884 i Torslev sogn, Hjørring amt) og Karls 2 år ældre bror, Christen. Børnenes mor var Jensine Nielsen (f. 1858 i Brovst sogn, Hjørring amt)
Michael var ifølge familiehistorierne en tur i Amerika og kom hjem som familiens sorte får og blev vagabond. Der er teorier om, at han skulle høre til natmandsfolket, men da jeg ikke har kunnet finde noget som helst om ham, er det ikke bevist, hverken fødsel, vielse eller død. Ikke engang folketællinger.
Kender nogen noget til Jensine Nielsens forældre, modtages det også med tak.
mvh karen

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 08-08-05 12:37

Hej.
Her kommer fkt. 1855
Samtlige personer i husstanden

hjoerring, Øster Han, Brovst, Sønderøxe, , et Huus, 83 F1, FT-1855
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Karen Jensdatter, 34 , Gift, Hans Kone, , Her i Sognet
Niels Albreth Nielsen, 8 , Ugift, deres Børn, , Her i Sognet
Jensine Nielsen, 3 , Ugift, deres Børn, , Her i Sognet

--------------------------------------------------------------------------------
i 1845 er der kun en med det navn på 20 år, så om det er hende ved jeg ikke.
Og jeg kan ikke se, hvad hendes mand hed.

Hilsen Grete

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 210 point
Dato : 08-08-05 12:53

Hejsa.

Prøv at kigger her, måske er der hjælp at hente: http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/otto_jensen/index1.htm

Der har også på dis forummet været en lang tråd om natmandsfolket.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 20:46

Ikke fordi jeg kan hjælpe,
hvis vi kommer ind i Hanherred har jeg måske et par links...

Men noget undrer mig?
Hvis Jensine er født i 1858 er hun jo ikke 3 år i 1855,
(lige modsat Grete, som jeg jo har "snakket" en del med i dag).

Og en tater "natmand", der har helgen navnet Michael??
Mest for at være med på indlægslisten, Svend

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 08-08-05 21:17

Hej.
Jeg skal vist har pudset brillerne.
Når det er gjort leder jeg igen

hilsen Grete

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 22:21

Michael er ikke navnet på en Helgen, men endnu bedre en Engel.

Hvilket passer dårligt til vor dobbelte, uægte far,
(var han natmand er navnet Mikkel nok et bedre bud?).

Om dem se her:
http://www.natmand.1go.dk/familier/index.htm
hilsen Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 10-08-05 18:48

Hej Svend
Det var et spændende link. Karl Kristensen ender i Klim i Vester Hanherred, hvor jeg kan se i linket, at en natmand med samme efternavn huserer. Og min mor fortæller mig, at der i Klim boede en familie, da hun var barn, som lignede hendes morfar, og børnene lignede hende og hendes fætre og kusiner. Dermed er stadig intet bevist... men spændende er det!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-08-05 21:14

Hvis du søger i Klim, Vester Han. kan Dorthe Vestergaard Jacobsen måske hjælpe?
Hun har slægtsdata over det halve Thy.

Andre mulige hjælpere finder du her:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1610
Mvh Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 12-08-05 18:56

jeg vil meget gerne hjælpe vis jeg vidste hvad der skulle ledes op i thy.
h Dorte Vestergaard Jacobsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-05 22:22

Undskyld jeg vækkede dig Dorte...

Vi søger en Natmand (tater), Michael Christensen født ca 1850,
som mindst to gange har besvangret Jensine Nielsen
(f. 1858 i Brovst sogn, Hjørring amt).

Børnene Karl Kristensen ( f. 1884 i Torslev sogn, Hjørring amt)
og hans 2 år ældre bror Christen, havde måske halvsøskende i Klim?

Efter at have set min kollega Mark Peterson fra Tømmerby...
han kunne godt ligne en "Jipsy efterkommer" fra Vester Han.

Men næppe efterkommer af Mikkel/Michael "natmand" Kristensen/Christensen??
der også var en tur i USA ifølge overleveringer fra spørgeren Karen???
hilsen Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 13-08-05 20:38

Hej Dorte.
Jeg håber du kan hjælpe mig videre... og jeg håber også, at du vil kigge på mit andet spørgsmål her på Kandu om Ped(t) er Larsen fra Kollerup sogn.
Mvh Karen
Spekulerer iøvrigt på, om du er i familie med Egon Vestergård fra Fjerritslev, som har lavet én af mine anetavler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-08-05 12:36

Jeg mener at kunne huske at Dorte stammer fra en gård "Vestergaard"
meget længere vestpå i Thy, (vist Hurup, Agger, Stenbjerg egnen?).
hilsen Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 15-08-05 16:10

det er ikke helt rigtigt mit vestergaard er fra Nors min far er født i Agger, og har så andre aner i Stenberg.

Karen D. jeg kan desværre ikke hjælpe dig, vi har en masse kort fra vester han herred og er ikke faldet over en michael.
h Dorte Vestergaard.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-05 18:44

Det sidste fra mig...

>>Jeg søger Michael Christensen, udlagt barnefader til ...
>og er ikke faldet over en michael...
Som tidligere sagt lyder englenavnet Michael forkert for en natmand ?

>>Michael var ifølge familiehistorierne en tur i Amerika og kom hjem som familiens sorte får...
Der er heller ingen Michael Christensen i emigrations data basen...

hilsen igen Svend

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 06-10-05 12:12

Tak for svaret maj_britt. Jeg vælger at acceptere dit svar, da det netop var på lokalhistorisk arkiv i Fjerritslev jeg endte med at finde den rigtige dåb og dermed fadderne, der ledte mig til den rigtige Mikael.
Mvh Karen