/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Stedfadererklæring.
Fra : jesper.s
Vist : 1785 gange
150 point
Dato : 06-08-05 13:30

Hej.

Jeg blev født i 1956, men min far er ukendt. Derfor blev min mor i 1959 gift med en anden mand. Der blev der udstedt en stedfadererklæring i 1960. Nu er mit spørgsmål, hvad er en stedfadererklæring? Er det evt. en adoption el. hvad, da jeg prøver at finde min biologiske far.

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 14:03

Det udtryk har jeg godt nok aldrig hørt før?

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 06-08-05 14:11

Det er i helhold til lov nr. 131 af 7/5-37, §2 stk. 3. Har jeg fået oplyst af Rigshospitalets kirke, hvor jeg har været og forespørge ang. min biologiske far. Men jeg kan ikke finde det på nettet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 14:24

Ikke for noget, stik lige her over og spørg: http://www.dis-danmark.dk/forum/

Sæt det under den nederste rubrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-05 14:55

Den lov du omtaler, omhandler lov om børn født uden for ægteskabet. Men den er erstattet af denne lov:
http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/info/b-retlov.htm

Og den erklæring er en som er udfærdiget, og viser, at din mors mand har påtaget sig "faderrollen" til dig og er ikke det samme som adoption.

Den biologiske far har du sikkert ikke store chancer for at finde, medmindre din mor er i live og kan fortælle hvem det er, eller andre ved det.
Ellers er det ikke registreret nogen steder.
Som en tilføjelse kan da nævnes, at børn uden for ægteskab i de årgange, ikke er arveberettiget efter den biologiske far, medmindre han har erkendt faderskabet. At han er blevet dømt/udlagt som faderen betyder ikke at barnet er arveberettiget.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 150 point
Dato : 06-08-05 15:23

Hvis din far er ukendt, vil du sikkert få svært ved at finde ham.

Du kan evt. forhøre dig her

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/generelt/oplysning-om-biologiske-foraeldre/

fra denne side

http://www.statsamt.dk/site.asp?p=737

De vil kunne hjælpe dig, hvis det er muligt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 15:47

Se selv, på dis fik du en forklaring på din stedfadererklæring og jeg blev så meget klogere.

Vh maj-britt

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 07-12-05 16:55

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 17:00

Selv tak, jeg håber du har fået den hjælp, du havde brug for.

Hilsen ans og