/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kryptering af trådløst netværk?
Fra : Iceman77
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 29-07-05 13:37

Jeg har et trådløst AP, og er lige flyttet i en lejlighed, og her er jeg ikke så fornøjet over tanken om at andre kan logge på mit netværk.
Problemet er at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal regne med.
Jeg har talt med D-Link som har lavet mit AP, og de mener at jeg skal ud og have 3 IP-adresser, én til hver computer, og én til AP'et.
Men jeg skal jo kun kryptere lokalnetværket, således at det kun er dem jeg godkender der kan logge på mit netværk.
Jeg er klar over at hver PC skal have sin egen IP så AP'et kan kende forskel osv.

Men hvordan laver man den kryptering? Jeg har prøvet via den AP manager som man kan gå ind på, men uden held...

Håber I kan hjælpe.

Mvh. Bo Iceman

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-05 13:48
Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-07-05 14:52

Start med at aktivere MAC-filtret, så dit AP kun acceptere de maskiners netkort, der har sin MAC-adresse stående i filtret. - Få det til at virke inden du går videre.
Herefter kan du indskrive den krypteringskode, som kun du skal kende. - Få det til at virke inden du går videre.
Nu kan du så skjule din routers SSID, så ingen andre kan se at DU er på nettet.

Man vi altid kunne se om der er signal, men da SSID er skjult, kan man ikke se hvem det er der er på.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 29-07-05 15:07

>>severino...

Det lyder jo meget godt det du skriver men det giver ingen mening... Desværre. Jeg er ret ringe til det med netværk osv.
Så det jeg egentlig har brug for er en udførlig guide til hvordan man gør det. Den manual der følger med AP'et er lige til at lukke op og sk... i....
Så hvis du kan henvise til noget eller endnu bedre skrive ned hvad der skal gøres, og sende det til mig i en mail ville dt være perfekt.

Mvh. Bo Iceman
vdc_trucker@hotmail.com

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-07-05 15:23

Princippet er godt nok, men da jeg ikke kan se hvilken model du har, og heller ikke kender til din AP's menuskærm; er det svært at give dig et entydigt svar på det. - Har du heller ikke en dansk vejledning til dit AP.?

Hvilken model er det?
Er det med indbygget router?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-07-05 16:17

Ja, D-Link plejer at være meget selvforklarende - for nørder
Så du må ud med et modelnummer for at vi kan komme videre........

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 29-07-05 16:52

hejsa til det med at du skal have 3 ip adresser passer ikke du skal
bare have en router på så kan du køre med alle de computere der er
porte til. og hvis det er tdc du har fået kan de kun give dig 2 ip adresser
og de vil også sige hvis der skal flere på skal du bruge en router.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 30-07-05 12:26

Hejsa

Mit AP kommer fra D-Link og hedder DWL-700AP, det er på 2,4 GHz, og nej der er ikke router i. Det er koblet til den router jeg fik med da jeg oprettede mit abb. hos Cybershit.

Det skulle kunne lave en 128-bit WEP kryptering. Den kan 3 forskellige ting: Alm. Access Point, Trådløs Repeater, og Trådløs Client.

Håber at det hjalp lidt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-05 08:48

Bingo Iceman, nu er du ved at tø op i sommervarmen.
Det var bl.a. disse oplysninger du burde komme med fra starten, så vi andre have noget at gå ud fra.

Spørgsmålet er nu:
1) Kan du kalde dit AP fra din browser?
2) Hvad er din Gatway (IP) adresse på routeren?
3) Hvad er din Gatway (IP) adresse på AP?
4) Hvordan står din Supmask IP?

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 31-07-05 11:35

Ja, men når man ik aner hvad det går ud på er det sq lidt svært at vide hvad der skal til før det giver mening.

Nå, men, Ja jeg kan godt kalde mit AP fra min browser (Nogle gange kniber det dog lidt). Men der kan jeg gå ind og indstille min TCP/IP, så den kun fanger mit AP.
Jeg aner ikke hvad min Gateway IP på routeren er,(jeg har ikke fast IP), men på mit AP er det 192.168.0.50, sub mask 255.255.255.0
Og hvis det som nævnt kniber med at få kontakt til mit AP sætter jeg jo bare min gateway til AP adressen.

Jeg har prøvet at sætte mit AP op til 128-bit kryptering, og jeg har ændret mit SSID, men så er der 4 "nøgler", hvor man kan insætte en eller anden kode, men hvor dan skal man så instille dem på PC'erne?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-08-05 20:17

Ok!
Din AP's Gatway er: 192.168.0.50
og Submasken er: 255.255.255.0

Din routers Gatway bør så være 192.168.0.1
Men jeg kan ikke se nogen steder, at du nævner routerens navn.
Hvis din routers Gatway er: 192.168.1.1 - Bør routerens Submask så være 255.255.0.0, fordi der så er to forskellige tal i den andet felt fra højre (et 1 og et 0) derfor skal der tilsvarende være et 0 på den samme plads i Supmasken.

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 16-09-05 16:02

Din "Cybercity" routers ip adresse er formentlig 192.168.0.1
Dette er din "Default Gateway" i netværket
Prøv at åbne en "dos boks" med start > kør > cmd (hvis du kører XP og med command hvis du kører win98)
skriv ipconfig /all

Access pointets adresse er 192.168.0.50 (ved ikke om dette er standard eller om det er noget du har sat op, eller om det er tildelt automatisk med DHCP ?)
Det vil sige at du teoretisk kan have 252 andre maskiner på da x.x.x.255 normalt er broadcast adressen, hvilket vil sige det ikke er en god ide at bruge den.

I ADSL routeren er der en wan adresse hvilket vil sige en adresse på "ydersiden" den adresse som alle maskiner på indersiden vil blive vist med når de kommunikerer ude omkring.
Denne kan f.eks. ses på adressen http://www.myip.dk/

Din eller dine pc'ere får formentlig en automatisk adresse fra routeren (kaldes DHCP) og det kunne f.eks. være 192.168.0.2
subnet masken er 255.255.255.0 (skrives også som 192.168.0.1/24)

Koden på access point og pc'en skal være det samme, det er jo "kodeordet" som i udveksler
Du behøver ikke have flere.....

Håber det hjælper dig på vej.

Mvh.
John

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-05 16:17

Den kode du skal indsætte i de 4 nøgler er en HEX-decimal kode. Du har her fire nøgler, som du kan skifte imellem.

Når du vil lave en nøgle, så kan du fx. skrive dit navn som nøgle. Gå ind på:
http://www.centricle.com/tools/ascii-hex/
Her skriver du dit navn og konvertere det til HEX værdier, som du indskriver i boksen for hver af de nøgler du ønsker. Disse nøgler skal gentages i hver af de maskiners netkort der skal have forbindelse til din AP.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-05 16:20

OBS Husk at undlade % ved indskrivningen!

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 18-10-05 12:47

Hej alle!

Jeg har løst mit problem. Det var faktisk meget nemt. Man skrotter bare det lorte AP, og køber et Linksys, det fungere uden problemer, og det er til at sætte op uden at man behøver at være uddannet teknisk supporter eller systemudvikler. ;-D

Men tak for alle indlæggende.

Mvh. Iceman

Godkendelse af svar
Fra : Iceman77

Dato : 18-10-05 12:49

Tak for svaret severino.

Men som jeg skrev for et øjeblik siden, har jeg skiftet mit AP ud med et Linksys, som er noget nemmere at have med at gøre.

Mvh. Iceman.