/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
GEDCOM
Fra : maj_britt
Vist : 1254 gange
100 point
Dato : 28-07-05 21:41

Om jeg fatter en brik af den der GEDCOM.........Knægten, der jo ellers påstår han ved alt, er kommet til kort.

Hvordan bruger jeg GEDCOM?
Skal den downloades og i såfald, hvorfra?

Jeg bruger programmet Anetavle..................http://home14.inet.tele.dk/anetavle/

HJÆLP og meget gerne i et enkelt og let forståeligt sprog, jeg er en klovn med pcer og deres sprog.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:20

Nu kender jeg ikke lige programmet, men jeg ved at der kan downloades nordisk sprogpakke dertil, hvis du ikke har det i forvejen. Så bliver de måske lidt lettere.
Kan hentes her http://www.brotherskeeper.dk/bkhelp/gedcomkoder.htm

Her er også et link på dansk om hvordan man bruger programmet http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Held og lykke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-07-05 22:21

Gedcom er et standard format til import/export af allerede indtastede data.
Altså et format/program der samler data i blokke (Navne/fødestæder/osv), så dataene kan bruges i et andet program, feks. winfamily: http://danmark.winfamily.com/
Så hvis du har brugt megen tid med at indtaste data i et andet slægtsforskningsprogram, og nu vil bruge dette program der hedder anetavle, ja så skal du importere det andet programs gedcom ind i dit nye anetavle program.
Har du aldrig brugt et andet program, så skal du slet ikke bruge GEDCOM
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-07-05 22:25

Palle, den forstår jeg jo ikke en lyd af?

Jeg bruger anetavle, er lige nu igang med at indtaste data i stor stil.

Kan jeg bruge gedcom til det program?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:38

maj_britt

Kig lige i mit nederste link. De er der en Brugervejledning på Gedcom

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-07-05 23:09

Gedcom er ikke et indtastningprogram, men en metode, der anvendes til at udveksle data mellem forskellige slægtsforskningsprogrammer, f.eks. Family Tree Maker.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-07-05 23:38

Jo jo, det har jeg alt sammen forstået, men hvordan bruger jeg gedcom?

Jeg har læst Lundins side og blev absolut ikke klogere, vær nu ihukommende at jeg er GAMMEL og kvinde, I ved, teknik og gamle damer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-05 01:49

Jamen hvilket slægtforskningsprogram vil du utrække fra, og til hvilket andet program?
Gamle kvinder er jo de bedste til at finde ud af det der med familie, men nok ikke alt det der nymodens!
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : maya123

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-05 06:41

Hej maj_britt
Fra en ældre kvinde til en ældre kvinde. Jeg prøver.
Det tog også mig flere år og forstå og brugt det endnu har jeg ikke, kun lavet et par prøvetest.
Ok. Jeg har i flere år brugt PAF, det gratis program som mormonerne har på Familiy Search.
I sidste måned købte jeg så Anetavle, flot program forøvrigt og passer til fattigrøve, 200 dask.
Jeg er ikke rigtig kommet i gang med Anetavle, men nu kommer vi så til Gedcom.
Jeg kan nu eksportere alle de indtasninger jeg har i mit PAF program over i Anetavle, så jeg ikke skal indtaste de 5-6000 personer helt forfra.
Jeg kan også gå i Anetavle og importere en andens Gedcom fil, fra et helt andet program, altså Tree maker, Brothers keeper og hvad de ellers hedder.
Når du lige er startet på Anetavle og altså ikke har andet, kan du importere.
Hvis du ser på "FILER" i Anetavle står der import af filer GEDCOM-fil til database.
Lad os sige at jeg har en hjemmeside eller en fil der er bygget op som GEDCOM, så kan du få HELE min GEDCOM (Slægtsdatabase), ned i din ANETAVLE.
Det hedder IMPORT. Omvendt kan jeg modtage HELE din base, når du har tastet mange navne, kopi af dem altså. Når det er dig der giver mig eller andre hedder det EKSPORT. Gedcom er altså en fil-standard som alle kan bruge til at bytte slægter med. Stort set. Lidt lige som word filer, dem kan alle læse på deres pc. Gedcom kan alle læse der har et slægtsprogram. Dette er lidt forenklet, men der er ingen grund til at gøre det sværere.
Man kan også indstille så det kun er noget af basen (ANETAVLEN), der bliver GEDCOM-fil. Der kan jo være tætte familiemedlemmer man ikke vil aflevere til hvem som helst. Du kan også vælge kun at have EN gren af familien med, men alt det er jeg ikke så meget inde i endnu.
Hvis du trykker på HJÆLP i Anetavle og hjælp til Anetavle, er der en SØG, prøv at skriv Gedcom der og der kommer flere vejledninger.
Håber du forstår lidt af det jeg har skrevet og god fornøjelse.

Mange hilsner fra Maya123

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 29-07-05 07:34

Aha, Maya, så er den fattet, det må min knægt se på, når han kommer fra job

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 29-07-05 07:34

Tak for svaret maya123.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-07-05 08:31

Det var dejligt maj_britt
Jeg er selv dum som en skovl, til alt der lugter lidt af matematik eller tekniske begreber.
Hvis du får problemer, kan du altid skrive en mail til Jes Wagner, han mailadresse står her:
<http://home14.inet.tele.dk/anetavle/>
Der er også lidt support på siderne.
Tanker fra Maya og god dag

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-07-05 08:43

PS Det link Fijala kom med er faktisk godt, når du nu engang har vænnet dig til overhovedet at bruge Anetavle i hverdagen og tastet en masse ind, så kan du læse mere om hvordan man bytter Gedcom på det link Fijala gav:

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Der står også mere i detaljer om hvad Gedcom er for en størrelse.