/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Det gyldne snit?
Fra : signemeister
Vist : 1337 gange
148 point
Dato : 26-07-05 12:26

Er der ikke en der gider på en pædagoisk og overskuelig måde at forklare hvad det gyldne snit er?
Gerne mht. fotos men ikke nødvendigvis dog.

Har været på nettet og læse lidt om det, men det er virkelig for viderkommende at læse om PHI osv. når jeg bare vil have det ind på en stille og rolig måde.

Så helst ingen links plz.

Der må være en der lige ved hvordan man formulerer det korrekt så selv jeg kan forstå det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 12:35

"Det gyldne snit" betyder egentlig blot at man med EET snit klarer problemet.

Udtrykket bruges i flere sammenhænge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 12:36

PS: Snit behøver IKKE at betyde noget med kniv o.lign.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-07-05 14:35

refi:
Spørgsmålet er lagt i foto, og det er noget med hvordan et billede er komponeret, jeg skal nok lade være med at forklare, jeg gør det instinktmæssigt, og kan ikke forklare det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-05 16:16

Det er billedballancen der tales om i foto.
Keldd retter mig hvis jeg husker forkert.

Hvis du tænker dig et billede der er meget "tungt" i den ene side så det ville "vælte".
Horisonten er størrer eller mindre end 1/3 af billedet.
Hvis personer kigger ud af billedet.
Så er det ikke det gyldne snit.
Det henviser også til det gyldne udsnit, altså beskæring.

Accepteret svar
Fra : Backtee

Modtaget 148 point
Dato : 26-07-05 17:59

Det gyldne snit er en betegnelse der dækker meget bredt, i den betydning du måske leder efter det, er der tale om, at et billede fanger øjnene på en bestemt måde, vi har tendens til at se billeder ens og det er noget der bruges i reklameøjemed, hvor man er meget bevidst om billedets komposition, eksempelvis har man traditionelt set at der er placeret en model i billedets gyldne snit, og produktet bliver det sekundære, på den måde kan man henlede opmærksomheden på delene i billedet i den rækkefølge man ønsker.

Det gyldne snit i den mere traditionelle filososfiske betydning har netop at gøre med tallet phi (1,618) og henviser til at alle inddelinger i et billede, eller en figur, eller andre ting der synes smukke eller komplette på en eller anden måde henviser til tallet phi som beskrevet her http://www.textanalyse.dk/Om%20det%20gyldne%20snit.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 20:26

Den let forståelige løsning på alle livets problemer søger vi vel alle, men der ER visse ting der bare ikke KAN forklares helt så simpelt. Så jeg er bange for at du må nøjes med Backtee's forklaring. Den er i hvertfald 100% korrekt.

Bare giv poængerne til Backtee. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-07-05 08:03

arne.jakobsen

Hvis min forklaring er 100% korrekt, hvor kommer så "nøjes" fra?

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 27-07-05 10:51

hej

du kAN kigge lidt her prøv under indlæg 18
http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=10837&fid=1

Olefahnoe
FahnoeFoto.dk

Godkendelse af svar
Fra : signemeister

Dato : 27-07-05 12:03

Tak for hjælpen allesamen.