/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Lønafregning. Fast pris eller procent?
Fra : Tobster
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 26-07-05 08:39

Jeg er lige kommet over i en ny stilling som salgsassistent på et kontor.
Her har jeg så fået en bunke ældre tilbud som jeg skal følge op på.
Hvad vil være den bedste form for afregning af ordre på disse?
Fast beløb pr. ordre eller en procentdel?
En procentdel er nok bedst(?), men hvor meget plejer man så at tale om?
Tilbuddene svinger lige fra kr. 2.000,- til 60.000,-
Dette er således noget der kommer udover min normale løn...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 09:14

Hvis du synes om din nye stilling, må du hellere slappe lidt af med procenterne. Men da du jo omtaler en normalløn, kan jeg forstå at chefen og du allerede har en fast aftale.
Dit spørgsmål er derfor umuligt at svare på. Et ordentligt svar ville kræve at jeg vidste meget mere om dig og din historik som sælger. Jeg skulle også vide mere om din aftale med chefen, ikke kun hvad angår den faste løn, men også evt. andre benefits. Som f.eks. bilordning, pension, gratis frokost --- og jeg skagidigskaja ---

Men det faktum, at du VED at du ikke er ansat som sælger, men KUN salgsassistent, er da noget at bygge videre på.

Kære Tobster: Tag den nu lidt med ro, og giv dig selv den chance du har fået. Gør et godt stykke arbejde hvor du er, så skal din nye chef nok få øje på dig.

Tilbuddene er jo givet af andre, dem skal DU få i land på bedst mulig måde. De er måske solgt for lavt, så alt hvad du kan få hjem på dem er SUPER, og det ved din chef.

Men som sagt: Det er fandme svært at rådgive en M/K der IKKE fortæller hele sandheden.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-07-05 10:04

Sagen er at jeg har været kontor assistent i dette firma i ca 4 år og er kommet over i denne salgsstilling. Sidder primært som back office.
Ved min overflytning til dette job sagde min chef at vi måtte finde ud af noget med en bonusordning. Dette kunne jo så være den tænkte jeg.
Jeg har i de forgangne år haft lidt med telefonisk salg at gøre.

Jeg har heller ikke tænkt mig at kaste en masse krav i hovedet på min chef, men spørger her for lige at få lidt viden inden jeg "kræver" noget... Altså jeg vil være lidt forberedt, da jeg ikke ved hvad der er "normalt".
Jeg vil gå igang med tilbuddene, registrere hvad jeg får ind og så have dette til senere brug.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 16:10

Det er jo ikke nemt når man skal gætte sig frem til de oplysninger man har brug for. Hvem kan, ud fra dit spørgsmål læse, at din nye stilling er i samme firma og for samme chef som din gamle stilling?
Men helt ærlig, når en chef siger: "Vi må finde ud af noget", tror jeg at det betyder "DU MÅ FINDE UD AF NOGET". Han kan ikke i længden være interesseret i at have en tlf.sælger siddende, der IKKE selv kan "FINDE UD AF NOGET".
Da en af mine chefer for nogle år tilbage foreslog mig en bonusordning (i stedet for en lønforhøjelse), opnåede jeg 10% på alt software fra min hånd. Det blev faktisk ikke så ringe endda. Jeg gjorde måske lidt mere for at sælge mine ting når jeg talte med folk i tlf. men det kom jo så også chefen tilgode. Så hvis det i virkeligheden ER dig der skal sidde og HIVE de ordrer i land, vil det være rimeligt med en 10% bonus. Prøv at finde ud af hvordan sælgerne er aflønnet. Hvis de allerede får 20-30% på Ordretidspunktet, er der sikkert ikke meget tilbage til firmaet og dig.
Som sagt, det er ikke nemt uden ordentlig baggrundsviden. Min sidste kommentar er så: Start med 10% så kan du forhandle dig nedad. Hvis du IKKE har nosser til at forhandle med din egen chef, kan HAN nok ikke se dig som en fremtidig forhandler af HANS produkter. JA det ER en balancegang, men det er det også når man står overfor en kunde. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-05 06:00

Tobster - Synes du ikke at vores meningsudveksling kunne bruges? Jeg har da brugt tid på at tænke over og svare på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 17:37

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne