/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Rensning af cd´er
Fra : Seeman
Vist : 376 gange
50 point
Dato : 24-07-05 12:03

Er der nogen der ved, hvad man kan pudse ens cd´er med uden at de samtidig bliver lidt ridsede?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-05 12:08

alm rent postevand, når du skal tørre dem af, må du ikke gøre det i "rilleretningen" men indefra og ud

Accepteret svar
Fra : Mad_Nuser

Modtaget 60 point
Dato : 24-07-05 12:08

Jeg bruger lunkent vand og lidt opvaskemidel
og tøret dem med en fnugfri klud (som til briller) og gør det inderfa og ud til kanten
gør det aldrig i cirkler.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 12:28

samme som Mad_Nuser og det er helt fint

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-05 12:43

Brug en mekanisk cleaner fra et annerkendt firma : http://www.audiooutfitter.com/store/CD-325.html

..og som Norstedt1, Mad_Nuser m.fl.:

Renser du ved håndkraft? Så husk altid at tørre 'på tværs' af sporene (radialt) og IKKE rundt og rundt (cirkulært)

..og brug vat !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maximus7

Dato : 24-07-05 12:49

2 dråber sulfo 1 spsk skyldemiddel en stor skål koldt vand til vask ...mod ridser køb disc repair .. polers med en blød bomuldsklud...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-07-05 17:02

Som Molo er inde på, så kan du købe en via http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83355 den koster kun omkring kr. 300,-
Ditto her http://www.it-netsupply.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=115
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 24-07-05 17:05

Jeg fik engang det råd at "pudse" CD-en i tandpasta(!), hvis den var meget medtaget af skidt.
Og selvfølgelig skylle efter med rent vand.
Det har hidtil virket fint uden at ødelægge lyden.

Til gengæld er jeg frarådet nogensinde at bruge kemiske rensemidler, ej heller isopropylalkohol (som til gengæld skulle være god til at rense "laserhovedet" med-

vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-05 17:08

lyngballe, jeg turde da ikke bruge tandpasta til cd'ere, der er jo slibemiddel i, men det er måske bare mig der er en pivskid??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-05 18:03

Jeg er spændt til bristepunktet; på hvad : Seeman

...siger til forslagende

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 24-07-05 19:40

Ja, Nordsted1, netop.
Men bør da derfor kun bruges, hvor de mildere midler ikke har effekt.
Er du skeptisk (som jeg også var!), så prøv på en CD, som du ved, du nok alligevel ikke gider høre mere.
hilsen L

Godkendelse af svar
Fra : Seeman

Dato : 25-07-05 11:56

Tak for svaret Mad_Nuser.