/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjemmeboende, uden job!?
Fra : epidedymittis
Vist : 880 gange
138 point
Dato : 22-07-05 16:53

Jeg er lige blevet student, og bor stadig hjemme. Jeg skal ikke studere videre direkte efter ferien, men vil holde et såkaldt sabbat-år, for at tjene nogle penge, opleve verden osv. Er jeg berettiget til en slags penge, hvis jeg ikke har/kan finde et job, selvom jeg stadig bor hjemme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 17:00

en af mine bekendes datter, blev syg og kunne ikke arbejde eller læse videre, hun blev så kontaktet af kommunen, som så ville sende hende i noget arbejde, da hun afslog dette pga sygdom fik hun intet, hendes forældre gav hende dog lidt i lommepenge

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 148 point
Dato : 22-07-05 17:15

Du kan gå på kommunen og søge kontanthjælp.

Dagen efter stiller du så til aktivering, jeg mener kontanthjælp er 2400 pr måned.

Nægter du aktivering, så er der lukket for kassen.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-07-05 17:29

Hm.. så er det vel at foretrække, at arbejde, fremfor aktivering. Eller hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 17:31

det ville jeg foretrække hvis det var mig, så bestemmer du jo selv hvor du vil arbejde, istedet for at få anvist et eller andet

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-07-05 17:33

Tja, det afgør du jo selv, timelønnen på aktivering er jo ret lav..........

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 22-07-05 17:37

Arbejde er vel altid at foretrække fremfor at få gratis penge af staten??

Du er student, hvilket indikerer at du ikke lider af nogle alvorlige mentale mangler, så der er vel ikke noget der forhindrer dig i at udføre arbejde??

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-07-05 17:46

Det er rigtigt nok. Jeg lider ikke af noget, der gør at jeg ikke skulle kunne arbejde. Nu tænkte jeg også mere på, hvis man ikke KUNNE få et arbejde, om man så var tvunget til kontanthjælp, og dermed aktivering!?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-07-05 17:56

Hvis du IKKE ka få job, så hedder det stadig aktivering, hvis du vil have kontanthjælp.

Min knægt på 25 var møllen igennem sidste år, 2484 kr. pr måned, han blev sendt ud og feje sand i børnehaver.

Efter 14 dage, hvor han beviste at han kunne møde til tiden, der fik han tilbudt en læreplads som teknisk isolatør.

Vores kommune ville stå på hovedet for at opfylde hans ønsker for job, læreplads, videre uddanelse og det vil din kommune sikkert også.

Og jeg vil mene, at gider man jobbe, især i din unge alder, så er det ikke noget problem at finde noget, medmindre du bor på Lars tynd***s marker

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 22-07-05 18:01

Hvor i landet bor du, og hvad kunne du tænke dig at lave i det sabbatår?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-05 18:46

Her er taksterne for hjemmeboende under 25 år

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/0/157425502062664641256A570042311E?OpenDocument

som tidligere nævnt vil du blive sendt i aktivering.

Du kan ikke spare sammen til en rejse "jorden rundt" på kontanthjælp.

Det vil kommunen ikke betale

Find dig et job, det tjener du mere ved.

MIn ældste søn har altid været postbud før han skulle rejse "jorden rundt"

Hilsen ans og held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 23-07-05 11:28

Tak for hjælpen. Arbejde er nok vejen frem

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-07-05 11:53

Det var da så lidt