/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ungkarl Peder (Peter) Larsen, Kollerup
Fra : karenD
Vist : 617 gange
240 point
Dato : 19-07-05 13:36

Fyren her giver mig grå hår i hovedet. Han er født 1844 i Kollerup sogn, Øster Hanherred. Forældrene er Lars Chr. Mathiasen og Ane Kirstine Pedersdatter, begge født Kollerup sogn.

Han bliver sat i familiepleje hos bedsteforældrene, fordi moderen dør. Jeg kan ikke finde hverken faderens eller den nye stedmors død - angiveligt er de emigreret.

Mit problem er, at på familysearch.org står han til at være død som 13-årig, men ifølge min anetavle bliver han far til min oldemor, Bengte Marie Larsen, i 1872. Det kan jo ikke lade sig gøre. Så enten er han ikke far til min oldemor, eller også dør han ikke som 13-årig. Der er også den mulighed, at han emigrerer sammen med forældrene.
Kort sagt er jeg i den grad på herrens mark. Kan nogen hjælpe mig?

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 250 point
Dato : 19-07-05 14:19

Har du fundet emigtationen, der står sikkert hvem der rejste sammen.
Hvad står der i skiftet efter bedsteforældrene?
Hvad siger folketællingerne om hans tilstedeværelse hos bedsteforældre?
Har du kigget efter ham i Lægdsrullerne?

Håber disse spørgsmål kan hjælpe dig videre.

Lis

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-07-05 10:04

Hej Lis. Tak for dine spørgsmål, som åbner op for nogle muligheder....

Jeg kan ikke finde emigrationen - jeg har prøvet navnene på forældrene + Peders to brødre på ellisislandrecords.org. Findes der bedre sider til at finde emigrerede?
Kan man finde skiftepapirer og lægdsruller på nettet?
Det sidste jeg har om Peder er en folketælling i 1850, hvor han som 6-årig er hos morfar, Peder Pedersen i Kollerup sogn.

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-05 18:13

Ikke fordi jeg kan hjælpe meget,

men jeg har tidligere slægtsforsket i dette nordlige område af Danmark;
en rigtig fattig egn, og meget forståeligt at så mange emigrerede...

Og så er tiden jo ikke til indendørs sysler, mange er på ferie.
Det gælder sikkert også vor mest kyndige slægtsforsker i Hanherred: Dorte;
hun har data over det halve Thy, sikkert også fra Kollerup?

Når hun kommer tilbage...
Dorte (Vestergaard) Jacobsen, som har hjulpet mig meget, kan sikkert også hjælpe dig??
hilsen Svend, der nu er på indlægslisten...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-05 18:35

Er det ham her vi taler om?
(så bor han ikke hos bedstefar Mathias??).
"
thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup Strand, , et Huus, 61, FT-1850

Peder Pedersen, 58 , Gift, , Huusmand Huusfader, Her i Sognet
Maren Jensdatter, 53 , Gift, , hans Kone, Torslev Sogn Hjørring Amt
Peder Pedersen, 28 , Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Jens Pedersen, 27 , Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Dorthe Kirstine Pedersdatter, 19 , Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Christen Pedersen, 16 , Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Maren Cathrine Pedersdatter, 12 , Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Peder Larsen, 6 , Ugift, , Plejebarn, Her i Sognet
Ane Pedersdatter, 89 , Enke, , Huusfaderens Moder, som af ham forsørges, Torslev Sogn
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-05 18:51

>>Han er født 1844 i Kollerup sogn, Øster Hanherred...

Hvorfor står der så her: Vester Han?
>thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup Strand, , et Huus, 61, FT-1850

Også ifølge sognetræf: Vester Hanherred:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1611

Hvor også Hans Engmark m. fl. kan hjælpe...
Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-07-05 21:38

Hej Svend.
Du har ret, det er ikke hans farfar, men hans morfar, han bor hos. ( det skriver jeg også senere) Og ja, Kollerup sogn er i Vester Hanherred.
I øvrigt kunne man gøre mange mennesker fornærmet ved at slå Thy og Han Herred over én kam. Vi Han herred-boere er stolte af IKKE at være en del af Thy. Spøg til side; tak for to gode navne på slægtsforskere - jeg har allerede fat i Hans Engmark i en anden forbindelse.
karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 11:10

Og jeg forstår nu hvorfor du troede at Kollerup lå i Øster Hanherred,
det ligger jo helt ovre nordøst for Fjerritslev…

>Vi Han herred-boere er stolte af IKKE at være en del af Thy. Spøg til side…

Der må også være plads til lidt lokal patroisme her i kandu:
Min tante Kristine kom skam fra Hanherred, gift med mejeribestyrer Anders Giversen i Ranum.
Hun talte et mærkeligt Jysk for os fra Himmerland; og så kom hun kanel på hvidkål…

Angående din tipoldemor Ane Kirstine Pedersdatter må hun jo være opkaldt efter sin oldemor,
Ane Pedersdatter, gift med Jens ????; med datter Maren Jensdatter...
Fra Torslev Sogn. Og så er vi i Øster Han, Hjørring Amt. Har du dem??

I øvrigt har jeg solgt hydrauliske spil til fiskere på en af strandende nord for Kollerup,
som de trækker bådene op på stranden med.
Også de talte underligt, således sagde de ”tjyre” i stedet for køre…

Ikke meget (almindeligt navn) Peder Larsen hjælp, kun lidt regnvejrs snak, Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-07-05 10:42

Hej Svend
"Ane Pedersdatter, gift med Jens ????; med datter Maren Jensdatter..."
Nej, dem har jeg ikke fat i. Hvor får du dem fra?

Ja, stuvet hvidkål med kanel!!! Mums. Sådan smager jul! Hvert år tog mine forældre os med til den gamle bryggergård i Fjerritslev en weekend op til jul. Der serveres kål og pølser. Folk står i kø langt ud på gaden, for at smage kålen og den varme hvidtøl.

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 11:50

>"Ane Pedersdatter, gift med Jens ????; med datter Maren Jensdatter..."
>Nej, dem har jeg ikke fat i. Hvor får du dem fra?

Jeg oversatte jo kun informationerne ovenfor:

>>>Forældrene er Lars Chr. Mathiasen og Ane Kirstine Pedersdatter, begge født Kollerup sogn...
>>>ifølge min anetavle bliver han far til min oldemor, Bengte Marie Larsen, i 1872.

>>Det sidste jeg har om Peder er en folketælling i 1850, hvor han som 6-årig er hos morfar, Peder Pedersen

>thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup Strand, , et Huus, 61, FT-1850
>Peder Pedersen, 58 , Gift, , Huusmand Huusfader, Her i Sognet
>Maren Jensdatter, 53 , Gift, , hans Kone, Torslev Sogn Hjørring Amt
...
>Ane Pedersdatter, 89 , Enke, , Huusfaderens Moder, som af ham forsørges, Torslev Sogn

Ud fra dette må Ane Kirstine Pedersdatter være din tipoldemor,
Maren Jensdatter din tiptip oldemor,
søn af Jens, da det var før navneskiftet ophørte,
der var gift med din tiptiptip oldemor Ane Pedersdatter.

Eller har jeg misforstået noget?
Jeg spurgte kun om du havde fundet/registreret dem, ellers kunne vi søge også i Torslund, Øster Han...
Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-07-05 09:35

Hej Svend
Nu har jeg gennemskuet det. (Det er lidt bøvlet, for alle mine ane-oplysninger ligger på en anden computer uden net-forbindelse).
Ane Pedersdatter (den gamle kone i FT) er jo husFADERENS mor. Så hun må have været gift med en Peder - ikke Jens. Jens er jo godt nok Maren Jensdatters far, men hendes mor kender jeg ikke. Jeg har ingen oplysninger på nogen af dem, der er nævnt her. Jeg var egentlig slet ikke kommet så langt, for jeg var jo gået helt i stampe over Peder Larsen.
Men selvfølgelig: er der nogen, der ligger med oplysinger længere tilbage, vil jeg også være taknemmelig for det.

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-05 13:45

Rigtigt og undskyld,
gamle Ane var husfaderen Peders mor ikke Jens'

Men hvad hed Jens til efternavn?

Maren må jo være født i Torslev ca 1797,
jeg kan kun finde to Maren Jensdatter født der ifølge folketællingen 1801,
en er ca 3 år for ung, og den anden ca 12 år for gammel:
"
hjoerring, Øster Han, Torslev, Torslev By, , , 26, FT-1801
Jens Christensen, 42 , Gift, Mand, Jordløs husmand,
Magrethe Frantzdatter, 36 , Gift, Hans kone, ,
Anne Jensdatter, 11 , Ugift, Deres barn, ,
Christen Jensen, 9 , Ugift, Deres barn, ,
Anne Marie Jensdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Jensen, 3 , Ugift, Deres barn, ,
Maren Jensdatter, 1 , Ugift, Deres barn, ,

hjoerring, Øster Han, Torslev, Torslev By, , , 12, FT-1801
Der vises flg. felter:
Jens Lassen, 50 , Gift, Husbonde, Bonde og gårdbeboer,
Kirsten Christensdatter, 40 , Gift, Hans kone, ,
Maren Jensdatter, 16 , Ugift, Deres barn, ,
Lars Jensen, 15 , Ugift, Deres barn, ,
Christen Jensen, 4 , Ugift, Deres barn, ,
Greis Jensen, 2 , Ugift, Deres barn, ,
Maren Christensdatter, 30 , Ugift, Konens søster, Indsidder,
"
Mon ikke Jens hed Christensen ikke Lassen,
Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-07-05 14:59

Hej Svend.
Puh, jeg tror, du har ret. Selv om jeg ikke ved, hvor meget man kan lægge i disse folketællinger. Man har før hørt om hele gårde, der er blevet glemt...
Til gengæld har jeg fundet Peder Larsens farmor:
Samtlige personer i husstanden

thisted, Vester Han, Kollerup, Brøndum, , et Huus, 73, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Chr. Mathiasen, 31 , Ugift, , Huusmand, (Som jo er Peders far)
Niels Chr. Mathiasen, 18 , Ugift, , hans Broder,
Gjertrud Marie Andersdatter, 60 , Enke, , Aftægtskone,

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-05 21:16

Ja Karen, og gå så 5 år frem, hvor Gjertrud fortsat lever:
"
thisted, Vester Han, Kollerup, Brøndum bye, , huus, 74, FT 1845
Lars Christian Mathiasen, 36 , gift, , huusmand, lever af sin jordlod, her i sognet
Ane Kirstine Pedersdatter, 25 , gift, , hans kone, her i sognet
Mathias Larsen, 3 , ugift, , deres barn, her i sognet
Peder Larsen, 1 , ugift, , deres barn, her i sognet
Niels Christian Mathiasen, 23 , ugift, , tjenestekarl, her i sognet
Ane Marie Mathiasdatter, 26 , ugift, , tjenestepige, her i sognet
Gjertrud Marie Andersdatter, 65 , enke, , huusfaderens moder, der af ham forsørges, Kjettrup sogn, Thisted amt
"
Ikke underligt at Lars og hans mor Gjertrud er blevet 5 år ældre...
men Lars er nu gift med den 11 år yngre Ane, mor til din 1 år gamle Peder Larsen.

Hun er altså også født i Kollerup, ligesom ham du leder efter sønnen Peder...
(kun hendes mors familie kommer fra Torslund).

Og Peder har en storebror Mathias, naturligvis opkaldt efter Lars' far Mathias...
(mon ikke de tjenende er yngre søskende...)
Og Gjertrud er fra Kjettrup...

meget mere end Peder at søge efter....
Svend, der først rigtigt holder ferie i overmorgen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 27-08-05 23:45

Hej alle.
Jeg har nu fået uvurderlig hjælp fra Lis i Klim. Hun har kunnet fastslå, at "min" Peder alligevel ikke var "min". Denne Peder døde nemlig som 13-årig af tyfus...
Vi har så haft fat i en anden Peder Larsen i Kollerup, men han skulle så have besvangret min tipoldemor i en alder af 16, hvilket naturligvis ikke er umuligt...meen...
Dermed endnu intet sikkert...

karen

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 31-08-05 08:10

Tak for svaret LisBJensen. Jeg vælger at lade mit spørgsmål gå over i besvarede, da forældrenes navne har vist sig at være ukorrekte. Men dit svar kan stadig hjælpe mig videre, tak for det!

karen