/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Selvopdaterende filer
Fra : 1249
Vist : 662 gange
240 point
Dato : 08-10-02 02:31

Hej alle
Jeg har i et par år kunnet finde 3 filer der ustandselig igen og igen dukker op i mappen Temp. internet filer, når jeg finder dem sletter jeg dem, men efter 1-2 minutter er de der igen og hvorfor nu det ?? Spøger det i min maskine ?
Navn på filerne :den første er Type Cabinet, Cachenavn CUNPROT2(1)CAB 6,70 KB
Den anden : Type Cabinet, Chacenavn : selfupd(1)cab 5,77 KB
Den tredie : Type Cabinet, Cachenavn : WULPROTO(1)CAB 6075 KB
Fælles for dem alle er, at de ingen udløbsdato har !

Mine tanker om disse filer har været vidt omkring, ligefra at de er en del af internetssystemet og til at filerne er lagt af en kratlusker for at kunne følge på mine søgninger på internettet - det sidste generer mig en del, hvis det er tilfældet.

Jeg håber, at i kan løse denne gåde for mig, det vil lette på mine tanker.

Hilsen
Niels

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-02 02:46

prøv lige at tænke over dette

http://proxy.unimi.it/0109.html

http://windowsupdate.microsoft.com/selfupd/x86/pl/CUNPROT2.CAB

tja du er ikke helt forkert på den

[Version]
Signature=$Chicago$
DisplayName=%SetupTitle%

[WUCRTUPD]
DisplayName=%cu1%
GUID={73a41784-3241-11d2-aa16-00c04fb16f9e}
Locale=%L_cu1%
URL1="CUN.CAB",3
Command1="WUCRTUPD.inf"
Type1=3
Switches1="4"
Version=5,3,699,0
_CriticalUpdateDependencies=NONE

[Strings]
SetupTitle="Windows Update"
cu1="Windows Critical Update Notification"

L_cu1="EN"

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 08-10-02 09:51

Hej technet
Ja, dine oplysninger ligner for mig at se noger fra "den kolde krig" altså noget kratluskeri, det ser ud til at windows er engageret ! Hvad bruges det til og kan jeg undgå dette og hvordan?
hilsen
niels

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-02 10:31

der er et par muligheder

Run REGEDIT.EXE
Go to HKEY_LOCAL_MACHINE \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Run
The defaul value for the CriticalUpdate value is C:\Windows\System\wucrtupd.exe -startup, delete the -startup portion, and change wucrtupd.exe to Sucrtupd.exe so that the CriticalUpdate value reads: C:\Windows\System\Sucrtupd.exe
Close the registry editor
In the Task Scheduler, change the interval for the Windows Critical Update Notification task to the interval you want
Restart the computer

og muligvis
prøve at finde WUCRTUPD.inf og så slet den eller ømdøb den til WUCRTUPD.in1
prøve at finde wucrtupd.exe og så slet den eller ømdøb den til wucrtupd.ex1
osv...

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 08-10-02 11:57

Jeg har fundet wucrtupd.exe og har omdøbt den til det anbefalede, men det kan vel ikke stå alene ? de andre kan jeg ikke finde. oplysningerne på engelsk er ikke lige min stærkeste side, ligeså hvordan det andet foregår.
hilsen
niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-10-02 14:16

Hej Niels,

hvilken version af windows bruger du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 08-10-02 15:05

Godaw igen strarup

Windows 98

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 08-10-02 23:19

Til Strarup
Har du læst svaret på dit spørgsmål ?
hilsen
Niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-10-02 23:42

Hej Niels,

yup... og undskyld jeg ikke lige har svaret... men jeg arbejder på en løsning og er ved at finde ud af hvordan jeg nemmest ka' forklare det... samt hvordan det er nemmest at komme af med den komponent uden at gøre det alt for besværligt og kompliceret...

men det bliver desværre først i morgen jeg får det gjort helt færdig... og hvis det bliver for kompliceret laver jeg en hjemmeside med skærmbilleder så du ka' følge selve processen i at få det fjernet fra dit system...

så jeg håber ikke det gør noget... men indtil da så prøv at se efter om der ligger en reference til den i mappen "start"... -->
start --> programmer --> start... (er der det så slet den)...

ellers så prøv... start --> "kør" --> indtast "msconfig"... og i det vindue der popper op gå hen til fanebladet start, sku' være det længst ude til højre, står der nogle af disse programmer så fjern fluebenet i dem... så de bliver forhinderet i at starte op sammen med windows...

imellemtiden vil jeg arbejde videre på det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 00:10

Hej igen Strarup - helt i orden.

Hej har tidligere i dag omdøbt den fil som hedder Wucrtupd.exe ( den eneste jeg kunne hente frem, hentet i mappe / filsøgning - indtil dette øjeblik har jeg ikke efterfølgende set noget til nogen af de nævnte, om det var det ved jeg ikke, det var dog sikkert bedst at slette dem alle tre, men jeg ser lige efter det råd du skriver, hvis operationen lykkes skriver jeg her.
hilsen
niels

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-10-02 00:25

Hej Niels!

Her kan du hente et freewareprogram der leder efter forskellige filer på din harddisk, som videregiver oplysninger til andre samt finder Spy- og Adware.

Du kan læse mere om prgrammet og downloade via: http://security.kolla.de/

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 00:28

Hej igen Strarup
Jeg har været inde i start-kør.....
Der fandt jeg C.WINDOWS\SYSTEM\wucrtupd.exe-startup
bortset fra startup ligner det den ene af filerne, men den har jeg omdøbt i dag, skal den så fjernes ?
hilsen
niels

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 00:34

Jeg glemte
Strarup, jeg kigger igen indenfor i morgen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 23:25

Bruges af Windows Update.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Tue, 08 Oct 2002 18:36:47 GMT, "1249" <1249.news@kandu.dk> wrote:

>Navn på filerne :den første er Type Cabinet, Cachenavn CUNPROT2(1)CAB
>6,70 KB
>Den anden : Type Cabinet, Chacenavn : selfupd(1)cab 5,77 KB
>Den tredie : Type Cabinet, Cachenavn : WULPROTO(1)CAB 6075 KB

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-10-02 01:25

Hej igen Niels!

Prøv først at afinstallere via Windows update, vælg installationsoversigt og marker / fjern uønskede opdateringer.

Ellers er der et udmærket program til at rydde op i startfiler, holde øje med nye programmer, afinstallere programmer m.m., det hedder "Regcleaner", programmet er free-ware og kan hentes og installeres via: http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 09:49

Hej Niels,

jeg har installeret wucrtupd.exe for at teste det på min Win98 maskine...

og der er forskellige måder at få den fjernet på...

en af dem er som Bjarne skriver via Windows Update... her ska' du så bare omdøbe "Sucrtupd.exe" eller hva' du nu har lavet den til, tilbage til at hedde wucrtupd.exe, så den ka' finde og slette den...

når du kommer ind i windows update ska' du trykke på "vis installerede opdateringer"... herefter scroller du så ned til "anbefalede opdateringer"...

her vil der så til højre for "Besked om vigtige opdateringer 3.0 til Windows"... stå "Allerede installeret", lige nedenunder står der "afinstallere"... tryk på den og så fjerner den "wucrtupd.exe"... samt referencerne til registreringsdatabasen m.v.

dette ka' også gøres manuelt, men ka' godt gå hen og blive lidt besværligt... så det nemmeste er at få den fjernet via Windows Update... men husk at omdøbe filen til det rigtige navn...

jeg har lavet skærmbilleder af processen, og mht. til registrerings databasen, og hvis du vil ka' jeg lave dem på en hjemmeside... jeg har også prøvet at fjerne "wucrtupd.exe" fra "C:\windows\system" mappen og strengen "C:\Windows\System\wucrtupd.exe -startup" fra registrerings databasen... som gjorde den fjernede sig fra startup...
men den vil så stadigvæk stå som installeret ude på Windows update... så derfor vil jeg foreslå dig at få den fjernet derudefra istedet for at gøre det manuelt...

men meld lige tilbage om du gerne vil ha' den vejlednings side hvis det driller, og eller afinstallere funktionen ikke viser sig på Windows Update...

ang. MSconfig er det ikke nødvendigt at slå wucrtupd.exe fra idet den bliver fjernet fra Startup når den er blevet slettet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 12:22

Strarup, tak for den udførlige beskrivelse, jeg har nu gjort følgende :
Fundet den omdøbte fil og har rettet navnet tilbage til det originale og har genstartet.
Under Windows opdate har jeg fundet opdateringen til 3.0 - den var rigtigt nok installeret - jeg aktiverede afinstaller - der kom en fejlmedd.: kan ikke finde filen wurcrtupd.exe - termipak>
Efterfølgende har jeg igen søgt filen under det originale navn/placering og fundet den igen, altså er den del af prosessen ok. hvorfor jeg så ikke afinstallere ?
hilsen
Niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 12:33

Hej Niels,

den fejlmeddelse fik jeg også da jeg slettede den manuelt, fra registringsdatabasen og ville afinstallere den fra Windows update... den skrev bare terminate istedet for termipak...

har du evt. slettet strengen "C:\Windows\System\wucrtupd.exe -startup" fra registrerings databasen?

men den måde jeg fik det løst på så jeg ku' fjerne den igen, da jeg fik den fejlmeddelse, var ved at geninstallere "wucrtupd.exe"... idet den så overskrev de ting der var der i forvejen... og så afinstallere den igen...

prøv det, og kontrollere så om "wucrtupd.exe", stadigvæk eksistere på din computer bagefter... reinstallationen og afinstallationen...

håber ikke det er for rodet forklaret...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 12:42

Hej igen,

forresten hvilke ændringer har du ellers foretaget dig, har du f.eks. slået den fra i MSConfig under start, har du modificeret i strengen i registreringsdatabasen?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 12:45

rettelse, fejlmedd. filnavnet som ikke kan findes er wucrtupd.exe - terminate >

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 16:02

Hej Strarup. Jeg har været ude af huset et stykke tid.
Jeg har kun foretaget følgende: I går omdøbt filen wucrtupd.exe og genstartet. I dag har jeg fundet filen igen og har omdøbt den til det oprindelige navn herefter en genstart og så windows opdate og fundet den installation med 3.0 og forsøg på afinstallation som ikke kunne udføres - tilbage for at se efter om det nu nye filnavn var på plads og det var den. Jeg har ikke foretaget andet, men nu reinstallerer jeg 3.0 igen og efterfølgende afinstallation, ligesom det du har gjort.
Du hører nyt.
hilsen
niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 16:43

Hej Niels,

det er bare helt iorden...

men hvis det så stadigvæk ikke vil lykkedes må jeg til at grave noget dybere, for at finde ud af om der et eller andet der måske driller...

men jeg vil mene at der er 99,99% chance for at det vil lykkes...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 16:47

Hej igen,igen Strarup
Jeg har nu geninstalleret og afinstalleret 3.0 og genstartet, når jeg så igen ser på windovs opdate er 3.0 IKKE instaleret. Når jeg så i filsøgningen kigger efter wucrtupd.exe er den der stadig, jeg kan også se at den senest er ændret
den 31-12-00 det ser ud til at alt det som er sket de sidste 2 dage slet ikke er registreret, summa sumarum - wucrtupd.exe er ligeglad med bestræbelserne.
hilsen
Niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 17:03

Hej Niels,

ok... men den er ikke nævnt i Windows Update længere er den?

hvis den ikke er det, så slet "wucrtupd.exe" samt slet hele strengen "C:\Windows\System\wucrtupd.exe -startup" fra registrerings databasen...

så er den helt væk fra systemet... hvis du er i tvivl mht. til det med registreringsdatabasen... vil jeg gøre den vejledning færdig jeg er startet på...

men ellers så ka' du få registreringsdatabasen frem ved at trykke på start --> kør --> indtast "regedit"...
og så i menuen "redigere" tryk på "søg" og indtast "wucrtupd.exe", så vil den komme frem med linjen du ka' slette...

det vil nok være en go' ide at lave en backup af din registrerings database før du gør det... det gør du i menuen "registreringsdatabase"... og her trykke på "eksportere" (svare til gem... hvis der sku' gå noget galt og du ska' ha' den hentet igen bruger du importere)... og så huske på hvor du har gemt den...

slet herefter temporære internetfiler, og tøm mappen C:\windows\temp for indhold...

prøv derefter at genstarte din computer, og se efter om det så stadigvæk er der, både i registrerings databasen og i mappen c:\windows\system...

er den det... er jeg ved at være bange for der muligvis er en virus på spil...

har du et antivirus program, bare for at være på den sikker side, og at vi ka' udelukke den mulighed...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 17:11

Hej igen,

jeg kom til at tænke på er den stavet korrekt nede i C:\windows\system\wucrtupd.exe

fordi er den ikke stavet korrekt forklarer det måske årsagen til at den stadig er der... men jeg går ud fra at du har stavet det korrekt, men ka' du ikke lige prøve at kontrollere at den hedder "wucrtupd.exe"?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 17:25

Det lyder mindre rart, det er bestemt områder jeg aldrig har været inde i, men det bør selvfølgelig ikke være umuligt.
Nej i windows opdate er der hvor der tidligere stod installeret ingen tekst.
Jo, jeg har et velfungerende antiviruspogram + firewall. Jeg har ADSL, disse programmer var med. Det med ADSL betyder jo at internettet er åbent når PCeren kører - lidt sårbart måske.
Jeg skal på kursus i aften - paradoksalt nok pc undervisning - men det handler målrettet om Word, exell m.v. er hjemme kl. ca 22 og lukker så op igen.
Tak for dit gå på mod strarup.
hilsen
niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 18:00

Hej Niels,

ok... det er da så lidt... men vi sku' jo gerne få dit problem løst... og jeg stopper ikke før det er løst...

hvorfor jeg spurgte om det er stavet korrekt... var noget jeg kom i tanke om mht. den fejl jeg selv fik og fordi du kom til at stave det forkert i et par meddelser længere oppe...

jeg fik fejlmeddelsen "wucrtupd.exe - terminate" fordi jeg havde slettet den og den ikke ku' finde den, samt jeg havde slettet den i registrerings databasen... hvis du ikke har pillet i registrerings databasen endnu, ka' det jo ikke være derfor...

men så kom jeg til at tænke på at Windows update måske ikke ku' finde "wucrtupd.exe" fordi det ikke var stavet korrekt... og ved at geninstaller og afinstallere, har du måske allerede fjernet det hele... og det forklare så også hvorfor du stadigvæk har filen liggende, altså kun hvis filen "wucrtupd.exe" er stavet forkert...

men jeg ska' også ind og se efter mine to sønner mens konen laver aftensmad, når vi har spist og de er blevet lagt i seng, vil jeg gøre den beskrivelse færdig med skærmbillederne... så du ka' se hvordan og hvorledes med registrerings databasen for at se efter om den stadigvæk er nævnt der overhovedet... uden at slette noget...

men go' undervisning...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-02 19:31

Hej Strarup

Nej, filen som jeg finder er stavet korrekt. Kan der ske noget ved at slette den i filsøgning, hvor jeg finder den ?

Jeg smutter nu til kursus og er som nævnt tidligere hjemme kort efter 22

hilsen
Niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 23:52

Hej Niels,

jeg har fundet ud af nogle nye oplysninger... idet jeg ikke har prøvet at køre selve "wucrtupd.exe" endnu... så det gjorde jeg og fandt ud af at de filer du ikke ka' finde ligger i temporære internet fil mappen, og idet du har slettet indholdet i den mappe, forklare det hvorfor de ikke er at finde der...

jeg har også fundet ud af nogle andre steder "wucrtupd.exe" optræder... og en anden måde hvorpå man ka' slette den... jeg havde ikke lige tænkt på at den havde et Dansk navn i tilføj/fjern programmer...

men "wucrtupd.exe" ligger sig også i planlagte opgaver... plus når den har kørt ligger den nogle extra filer ud på computeren... jeg er ved at finde ud af hvor meget den ligger ind, og hvor alt sammen er henne...

men hvis det ikke gør noget vil jeg bede dig vente lidt endnu... og så ka' du gennemgå det hele på den side jeg er ved at lave... lige nu er jeg ved at køre hele win98 computerens system igennem på kryds og tværs for at finde ud af alle mulige muligheder...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 10-10-02 00:17

Hej Strarup
Jeg er tryg mht. ideen om at finde ud af hvad det er som foregår og hvad de filer egentlig har til opgave i maskinen, og venter meget gerne- jeg skal oplyse at filerne ikke har vist sig i mappen Temp.internet filer siden jeg omdøbte wucrtopd.exe og heller ikke siden jeg bragte den tilbage til oprindelig navn. Det undrer mig, at maskinen kørte normalt i den tid filen var omdøbt ! Min tidsplan er stram indtil søndag eftermidd. - så hyg dig sammen med familien i week-enden strarup.
Har du læst indlægget og åbnet filerne fra technet den 8/10 02.46 ? tror du at den er valid og hvis,hvad betyder det.

hilsen
niels

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-10-02 01:11

Hej Niels,

yup... jeg har også fundet ud af hvor de danske filer som bliver hentet ned når "wucrtupd.exe" bliver aktiveret er fra...
http://windowsupdate.microsoft.com/selfupd/x86/da/filnavn.cab

der er fire cab-filer den henter ned... wulproto.cab, wuloader.cab, selfupd.cab og cunprot2.cab... hvoraf du har nævnt de 3 af dem... derudover installere den wuloader.exe, wuloader.inf og wuslflib.dll, plus den på et tidspunkt lavede en mappe der hed... "C:\WINDOWS\wudnld20.tmp"...

ang. technet's kommentar fra den 8/10 02.46, ved jeg ikke lige hvorfor han linker til en italiensk statestik side... og til den polske udgave af Cunprot2.cab...

Cunprot2.cab indeholder en fil "cunprot2.cif", hvis indhold svare nogenlunde til det han har skrevet... "WUCRTUPD.inf" som "cunprot2.cif"-filen nævner initialisere "wucrtupd.exe"... men "Cunprot2.cab" og de andre Cab-filer bliver først hentet når "wucrtupd.exe" er blevet aktiveret...

og til Technets kommentar fra 08-10-02 10:31, så er det placeringen i registreringsdatabasen, som bl.a gør at den står under start-fanebladet ved MSconfig... jeg havde dog ikke lige set det med Taskmanageren (planlagte opgaver)... og havde ikke lige skænket det en tanke, da jeg har slået den fra på min Win98 Maskine, og for det meste sidder ved en Win 2000 maskine... min fejl...

hvorfor den bliver ved med at komme med wulproto.cab, wuloader.cab, selfupd.cab og cunprot2.cab efter de er blevet slettet fra temporære internetfiler, er at "wucrtupd.exe" også ligger i "planlagte opgaver" (Taskmanager) og ca. er sat til at køre hver femte minut... m.m. man ændre det... det var jeg ikke lige opmærksom på aller første gang fordi jeg pr. default har slået den fra, og derfor ikke fik kørt "wucrtupd.exe"...

men denne artikel fra Microsoft bragte lidt mere lys over sagen... og var en af grundene til at jeg kom i tanke om det, og fik sat de forskellige tests igennem... "Description of the Windows Critical Update Notification Utility"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q224420

men nu har jeg fået lavet skærmbilleder af alle processerne, så mangler jeg bare at udfylde det med tekst og redigere billederne så det kun er det væsentlige der er med...

og har du ikke nogle af de nævnte ting på din computer, udover kun filen "wucrtupd.exe" i "C:\windows\system" vil jeg mene at du godt ka' slette den... men jeg er ikke 100% sikker endnu...

men jeg tør godt love den er færdig før søndag...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 240 point
Dato : 14-10-02 00:25

Hej Niels,

jeg fik vist lige lovet for meget der...

jeg har desvære ikke få gjort så meget ved det... men jeg har uploadet de fleste af skærmbillederne, og mangler at få gjort teksten til dem færdig... men det vil komme til at ligge på denne side... -->
http://www.strarup.net/kandu/help/wucrtupd/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 14-10-02 17:22

Hej igen strarup
Nej, du har ikke lovet for meget, jeg har været inde på din side - jeg er imponeret !
Jeg har netop været inde for at søge filer og finder følgende når jeg søger på "tekststreng og medtager undermapper" wucrtupd

System.Rsc C:\WINDOWS 5.797... RSC fil

WUCRTUPD.exe C:WINDOWS\S 49kb Pogram

beredskabsinfo.dbx C:\WINDOWS\A 139 KB DBX-fil (en nyhedsside jeg har bestilt)

7067(1) C:\WINDOWS\T 194 KB HTML Document ( har explorer symbol )

Cunprot 2 C:\DOKUMENTER cif-fil

2001-11-20. LOG C:\Norman\NVC... 1KB LOG-fil (mit antivirusprogram)

Betyder dette at alt dette er flettet sammen med WUCRTUPD.exe ??

hilsen
Niels

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 20-10-02 11:23

Tak for svaret strarup. Det er et stort stykke arbejde du har gjort.

Jeg har været igennem dine anvisninger, da jeg ikke helt kender konsekvenserne med mine programmer tøver jeg til sidst lidt på aftrækkeren - jeg ved ikke om jeg kan risikere at gå i sort.

hilsen
Niels