/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Overclocker
Fra : Monsen1234
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 14-07-05 17:22

Jeg stødte på ordet overclocker, men har ikke kunne finde ud af hvad det betyder og er, nogen der kan forklare ?

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-05 17:25

Hver gang en comp åbner og lukker for data kaldes for et clock.
Din cpu hastighed måles i clock evt. 450 Mhz og det er hvad fabrikken har regnet ud at den kan tåle.
Overclocking er at sætte denne hastighed højere op.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 17:27

lidt ligesom at tune sin knallert

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 14-07-05 17:29

Men hvorfor skulle man det ! og hvordan kan det gøres, den går vel også i stykker ved det?

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 14-07-05 17:35

Jeg har et lille program der hedder Speedfan , jeg kan se man her kan sætte et eller andet op under clock, men det jeg også kan se er at min temp. er 43 gr. og syntes det er meget, eller er det ?

Accepteret svar
Fra : Peterfilstrup

Modtaget 110 point
Dato : 14-07-05 17:36

Monsen1234! Hej , med hensyn til dit spørgsmål, er overclocking både godt og skidt. Man prøver at få sin CPU eller prosessor til at køre hurtigere end den er beregnet til. Der er jo en risiko ved det, nemlig at CPU'en udvikler mere varme, og har man ikke en god køler resikerer man at CPU'e brænder sammen. Overclocking er meget brugt i spille miljøet for at få en bedre ydelse på spillene. Der ofres store summer hvert år på udstyr som kan kontrollere varmeudviklingen, således at CPU'en kan presses til det yderste. Håber det er svar nok på dit spørgsmål.
Peterfilstrup

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 14-07-05 17:40

Tak for svaret Peterfilstrup.
Det er ikke noget jeg behøver tænke på så, jeg spiller overhovedet ikke, men en temp. på 41-43 gr. er det meget ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 17:46

Når man fabrikerer CPU'er så er det i princippet den samme cpu chips man fabrikerer en masse af på samme siliciumplade! Problemet er at de chips der liggger yderst på siliciumpladen man "skærer af" når man fabrikerer har en beregnet fejlrate! Disse chips sælger man som som lidt lavere clockede cpu chips for at bevare stabiliteten! I princippet kan de "clockes" højere da de jo egentligt er produceret med en større clockfrekvens! Da denne fejlrate for lidt dårligere chipser er sat lavt kan de som regel overclockes til hvad hele siliciumpladen var sat til clockfrekvens oprindeligt!

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 14-07-05 17:52

Monsen1234. Hej, den temperatur du har på din cpu er meget fin. Alt efter hvilket mærke cpu'en er, kan temp. svinge fra 41 - 60 grader uden risiko for at den brænder sammen.
Peterfilstrup