/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
laser toner på tæppe !!!
Fra : donning
Vist : 490 gange
200 point
Dato : 10-07-05 16:33

Hej eg er kommet til a spilde noget toner (laser printer) på mit gulvtæppe.....Jeg har prøvet at støvsuge det op, men det har ikke rigtigt hjulpet....

Jeg ar ikke turde bruge nogle våde stoffer af frygt for at det bliver meget værre.

Nogen er ved hvordan eg får pletten væk...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 17:20

Kun et førsøg værd.
Men prøv med lidt rensebenzin, og hæld lidt sukker/salt på for tørre/suge det ud af tæppet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 22:41

ville gætte på sprit og derpå kartoffelmel til at suge det op !!!!!!

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 11-07-05 09:11

Hej Donning.
Jeg kan godt forstå at du ikke vil eksperimenterer på dit tæppe, men
ligger du ikke inde med en rest af dit tæppe, hvorpå du kan lave forsøg.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 11-07-05 09:38

Har du prøvet Gaffatape tipset fra kokkeluna ?
Det er da i det mindste en "tør" løsning som vel ikke kan skade at prøve!
http://www.kandu.dk/dk/tip/11764

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-05 09:56

Mon det svarer til blæk ???
Citat
Blæk på gulvtæpper
Blæk pletter er svære at fjerne helt.
Er gulvtæppet syntetisk suges straks op med en klud fugtet med 8% ufortyndet salmiakspiritus
Er det et uld-gulvtæppe suges op med en klud fugtet med vand.

..fra : http://www.plet-rens.dk/

Citat
Blæk: Pletten duppes med ufortyndet salmiakspiritus, som øjeblikkeligt bleger pletten. Vask grundigt efter med koldt vand. Blæk fra kuglepen fjerner du med sprit på en tot vat ved kraftig og vedvarende gnidning.

..fra : http://www.taeppeland.dk/

Citat
Fjern blæk, harpiks og olie

Isopropylalkohol kan rense og opløse pletter af harpiks, kuglepenneblæk, fedtstof, olier og lakker.

Deklaration: Isopropylalkohol ren 99% (isopropanol)
Faremærkning: Meget brandfarlig.
Opbevares utilgængeligt for børn.
Emballagen skal holdes tæt lukket.

..fra : http://www.matas.dk/site/04Hushave/01Pletter/07Blaek/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-05 10:45

molo - problemet er jo lige at finde ud af hvad det skidt er lavet af

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-05 11:13

Ingredienserne i lasertoner er med garanti en patenteret fabrikshemmelighed, så det skal man nok ikke regne med at finde ud af

Det nærmeste man kommer er sikkert denne beskrivelse : http://www.wordiq.com/definition/Toner

</MOLOKYLE>