/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Edvard Kristjan Sørensen, født i Glæsbor~
Fra : tovekrog
Vist : 496 gange
200 point
Dato : 06-10-02 22:54

Hej NG.
Jeg kan se, hvordan mange får svar på vanskelige spørgsmål, så nu prøver jeg, om jeg kan være så usandsynlig heldig ....
Min mands morfar, Edvard Kristjan Sørensen, var født 9. maj 1882 i Hedegaard, Glæsborg Sogn, Djurs Herred, Randers Amt. Hans forældre var Kristen Sørensen og hustru Johanne Jørgine Katrine Andersen.
Deres andre børn var Søren Rasmus, født ca. 1878 - Anders Jørgen, født ca. 1880 - Carl Marinus, født ca. 1885 - Sine Dorthea, født ca. 1887 og Peter Marius, født 31.5.1889.
I ca. 1803-04 rømmede han ud af landet og havnede på New Zealand, og bosatte sig i Queenstown, hvor han giftede sig.
Inden da havde han fået en datter med Mariane Larsen i Houlbjerg Herred,
Jeg prøver at finde ud af, hvordan hans liv har formet sig på New Zealand og er i forbindelse med en slægtsforskergruppe i Queensland, som imidlertid ikke har kunnet finde noget om ham.
Er der efterkommere fra hans søskende, som tilfældigvis ved noget om ham ?
Venlig hilsen
Tove Krog

Kommentar
Fra : charly

Dato : 06-10-02 23:51

hej . tove
Jeg er en del kendt i Hedegård,bor i samme kommune ,men jeg tror du mener 1903-4
istedet for 1800. ved du om der stadig er familie heromkring?
Kan mugligvis hjælpe ,

med hilsen Charly

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 06-10-02 23:54

Når du er i Queensland så prøv denne adresse --
Queensland Government State Archives State Library of Queensland ... udies Inc Society
of Australian Genealogi ...

og denne på google.
Nrb - Nya Zeeland - Mölndals stadsbibliotek länkkatalog

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 07-10-02 10:17

Til Charly.
Tak for svaret. Ja, naturligvis mente jeg 1903-04 eller deromkring. Børnene er alle født i Hedegaard iflg. FT-1890, hvor faderen benævnes gaardmand. Senere kan han findes som gårdmand i Glæsborg. Jeg ved ikke noget om efterkommerne her i landet, bortset fra datteren, som han havde, inden han forsvandt. Han rømmede, fordi han ikke ville være soldat, så han kan ikke findes på ordinær vis i udvandrerdatabasen.
Venlig hilsen
Tove Krog

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 07-10-02 10:26

Til Senta.
Tak for dit svar.
Jeg er i forbindelse med en gruppe i Queenstown, Mosgiel Branch of the New Zealand Society of Genealogists (weparker@ihug.co.nz). De svarer, at der er kommet mange dertil med navnet Sørensen, og jeg bliver spurgt, om andre af hans familie tidligere var kommet dertil, samt om han var blevet gift, inden han havnede i Queenstown. Jeg kan ikke besvare dette. Ingen af hans søskende kan findes i udvandrerbasen.
Jeg er glad for enhver form for hjælp.
Venlig hilsen
Tove Krog

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-10-02 10:59

Jeg gentager lige adressen på Google
Nrb - Nya Zeeland - Mölndals stadsbibliotek länkkatalog
Eller har Edvard Kristjan Sørensen, taget navneforandring inden udrejsen, det er også en mulighed, har du undersøgt dette ???

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 07-10-02 16:07

Hej Senta !
Hvordan undersøger jeg, om han har taget navneforandring ? Jeg har kigget på den adresse i Mølndal stadsbibliotek, men kan ikke lige overskue, hvad jeg kan søge efter på den ? Den ser ret uoverskuelig ud ?
Venlig hilsen
Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-10-02 17:52

Hvis Edvard Kristjan Sørensen er flygtet / rømmet fra Danmark i 1803-04 har han sikkert været langt omkring inden han bosatte sig i Queenstown New Zealand.Jeg ved ikke om Queenstown har, hvad der herhjemme svarer til et folkeregister eller en skifteret hvis så ´, prøv det. Edvard Kristjan Sørensen kan jo have været gammel inden han er død så det kan være de har oplysninger du kan bruge.
Der er også data base " Ellis Island "hvad har forhindret ham i at rejse til USA og derfra til New Zealand, --
og ja Mølndal stadsbibliotek er uoverskuelig, men mange gode adresser der kan søges på, har du prøvet Queensland Government State Archives State Library of Queensland ... udies Inc Society

Det med navneforandring er nok være når du ikke ved hvornår han bosatte sig i New Zealand, han kan jo bare have ændret sit navn ,dengang han forlod landet i 1903--4, var der ikke så meget kontrol med folk`s oplysninger og hvor de kom fra ,blev ikke tjekket,"" måske som sømand " og hvis jeg skulle flygte fra landet under de omstændigheder han gjorde havde jeg ændret mit navn, måske var han eftersøgt på grund af udeblivelse fra militærtjeneste, der er mange muligheder håber du finder oplysninger om din Edvard Kristjan Sørensen ,ellers svar igen, jeg tænker lidt over dit problem og finder jeg ud af noget vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-10-02 19:00
Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 07-10-02 20:14

Hej Senta.
Du gætter næsten rigtigt. Jeg ved, at han kom til Tyskland, hvor han arbejdede en tid. Derefter tog han ud at sejle, og på et tidspunkt kom han åbenbart til New Zealand.
Jeg forestiller mig, at William Ernest Parker, som jeg er i forbindelse med i Queenstown, har undersøgt de muligheder, der er dernede, skifter osv. ? Jeg hælder mit hovede til, at der er efterkommere fra hans søskende her i landet, som ved, hvordan det gik ham. Tilsyneladende blev han gift og fik 4 børn på New Zealand. Og jeg ved, at på det tidspunkt, hvor han rømmede, tjente han i Granslev ved Houlbjerg.
Venlig hilsen
Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-10-02 20:30

Jeg håber det lykkes at komme i kontakt med Edvard Kristjan Sørensen søskende.
Hvis du ved hvor de andre søskende har boet, så kontakt de små lokalarkiver, folkeregistre osv., men da data er fra 1904--og fremad, så er muligheden for at finde familien og efterkommer på lokalarkiverne nok små, men et forsøg værd.
Jeg følger spændt udviklingen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-10-02 20:56

Har din kontakt i New Zealand ikke mulighed for at finde de fire børn Edvard Kristjan Sørensen fik i ægteskabet, ?
hvis han har fundet dem, kan du jo få oplysninger der igennem.

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 08-10-02 22:28

Hej Senta.
Det har ikke været muligt for gruppen i Queenstown at finde Edvard Kristjan Sørensen, heller ikke noget, som ligner, Eddie Chris Sorensen el.lign. Jeg har oplyst navnene på hans forældre og søskende, men heller ikke deres navne er der nogen personer med navnet Sorensen, som har. Jeg er tilbøjelig til at tro, at han har kaldt sig noget andet, som du foreslår. Det er en imponerende liste, du henviser til. Jeg har fundet skibe, som han kan være kommet med, måske fra London. Men de skibslisterne, der er, omfatter passagerer, der har nok ikke været tilsvarende lister over mandskabet.
Jeg kunne godt forestille mig, at han har taget hyre på forskellige skibe, er havnet på New Zealand og er gået i land er sagt, at han hed Chris Edward eller sådan noget.
Mange hilsner
Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-10-02 23:19

Prøv den her adresse igen, den er fra udvandre United Kingdom & Ireland og andre lande, om der er mandskabslister med ved jeg ikke, forsøg dig frem, prøv med de steder / byer osv. navne, hvor Edvard Kristjan Sørensen kommer fra, det var måske en ide.
Der er også den mulighed at han ikke har fortalt og ikke ønskede at hans nye familie i New Zealand skulle vide hvor han kom fra, og så er det endnu svære at finde ham derover. Ved du om han har haft kontakt til sine søskende i Danmark efter han rejste i 1903-4?
hvis så, har du den største chance for at finde ham der igennem.
Du kan søge efter hans søskende på Statens arkiv men det ved du vel ?
ttp://www.cyndislist.com/ships.htm
hAsia & The Pacific
Immigration & Naturalization
Orphans
Passports
Ships & Passenger Lists
United Kingdom & Ireland Index
U.S. - Hawaii

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-10-02 23:30

Jeg fandt denne side på nettet, det kan være her er noget nyt at hente om Edvard Kristjan Sørensen.
http://www.users.on.net/proformat/nznames2.html

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 09-10-02 22:40

Hej Senta.
Ja, vi ved, at han var hjemme en enkelt gang i nattens mulm og mørke, da skibet, hvor han havde taget hyre, lå i nærheden af Djursland. Han var uden tvivl eftersøgt, så ingen måtte vide det. Og ja, hans familie havde kendskab til hans senere ægteskab og børn i New Zealand, om det modsatte var tilfældet, ved jeg ikke.
Jeg støver dine links igennem, men det synes mig håbløst at finde noget om ham. Han har uden tvivl været en almindelig farmer, som ikke har efterladt sig nævneværdigt spor.
Hilsen Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-10-02 00:07

Hvad med en efterlysning efter efterkommer i Queenstown, du har jo forbindelse derover så det var en mulighed. Når du ved hvornår han er gået i land og fra hvilket skib, er der den mulighed at du kan kontakte rederiet og der få oplyst hvor længe han har sejlet og under hvad navn.
Har du været på lands arkivet i Vivborg for at finde hans søskende og deres efterkommer, det kan jo være de ved lidt om hans skæbne i New Zealand ??
og har du søgt efter hans familie i DDA´´s folketællinger.
Ellers er det som at finde en nål i en høstak.

Kommentar
Fra : charly

Dato : 10-10-02 17:26

til Tove Krog!
Jeg har idag været i Nørre djurs egnsarkiv ,og jeg var ved og opgive ,men så kom jeg til og se diverse billeder.
Der iblandt var der billeder af din mands Oldeforældre Kresten og Jørgine (født) Andersen
Paret drev i mange år ejendommen Ravnsmosevej 2 Hedegård 8585 Glesborg Matrnr. 9a
i Hedegård Gården kaldes også Damgård.Efter dem overtoges gården af sønnen Marinus,Gift med Henry Buhl.Marinus og og Maren Sørensen Drev ejendommen i en Årrække og hun døde i 1945 og han i 1963. Hun var født i Randers 12-8-1887 i Randers.
Nu kommer så det sjove jeg har i 1950 som lærling været med til og installerer el på den gård.Da var det en Johannes Pedersen der havde den. og siden har der været forskellige ejere bl.an. Skovmand radikal polittiker .

det var jeg kunne finde på nuværende tidspunkt,det var familien jeg fandt
hilsen Charly

Kommentar
Fra : charly

Dato : 10-10-02 17:30

Tove krog!
Nørre djurs egnsarkiv ligger i Gjerrild og er åbent hver torsdag fra kl.13-19.
hilsen charly

Kommentar
Fra : charly

Dato : 10-10-02 17:31

Tove krog!
Nørre djurs egnsarkiv ligger i Gjerrild og er åbent hver torsdag fra kl.13-19.
hilsen charly

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 11-10-02 10:34

Hej Charly.
Det var herlige nyheder, jeg vil fluks skrive til lokalarkivet i Gjerrild. Jeg håber, det kan lade sig gøre at få lavet en kopi af fotoet. Vi bor i Ballerup, så det er ikke så ligetil at kigge forbi i åbningstiden. Jeg håber også, at lokalarkivet kan være behjælpelig med at få oplysning om evt. børn til Marinus og Maren Sørensen.
Så vidt jeg for forstået, kan man ikke få adgang til kirkebøgerne på landsarkiverne for 1900-tallet, er det korrekt, og DDA har vel heller ikke indlæst for dette tidsrum.
Jeg har ikke kunnet finde folketællinger og kirkebøger på LA i Kbh. for så sent et tidsrum, men måske har jeg ikke undersøgt det godt nok ?
Venlig hilsen - og mange tak for din store ulejlighed
Tove Krog

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 11-10-02 10:38

Hej Charly.
Din indskudte sætning - gift med Henry Buhl - hvem handler det om ?
Venlig hilsen Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-10-02 10:56

Ring til rigsarkivet på TLF.33923310 og forklar dit problem de er meget hjælpsomme, og jeg ved at du kan søge om at se kirkebøger / folketællinger OSV, mod at du dukomentere hvordan du er i familie med Edvard Kristjan Sørensen søskende, og at det er i form af slægtsforskning du har brug for oplysningerne.

Kommentar
Fra : charly

Dato : 11-10-02 13:18

Til Tove Krog!

Prøv og spørg efter billeder på følgende mail-adr.
charly@mail.dk

Angående den nævnte Henry Bulh er det datteren af Marius Sørensens mand som overtog gården efter Marius og Maren.Deres datter hed Kristence. Der findes en del billeder helt fra århundredet begyndelse ,og der er en del beskrivelser om det rent lokale særlig om gårdene i Hedegård.

Med venlig hilsen charly.

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 11-10-02 23:30

Hej Charly.
Din mailadresse er åbenbart nedlagt ?
Hilsen Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-02 01:28

Jeg fandt denne side fra og om genealogi i New Zealand, det kan være den kan hjælpe dig i din videre søgning.
http://www.archives.govt.nz./index.html

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 03-11-02 10:37

Hej Senta
Tak for hjælpen. Jeg prøver stadig at finde nyt om ham.
Mange hilsner
Tove

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-12-02 11:52

Her er et par link til hjemme sider med skibslister /gifte/ og døde i bla.New Zealand og andre lande, jeg har ikke tjek på om din Edvard Kristjan Sørensen er med, men prøv at søge, du kan være heldig.

http://maxpages.com/ourlostfamily2

http://www.standard.net.au/~jwilliams/ships.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-01-03 19:46

Hej !
Jeg ved ikke om du har fundet din ane fra New Zealand, hvis så , se bort fra denne kommentar, jeg fandt på nettet denne nye side med nye oplysninger fra New Zealand håber du kan bruge denne adresse.
http://www.angelfire.com/az/nzgenweb/index.html

Senta

Kommentar
Fra : tovekrog

Dato : 25-01-03 10:52

Hej Senta.
Jeg er stadig i gang med at finde svar. Charly, som for længe siden skrev, at han på arkivet i Gjerrild havde fundet materiale om familien, fotos osv., døde desværre, blot en uge efter, at han skrev, at han ville tage på arkivet og lede efter mere. Jeg har derefter kontaktet lokalarkivet og spurgt, om det er muligt at få kopieret fotos mm. Endvidere havde jeg fra Charly fået oplysninger om efterkommere. Jeg bad arkivet om hjælp til at kontakte disse efterkommere, idet jeg håber, at nogle af disse måske har hørt om, hvordan det gik med deres bedste- eller oldeforældres bror i New Zealand, jyder er gode til at gemme gamle breve. For meget kort tid siden talte jeg med arkivet, da jeg intet havde hørt derfra. De fortalte, at min forespørgsel er gået videre til nogle efterkommere, og jeg venter stadig på at høre fra dem. Tak for din interesse. Det var Charlys indlæg, jeg satte mest lid til, men nu er han død, så jeg kan ikke få sluttet endnu, jeg kører videre i hans spor. Jeg kigger lidt på dit seneste link.
Mange hilsner
Tove Krog