/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Skrædder?
Fra : Angelica
Vist : 6416 gange
100 point
Dato : 06-07-05 17:58

jeg har prøvet at søge på nettet om hvor man kan finde
forskellige skrædder der ligger tøg på der jeg har tit problemer
med længen af busker osv.. men kan ikk finde noget som jeg skal
bruge dem jeg støder på er hvor de laver special design der passer
til en.. men jeg skal bruge en som kan lægge mit tøj op når det
er for langt til mig.. og gerne en på frederiksberg.. så hvis der
er en som kender en eller noget så kom endelig med tips og råd..

KH
angel

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 06-07-05 18:29

Jeg syntes du skal hænge en seddel op i et større supermarked som har en opslagstavle for deres kunder, for der er sikkert mange som gerne vil tjene lidt penge og som gennem tiden har syet stakke af tøj. Det var jo for år tilbage noget mange gjorde meget ud af, men i dag kan alt tøj jo købes billigere end vi selv kan sy det, så nu er det kun for at få noget andre ikke har, men de kan jo stadig sy.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 18:37

I har sikkert en Lokal-Avis på Frederiksberg. Sæt en annonce i den avis hvor der står:

SKRÆDDER SØGES!
Er der én der kan lægge mine bukser op samt foretage andre mindre forandringer?
Kontakt: Billetmrk. ???????

Når man bruger Billetmrk. som du får tildelt af avisen, betyder det at du er anonym, altså at ikke alle der
læser avisen kender dit navn og adresse. Du får så svarene fra avisen og kan selv bestemme hvem du vil
kontakte.

Med venlig hilsen

Arne

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-05 18:57

Angelica

Der hvor du køber dit tøj kan du jo spørge om prisen på, at få det lagt op.

Hvis du vil sætte en annonce i det lokale blad, som ikke er gratis, skal du ikke søge efter en skrædder, men en SYERSKE.

Der må være mange muligheder på Frederiksberg.

Jeg synes at nanahunds indlæg om et opslag i de lokale supermarkeder er en god ide.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 19:11

Nu vrøvler du igen ans. En Skrædder kan både være af hankøn og hunkøn samt arbejde med såvel Herrtøj som Dametøj. En Syerske er derimod en der sidder på en Systue ved en maskine og laver serieproduktioner. Jeg ved det, Herning/Ikast er det sted i Danmark hvor der er flest tekstilfabrikker og Systuer.

Om de bukser der skal lægges op er Herre- eller Damebukser er hamrende ligegyldigt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-07-05 19:30

Hvor kan man brække sig. JEG ved..... JEG kan... JEG JEG JEG

Man behøver sgu da ikke en skrædder til at lægge bukser op, og en syerske er da ikke kun een der sidder på en systue i Herning Ikast området, men tidligere en selvstændig uddannelse, som arbejdede alle mulige steder, hvor der var behov for ændringer eller selvstændige produktioner, der ikke krævede en skrædderuddannelse. Nu er de lagt sammen til et fag, som hedder beklædningshåndværker. Kan du fatte dette lille/klogearne.

Angelica
I området ved Frederiksberg og omegn er der en del små steder, hvor pakistanske eller thai piger syr og forandrer. Typisk tar' de 50 - 100 kr for at lægge et par bukser op - Så glem alt det om en regulær skrædder. Det koster.........

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 19:38

Nudansk ordbog siger:

Citat
syerske [ZsyOPsgS] subst. -n, -r, -rne
1. en kvinde der som erhverv beskæftiger sig med syning, fx på en konfektionsfabrik e fabrikssyerske • kjolesyerske

skrædder [ZsgräðP] subst. -en, -e, -ne
1. en person der som erhverv beskæftiger sig med tilskæring og syning af tøj d han fik jakken syet hos en skrædder e skrædderarbejde • skrædderkridt • skræddersaks • skrædderstilling • skræddersy e dameskrædder • herreskrædder • kjoleskrædder • lappeskrædder • teaterskrædder

Læg mærke til at syersken KUN beskæftiger sig med SYNING

Skrædderen beskæftiger sig også med TILSKÆRING.

Man kan ikke lægge bukser op uden at vide noget om tilskæring, og det har en syerske ikke nødvendigvis lært.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-07-05 19:46

Nå...... kan man ikke lægge et par bukser op uden at have lært tilskæring???? LOOOOOOOOOL Så er der fandme mange husmødre gennem tiden der har overtrådt DINE regler om skræddere / syersker IDIOT

http://da.wikipedia.org/wiki/Syerske

Hvorfor kan du pludselig godt bruge Nudansk ordbog LOOOOOOOOL er du bare lidt til grin???? Nej ..... meget LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 19:48

arne.jakobsen

Jeg ved, hvad jeg taler/skriver om.

Gå en tur med patsy. Dit citat i dette tilfælde duer ikke til en s... jeg mener noget som helst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 19:51

arne.jakobsen

Det er jo ikke kun i Herning/Ikast området at tøj bliver lagt op

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 06-07-05 20:21

det kan godt være der er små thai piser som gør det billigt men hvor
finder man dem så lige..??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 20:29

Nu ved jeg ikke hvilken type bukser eller andet, der skal lægges op.

Har du ikke en veninde, der kan hjælpe dig. Det kræver ikke en uddannelse at lægge et par bukser op.

nanahunds forslag er stadig godt. Der er mange, der i supermarkeder ser på de opslag.

Taler du ikke med nogen, der bor i nærheden af dig. Jeg er sikker på at de kender en, der kan lægge bukser på, hvis du ikke selv kan.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 06-07-05 20:47

Mange renserier tilbyder oplægning af bukser isyning af lynlåse og andre lettere omforandringer af tøj

MVH Bente

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 20:52

bente64

Det havde jeg helt glemt. God ide

Jeg lægger selv mit tøj op, hvis det er nødvendigt.

(jeg er ikke skrædder)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-05 21:18

ans, mener ud, ikke op.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 21:22

Keldd

Nope

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-07-05 22:15

Skrædder eller syerske - de kan begge være af begge køn!

Så er det slået fast, ordkløvere!

Jeps, et renseri - mon der findes et Kaiser renseri på Frederiksberg.

De gør i den slags omforandringer.

Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-07-05 22:26

Citat
Man kan ikke lægge bukser op uden at vide noget om tilskæring, og det har en syerske ikke nødvendigvis lært.

LOL - du er lidt langt ude der AJ

Hvordan hulen tror du de fleste familier får deres bukser og lignende lagt op?!

Der gør kvinden i huset -
og hun behøver sq ikke være hverken skrædder eller syerske *KMPLAG*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 22:33

KMOPLAG

Angelica

Undskyld.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 07-07-05 01:30

Hold da nu for Hel**** op med jeres personlige angreb og forhold jer til emnet!!!
Det ert fa***** ga***** surt at se jeres tvistigheder i hver eneste debattråd.

En tilskærer er en skrædderuddannet der er ansat på en konfektionsfabrik!!
Dem findes der vist ikke så mange af i dag! Desværre ... for jeg er en KLOVN til dét med nål og tråd! (til gengæld er der meget andet, jeg er rigtig god til!!!)

Angelica
Jeg kigger gerne i min lokale ugeavis ... der er ofte en lille annonce ... med forskellige tilbud om ydelser til rimelige penge.
Jeg har osse fundet "fine tilbud til fine priser" på forskellige opslagstavler i forskellige "butikker"/supermarkeder/indkøbscentre!

Hold øje med dine Frederiksberg-lokalaviser. Når du har fundet dén, der kan tage sig af dine "sy-problemer" - så gen nummeret --- og håb på, at hun/han holder i mange år! *s*

JA!!!
Det kan sagtens være en "han".

Min bedstefar var en "ægte han" - og han var nok den dygtigste "syerske" i landet - da han levede!! *s*

Held og lykke!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-05 01:44

Hvad om du Sannie passede dig selv. Du skal da vist ikke styre hvem og hvornår en idiotisk påstand, som sædvanlig afleveret at en idiot, skal påtales og i hvilket sprog. Kan du ikke li det, så læs uden om......

Ellers et hæderligt indlæg du kom med

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-07-05 18:16

Citat
Hold da nu for Hel**** op med jeres personlige angreb og forhold jer til emnet!!!:-(
Det ert fa***** ga***** surt at se jeres tvistigheder i hver eneste debattråd.:-(

Hvis det virkelig falder dig så meget for brystet, at se andres tvistigheder, så havde du vel holdt din bøtte. Nu er du jo fa***** ga***** ikke en skid bedre selv

Ojj ja et kanon indlæg! hvis altså man lige ser bort fra, at det blot er en gentagelse af hvad nanahund og Ans allerede har fortalt..

Vi prøver igen. Gentagelse på gentagelse fremmer jo som bekendt forståelsen - og kan altid bruges, når lige man får lyst til at revse, men gerne vil fremstå som seriøs - og IKKE som de andre..

*****************************

Atså Angel. Du kigger efter en annonce i din lokale ugevis - og du kigger på forskellige opslagstavler i forskellige butikker/supermarkeder/indkøbscentre! - eller du hænger selv en annonce op..

//Creamy

Ps. Min bedstefar er også en "ægte han"..Lever stadig i bedste velgående og er ikke syerske - men en "ægte han"...det er han
I øvrigt både tilskærer og oplægger min bedstemor hans bukser.*S*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-05 21:34

Nui, jeg vidste ikke, at jeg skulle være tilskærer for at lægge bukser op!

Her har jeg så i mange år gjort noget, som jeg slet ikke kan!

Hanne

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 07-07-05 21:55

så nu tror jeg vidst ikk jeg kommer længere i dette emne for i roder rundt i det samme igen igen..
og så taler i ikk så pænt til hinanden.. men jeg må kigge i avisen og håbe på at finde en..
grunden til jeg vil søge en som kunne tjene penge på det er fordi kommunen skal se beviser
for jeg for lavet forandringer af mit tøj.. så jo kunne da godt ligge bukser på og bluser
selv men hva så lige med blaser med for og vinter jakker med dun i.. det er ikk noget jeg
vil gi mig ud i..

KH
angel

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-07-05 22:10

I min by (vestjylland) kan man henvende sig i en hvilken som helst tøjforretning, hvor de mod betaling lader deres syerske påtage sig opgaver, der svarer til de opgaver du påpeger..

Prøv lige at spørge dig for Angel. Det kunne jo være?!

Må jeg have lov at spørge, hvorfor du ikke, når du køber tøjet får det tilpasset med det samme?! ...det er længden på tøjet du fremhæver som et problem - og det er vel ikke blevet længere med tiden?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-05 22:26

Angelica

Hvorfor skal kommunen se beviser for at dit tøj bliver forandret.

Nu skal du ikke tage det ilde op.

Hvis du er ansat i kommunen og ikke kan passe det tøj, der tilbydes er det kommunens problem.

Hvis du er handicappet og får tilskud (hjælpemidler) er det igen kommunen.

Kunne du ikke svare på, hvorfor kommunen skal se beviser?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 08-07-05 16:12

Hvis du er handicappet og får tilskud (hjælpemidler) er det igen kommunen.

det er hva jeg os får men skal jo også vise at jeg ret faktisk bruger pengene
til tøj oplægning samt andet.. men jeg prøver alle jeres ideer så tak fordi i ville
svarer og meget andet.. ha en dejlig forsat sommer..

KH
angel

Godkendelse af svar
Fra : Angelica

Dato : 08-07-05 16:15

Tak for svaret ans. alle jeres ideer var gode men den lettetse var
nok at spørge de steder jeg nu køber tøj hos hvor meget deres
syrske tag for det..

KH
angel

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 02-01-07 01:25

[quote]En tilskærer er en skrædderuddannet der er ansat på en konfektionsfabrik!! [/quote]

Nope.

Jeg er uddannet modelsyer og arbejder som tilskærer (eller, jeg arbejder med tilskæring/graduering/modelkonstruktion og kollektionssyning)

Jeg er IKKE skrædderuddannet. Min uddannelse tager lige så lang til som skrædderuddannelsen, men derudover er der ret stor forskel på indholdet. Vi lærer lige så meget tilskæring som skrædderne - vi bruger bare andre teknikker, men er hverken bedre eller dårligere end dem.

Den primære forskel på de to uddannelser er, at skrædderne går op i finish og bruger meget håndsyning, hvorimod modelsyere lærer at arbejde hurtigt og rationelt og intet syr i hånden (selv knapper sys i på maskine)

Det er nok de færreste skræddere der vil vil være tilfredse med at blive betegnet som nogen der "bare lægger bukser op", hvorimod omforandring af tøj er en ret stor del af modelsyeruddannelsen.

Det kræver ikke kendskab til tilskæring at lægge et par bukser op (ellers vil jeg da gerne have begrundet dette).