/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sønderjydske Kålpølser.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 8413 gange
100 point
Dato : 02-07-05 09:25

Hvordan tilbereder og serverer DU Sønderjydske Kålpølser?

Jeg ønsker ikke Link's til opskrifter. Kun svar fra folk der virkelig kender disse specielle pølser.

På forhånd 1000 tak. Hilsen og go' Weekend til jer alle fra Arne

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-07-05 09:33

De bliver mest brugt nytårsaften til grønlangkål. de bliver kogt og serveret med sennep sammen med hamburgerryg, grønlangkål, evt. røget flæsk, snaps og øl. Det er vist kun kendt i Sønderjylland. De smager godt, men der er meget forskel i smagen på kålpølser.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-07-05 13:02

Køber gerne pølserne færdige. Jeg koger dem lidt med hvidkål eller severer dem til grønlangkål. Ikke så meget hokuspokus.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 13:07

Hvorfor koge dem med Hvidkål? Der er jo Kål i pølserne! Man må for hulen da kunne spise dem til andet end lige netop Grønlangkål. Andre gode ideer?

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 02-07-05 13:28

Du kan godt spise dem til andet end Grønkål. Lad dem småkoge i ca. 1 time og husk at bruge sennep og en kold pils

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 02-07-05 14:54

Noget af min mands familie kommer dernede fra. (Sdr. Jylland) og de spiser dem både til biksemad, spejlæg, hvide/brune kartofler, varm kartoffelsalat, sågar i hotdogs.. Man kan også bruge dem til engelsk morgenmad, istedet for de andre pølser man servere til.

Men jeg fik fortalt at ofte spiser de det sammen med grønlangkål.

Jeg spiser dem ikke selv, og manden siger at de pølser er ikke lige noget for ham, fordi der netop er kål i dem.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-05 15:45

Som medisterpølse

Køber hos den lokale slagter. Lægger dem i koldt vand og sætter dem over til kogning. Når vandet koger, slukkes der og de lades ligge i vandet i ca. 10 min. Derefter ...når de er blevet kolde !!!; steges på panden i smør. Til kålpølser spises der stuvet grønlangkål og kogte kartofler/gulerødder.

Når det er sommer som nu...? Så griller jeg dem bare uden at koge dem først. Jeg spiser så mini-flutes og salat til

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 15:46

AnniRKK -> Der er sgu da ikke kål i kålpølser. De ér ...til kål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 15:50

Citat
Opskrift 12. Pølser.

Kålpølse.

På gården i Hjortsvang skulle der efter slagtningen af gris laves gode kålpølser.
Navnet kommer af, at det er ekstra gode pølser til at servere til julens "krøstekål" eller den groftsnittede grønlangkål.
Pølserne er enkle at lave, men det skal være skært, ikke for fedt, grisekød.

OPSKRIFT:
Til 5 m grisetarme anvendes
1,7 kg svinesmåkød,
suppe eller bouillon,
salt,
peber og basilikum.
Kødet hakkes 2 gange.
Rør det hakkede kød med suppe/bouillon til en ikke for lind eller fast konsistens.
Smag farsen til med krydderierne. (I dag bruger nogle at blande lidt revet løg i).
Steg en lille frikadelle af farsen som prøve på krydringen.
Er farsen tilpas, fyldes den med et pølsehorn på hakkemaskinen i tarmene.
Stop ikke pølserne for hårdt.
Lav pølser i 10 - 12 cm længde ved at afdreje grisetarmen.
Pølserne småsimrer i kogevand i 15 minutter.

På gården var der en røgeovn, og de pølser, der ikke skulle spises med det samme, blev tørret i fadeburet et par dage og derpå koldrøget til senere brug, -men de kunne også syltes !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 02-07-05 16:53

MOLOKYLE

NÅ SQ DA.. De pølser han har fået har været dicideret kålpøser, og der var sq KÅL i..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 17:07

AnniRKK -> Så har det ikke været : Sønderjydske Kålpølser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 17:41

AnniRKK -> Mine er fra Højer i Sønderjylland og hedder Sønderjydske Kålpølser. Ingredienslisten nævner ikke kål kun svine - og oksekød samt mel og krydderier. Så Molo har ret. BREAK. Hvis ikke der kommer en rigtig Sønderjydsk Madmor ind med sin helt egen måde at servere dem på (uden grønlangkål) så står Molo til poængerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 18:04

arne.jakobsen -> Et andet forslag er at tilberede dem som nævnt og dertil servere varm kartoffelsalat med eddike og løg ...sennep & pils som zibas skiver

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 18:55

Men du vil altså partous have dem stegt???? Sønderjyder spiser dem da kogt så vidt jeg ved

Nå skide være med det, der er 4 stk så jeg kan jo prøve begge dele.

De kan forresten købes til 15 kr. for 4 stk (200g) i Netto lige nu, men du kommer måske ikke så fine steder?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 19:45

Jeg kommer sjælden så 'fine' steder som i 'Ghetto' ..nej

..men i Spar Købmanden (..min lokale Super) : http://www.spar.dk/

..og hos min slagter PE Larsen og hos Th. Sørensen ( http://www.ths.dk/ ), samt hos fiskehandleren i Holmbladsgade : http://www.amagerbilleder.dk/amagerbilleder/holmbladsgade1.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 20:55

Tak for svaret molokyle. Glæder mig til at spise Kålpølser i morgen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-05 22:24

Velbekomme .....

Jeg ska' ha' Hakke-Drenge mæ løgn år Car-tøfels i morgen. Sæfø'li' mæ en tyk brun (kulør) melklistersovs

(Idag spiste jeg; Brændt øgle på rede ...med slam )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-07-05 00:05

molokyle, jeg kan godt lide din medrivende menubeskrivelse, og er bare nødt til at vide:
hvad i himlens navn er brændt øgle osv.....? har ikke på dette sene tidspunkt fantasi til at gætte mig fre.
gonunat.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-07-05 00:06

fre.. øhm - til