/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kan kommunen nægte mig at tage arbejde?
Fra : Hjaelp_Mig
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 28-06-05 11:16

Jeg er i aktivering som kontorassistent på en socialforvaltning. Jeg har meldt mig ind i nogle vikarbureauer, men nu siger min kontaktperson (som er min "chef" på forvaltningen) at han ikke vil have jeg tager jobs som er kortere end et par uger. Kan han godt det? Drejer det sig ikke om at få mig ud af arbejdslødheden og kontanthjælpen - FOR ENHVER PRIS? Jeg ved godt at jeg har lavet en beskæftigelsesaftale med dem, men det kan da umuligt passe at jeg skal sige nej, hvis jeg får tilbudt et vikariat, uanset længden. Vikarbureauet skal jo lige have mulighed for at se mig an, og vikariater resulterer jo ofte i fastansættelser. Desuden vil jeg jo så kunne optjene timer til fagforeningen og så er kommunen jo ligesom ude af billedet bagefter (hvorved de da i hvert fald sparer penge)

Findes der mon en eller anden "forening" for kontanthjælpsmodtagere, hvor man kan få sådanne spørgsmål belyst?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 11:21

Politikere med taburetkløe, plejer at eeeeelske den slags sager!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-05 11:21

argh - den er du ikke alene om det er kommunernes stærkt konkurrenceforvridende politik hvor de tjener på dig der kommer i vejen - og de bliver nok ikke glade hvis du smutter
MEN... desværre har de været temmelig "smarte" med deres aftlaler - læs den lige godt igennem så du ikke pludselig lander helt og aldeles usikkert.
Firkantet sagt sparer kommunen netop penge ved at du er i aktivering (billig arbejdskraft) - men du kan vel klage til amtet ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 11:25

Som jeg skrev i dit andet spørgsmål:

De der jobslusningsprojekter og aktiveringer, er kun med til at fastholde personer i det forløb, og når/hvis du finder et job, skal du lade være med at fortælle kommunen det inden du har jobbet, for jeg har set flere tilfælde hvor kommunerne så henvender sig til arbejdsgiverne.
Her i kommunen har de ligefrem en "politik", at i pressede situationer, sendes aktiverede via kommunen ud, som "vikarer" (= billig arbejdskraft) til bistandshjælpen.

Og hvis du melder dig til et bureau og får timer, bliver beløbet modregnet i din bistand.

Hvis du stadig er i fagforening, kan jeg kun råde dig til at henvende dig der og tale med dem om problemet.

For desværre er folk mere eller mindre "retsløse" når de først havner i kommunernes "aktiveringsmøller".

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 11:26

Nej - selvfølgelig kan kommunen ikke forhindre dig i at vælge noget andet, men......

hvis ikke du er garanteret fuld beskæftigelse - så stopper deres hjælp.

Du forventer jo at de supplerer op, og det vil de ikke da du jo er i fuld aktivering i følge dit andet spørgsmål.

Kommentar
Fra : Hjaelp_Mig

Dato : 28-06-05 11:33

Jeg har 29,20 timer om ugen. Fri fredag. Jeg er godt klar over at de trækker i min kontanthjælp, og det skal de da også bare gøre det er jo ikke rimeligt at jeg både får løn og kontanthjælp. Men hvis jeg nu f.eks. har 2-3 dages vikariat engang imellem (eller mere eller mindre - dét ved jeg jo ikke) kan de så nægte mig at supplere op da? Det troede jeg da var min ret? Jeg ville jo stadig være i aktivering de dage, hvor jeg ikke var i vikariat. Kan de virkelig staffe mig for at tage arbejde? Det er jo unægteligt nemmere at få arbejde, hvis man i forvejen har et.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-05 11:35

Ja, de vil forlange at det går gennem dem og kaldes "praktik på en arbejdsplads" for at det kan indgå i et aktiveringsforløb.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 11:42

Hvis du tager et vikariat trækker de ikke i din kontanthjælp - den stopper helt......

Men hvis du mener du får timer nok må du jo tage chancen evt stå til rådighed i flere vikarbureauer.

Kommentar
Fra : Hjaelp_Mig

Dato : 28-06-05 12:10

Ok. Det fatter jeg ikke en brik af, hvis jeg skal være helt ærlig. Hvad så hvis jeg får et vikariat på f.eks. 2 uger. Kan jeg så ikke stoppe min kontanthjælp og så starte den igen efter endt vikariat? Eller få suppleret op? Hvor lang tid skal et sådant vikariat ellers vare for at det er ok med kommunen? Hvis man er på understøttelse så kan man jo sagtns have vikariater engang imellem og så få suppleret op. Det andet virker da helt urimeligt. Findes der noget lovtekst omkring det, eller er det op til den enkelte kommune? Hvem/hvor kan man evt. spørge om råd?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 13:05

Hos kommunen

Det bider sig selv lidt i halen.

Hvis du tager et midlertidigt arbejde stopper din kontanthjælp.
Hvis du kommer igen efter 14 dage er det en helt ny sag - og så skal du søge kontanthjælp forfra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 13:08

For at komme ud af systemet skal du finde et fuldtidsjob eller nøjes med de timer du kan få.
Så kan du supplere med at gå med aviser eller gøre rent eller andet, så du på den måde oppebærer samme løn som den hjælp du modtager i øjeblikket.

Det er eneste mulighed.

Kommentar
Fra : Nitalo

Dato : 28-06-05 14:18

Nej de kan ikke nægte dig det, men de kan nægte dig penge, fra dem af hvis du tager job.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med din sagsbehandler om, om der ikke er en mulighed for at lave din handlingsplan om, så den er tilpasset vikar job´sne, så den måde sparer kommunen tid og resurser, og du slipper for problemet med at din handlingsplan bliver afbrudt, og så skal starte helt for fra.
Oven i kan du også lige få spurt efter om du kan resikere at blive erklæret uberettiget til kontanthjælp i en periode, hvis du gentagende gange afbrydder din handlingsplan.

Og for guds skyl bed om HELE lovtæksten (bed dem evt om at udpege paragraffen de snakker ud fra, og læs så hele kapitlet) ellers får du kun det der lige kommer dem til gode (selv om at de faktisk er forpligtet til at oplyse om det hele så gør de det ikke tro mig... går den så går den) og tag en god ven eller mor/far eller? med til samtalen. Alt hvad du kan få til at foregå via brev... gør det, det er det eneste bevis du har... du kan få brug for det hvis du havner ud i at ville klage.... hav selgfølgelig selv en kopi.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-06-05 14:58

Der går mange myter om hvad man kan og må og skal, som kontanthjælpsmodtager. Som udgangspunkt kan man sige, at jo mindre kommune jo dårligere "servise/viden". Jo større kommune jo mere følges loven, da større kommuner har mere at gøre med i forhold til, at have kvalificerede medarbejdere. Ikke at de nødvendigvis er dårligere kvalificerede i de små kommuner, men der har den enkelte medarbejder ofte flere funktioner, hvor de i de store kommuner har ansatte til at bestride netop de job der høre sig til der for, at følge op omkring lovgivningen.
Som udgangspunkt, så er loven udformet sådan, at en kontanthjælpsmodtager til enhver tid i forhold til den pgl's. situation, skal den kortest mulige vej til selvforsørgelse. Dvs. kommunen betaler ikke for et "kursus" hvis man iøvrigt kan bestride et job - uagtet, at jobbet ikke findes.
Efter loven skal alle kontanthjælpsmodtagere have tilbud om aktivering, således at kommunen kan se, at man "står til rådighed". For man midlertidigt arbejde som fx vikar, fx 15 timer om ugen, modregnes timerne i aktiveringen. Dvs. har man 30 timers aktivering om ugen med 15 timers arbejde, skal man kun være i aktivering i 15 timer. Økonomisk beregnes det ud fra den pgl's. brutto kontanthjælp. Hvis den fx er på 4.500 kr. og man har tjent 4.000 kr. er der små 500 kr. til udb. brutto. Har man en kontanthjælp på fx. 10.000 kr. brutto, vil man få små 6.000 kr. udbetalt.
Siger man nej tak til et tilbudt eller anvist job, kan kommunen tolke det som man ikke står til rådighed og der lukkes for hjælpen.
Husk, at der altid i forbindelse med en jobplan udleveres en klagevejledning. Det var bar det. Hej fra Alka