/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Listen, Tilføj/Fjern programmer
Fra : carsten.jonassen
Vist : 550 gange
80 point
Dato : 22-06-05 07:35

Hej alle.
Jeg har Windows XP, Home.
Når jeg åbner listen "Tilføj/Fjern programmer" med start, kontrolpanel er de første 10 programmer i toppen og så er der et langt rullegardin og dybt nede i bunden ligger resten af programmerne.
Hvordan får jeg samlet listen ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 08:00

har jeg da aldrig hørt om - ????????????????????? - du mener ikke bare rullepanelet i højre side vel ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 08:11

aha kan være det er :

Åbn Skærm i Kontrolpanel.
Klik på Avanceret under fanen Udseende.
Klik på det element, du vil ændre, på listen Element, f.eks. Vindue, Menu eller Rullepanel, og tilpas derefter de pågældende indstillinger som f.eks. farve, skrifttype eller skriftstørrelse.
Klik på OK eller Anvend for at gemme ændringerne.
Bemærk!

Klik på Start, peg på Indstillinger, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på Skærm, hvis du vil åbne Skærm.
Ændringerne gemmes, indtil du foretager flere ændringer eller vælger et andet tema.
Det er kun nyttigt at ændre udseendet af særskilte elementer, hvis du markerer Windows klassisk på listen Vinduer og knapper under fanen Udseende. Hvis du vælger en anden indstilling, afgør temaet udseendet af menuerne, skrifttyperne, ikonerne og andre vindueselementer.

Kommentar
Fra : Random

Dato : 22-06-05 08:20

Jeg har set fejlen før med det kæmpe hul inde i listen - det skyldes vist noget rod i registrerings databasen over installerede programmer. Så det er vist ikke blot et spørgsmål om en indstilling... Fandt aldrig en reel løsning på problemet.. Så hvis der er nogen der har den, vil jeg også gerne se den :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 09:28

hmmm - tror det kan være så enkelt at det bare er som opdateringer ikke vises og giver et hul - prøv at fjerne eller sætte flueben i vis opdateringer foroven

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-06-05 10:49

Hvis du kan lån, stjal eller for en kopi af symantecs "norton system works" har den en skan af DB som er meget efektiv .og tilbud selv en reparation af DB.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 22-06-05 11:37

Lytter lige med da jeg kender en med samme problem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 17:07

Colinii DB ?????????? - jeg har systemworks og er da i tvivl om hvad du taler om

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-06-05 22:12

Hej miritdk, Jeg mener almindlige scan som "works" tilbyder. Det første punkt = registry scan!! sidste scan er shortcut scan. Min udgave er på engelsk? DB = database = registry. undskyld forvirring
Colin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 22:22

Coliniiii - aha du mener "one buttom checkup" - ja da - den er glimrende - men problemet ligger jo i windows som sådan og burdet også kunne rettes derfra.

carsten.jonassen - har du glemt os ???

ps - en enkel ret fejl i filsystemet (den korte version i undersøg nu (scandisk) burde kunne gøre det - og en enkel defragmentering ;.)...... hvis det er som jeg skrev 9:28

Kommentar
Fra : carsten.jonassen

Dato : 24-06-05 09:45

til miritdk.

Jeg har prøvet at sætte og fjerne flueben i vis opdateringer foroven. Det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-05 10:11

gad vide om en diskdefragmentering kan sætte tingene på plads så hullet måske forsvinder - ????????

har du prøvet Dato : 22-06-05 22:22 ?????????

Kommentar
Fra : carsten.jonassen

Dato : 24-06-05 10:33

Jeg har jævnlig lavet diskdefragmentering. Hullet har altid været der. Jeg lever med det, men det kunne være rart at få det væk.
(Jeg skriver på min arbejdskomputer, men det er hjemmekomputeren, det gælder)

caj

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-05 10:40

hmmmm - ski da stadig noget mystisk noget

Accepteret svar
Fra : kennybear

Modtaget 80 point
Dato : 12-07-05 18:49

Allerførst prøv at åbne "Kør" boksen og deri skriv "CMD" så åbner der en kommando prompt (en slags DOS vindue) hvor du deri skriver "REGSVR32 APPWIZ.CPL" hvis ikke REGSVR32.EXE findes på din maskine kan den findes på Microsoft's hjemmeside ved en lille søgning. Hvis det så ikke virker kan du prøve noget af nedenstående.

Her er Microsoft's egen løsning på problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;266668

Eller tag et kig her:
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_a.htm#ws

Og her finder du et lille værktøj der fixer det for dig:
http://www.christensen-software.com/freesoftware/cleanup_add_remove_progra.htm

Det programmet gør er at omdøbe den pågældende nøgle i registrerings databasen (herefter RB) fra standard navnet "DisplayIcon" til "BackupDisplayIcon" alle punkter i tilføj/fjern programmer har samme navn i RB men indeholder så den individuelle information til de forskellige programmer der er listet (dvs henvisninger til hvor og hvordan et program skal afinstalleres)

Tjek screenshot her:
http://www.christensen-software.com/freesoftware/rwfarpscreen.png

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 12-07-05 18:53

Hov! rettelse, det skal selvfølgelig være "DisplayName" og IKKE "DisplayIcon" sorry, my bad

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 12-07-05 18:56

I øvrigt kan det siges at strukturen i en enkelt registrering af et program som et punkt i tilføj/fjern ser således ud:

HKEY_LOCAL_MACHINE\
Software\
Microsoft\
Windows\
CurrentVersion\
Uninstall\
SomeProgram
DisplayName=REG_SZ:"Awesome Program for Windows"
UninstallPath=REG_SZ:"C:\WINDOWS\uninstall.exe -SomeParameters"

Det er de tre nederste linier der varierer fra program til program

Godkendelse af svar
Fra : carsten.jonassen

Dato : 15-07-05 07:56

Kennybear - tak for svaret - flot.
Hjemmesiden kellyscorner... løste omgående problemet.
Nu er programlisten sammenhængende og uden huller.

Også tak til Random, der (samme dag spørgsmålet blev stillet) ganske rigtig pegede på, at problemet skyldtes noget rod i Registreringsdatabasen.

mvh CAJ

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 15-07-05 08:26

Ingen årsag, det var min fornøjelse