/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Inderste
Fra : karenD
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 20-06-05 12:24

Jeg er i forbindelse med en folketælling stødt på denne betegnelse om en ældre kvinde. Der står ordret, at hun er "Inderste og dagleierske". Hvem ved, hvad "inderste" er?
(det er jo nærmest umuligt at bruge de alm. søgemaskiner på dette ord)

KarenD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 12:29

Frit gæt:
underste / laveste / lavest rangerende / ringeste

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 12:35

http://www.hist.uib.no/kalkar/

Inderst(e)

Betyder nærmest(e), fortroligst

mvh dova

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 12:35

tja, måske. En 60-årig ugift kvinde, der bor alene i husstanden står jo nok ikke øverst på den sociale rangstige...

Accepteret svar
Fra : vandglas

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-05 12:36

Inderste, indsidder. Kvinna, Kvinde (også "hustru") ...

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 12:39

Det var et godt link, dova, det kendte jeg ikke. Men jeg forestiller mig, at det er en slags erhverv, når det er nævnt i en folketælling og i samme sætning som daglejerske...

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 12:43

Tak for svaret vandglas. Det lyder logisk...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 12:47

karenD

jeg fandt linket på denne side, hvor der er rigtig mange muligheder

http://www.seniorinternet.dk/senior21.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 12:49

Inderste
En person eller et par, der bor til leje i et hus eller på en gård, ofte kun i et enkelt værelse. Se indsidder.

Og fra samme link: Ordbog for slægtsforskere.

mvh dova

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 13:03

Tak for svaret, dova, nu behøver jeg jo ikke spørge "jamen hvad er en indsidder så?".
Men, men, men - jeg har allerede accepteret svaret fra vandglas. Ærgerligt, for dit svar var ellers mere uddybende... Så har jeg lært, at det godt kan betale sig, at lade spørgsmålet stå lidt...

mvh KarenD

Kommentar
Fra : S_Larsen

Dato : 20-06-05 13:16

Hej karen
Ellers så kan du en anden gang kigge i Den gamle ordbog på http://stass.dk

Søren

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 13:39

Godt link, Søren, og i øvrigt en rigtig fin hjemmeside...

mvh KarenD

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 20-06-05 16:36

På grund af ombygningsrod, så kan jeg ikke p.t. finde min opslagsbog, men en anden gang, så prøv at kikke på www.Bibliotek.dk - beskrivelse herunder.

Rygaard, Knud
Slægtsforskerens opslagsbog : et hjælpemiddel for slægtsforskeren
redigeret {i.e. udarbejdet} af Knud Rygaard
2. udgave. 1992. Ca. 130 sider
Forlag: Rygaard
Emne: slægtsforskning ; håndbøger
Opstilling i folkebiblioteker: 99.7
Opslagsbog for slægtsforskere indeholdende oversættelser og forklaringer af ord og udtryk, der forekommer i slægtsforskerens kildemateriale samt kronologisk liste over vigtige årstal for slægtsforskningen fra 1650-1930
Litteraturhenvisninger
ISBN: 87-985019-0-9
Pris ved udgivelsen: kr. 69,00 net.

Mange hilsener fra
Varla

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-06-05 20:12

Varla, tak for tippet, og tusind tak til alle I andre, der har været behjælpelige. Det er første gang, jeg har prøvet at stille et spørgsmål, og er hermed glædeligt overrasket over den store respons. Tusind tak alle sammen.
Mvh. KarenD