/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
blødgøring af skind - hvordan ?
Fra : sisselogebbe
Vist : 7303 gange
50 point
Dato : 17-06-05 23:26

Hej

Jeg har en skindnederdel der efter længere tids opbevaring i en flyttekasse er blevet stivere i læderet. Skindkvaliteten fejler ikke noget, men måske har den været udsat for fugt. Under alle omstændigheder kan den nu næsten selv stå :) - hvordan får jeg skindet blødt igen?

Venligst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-05 23:31

læg den i eddike hvis du tør - men er den dig dyrebar så send den til rens - det tager stivheden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-05 23:32

hov - professionel rens er det sikreste hvis du ikke er helt med på hvad du gør - sorry det smuttede i farten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-05 23:32

Du kan forsøge med at gnide den godt og grundigt ind i noget plejende læderfedt eller læderolie.
Simpelthen "arbejde" meget med skindet, og tag den på og gå med den, så ofte som muligt.
Har selv lidt af samme problem med motorcykeltøjet, når det har ligget vinteren over, eller når det hr været meget vådt.
mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-05 23:42

dova - du har meget ret - der er bare det at det tynde skind man bruger til nederdele ikke altid kan lide lederplejen (min erfaring) - eddiketipset fik jeg fra en skindhandler med forbehold - han ville også enten selv afhjælpe problemet eller have den til renseri - og ok - ville vælge renseriet - men da den ikke betød så meget forsøgte jeg selv med godt resultat med eddiken. Henviser dog til prof behandlig når jeg ikke ved mere om skind osv
ps... følger med herfra og spørger samtidig til hvordan man opbevarer de filans skindting i perioder hvor de ikke bruges uden de bliver stive og man får lyst til at smide dem ud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-05 00:00

M.h.t. opbevaring, ja så har kvaliteten af skind altså meget at sige, hvorvidt det bliver stift eller ikke.
Jeg har en nederdel, som jeg købte i 1986.
Dengang var den temmelig dyr, men den er stadig nøjagtig i samme stand, som dengang jeg købte den, og den hænger bare i klædeskabet.

Det er værre med MCtøjet, der bliver udsat for vind og vejr.
Det bliver stivere, og allerværst, det krymper endda særdeles meget, fordi når det ikke bruges i længere tid, trækker porerne i læderet sig sammen.

Så mange tror, at de har taget på, når tøjet findes frem om foråret
men hvis man kan "skrue" sig i "outfittet", får det hurtigt sin naturlige størrelse igen (som regel da, men har haft et par læderbukser engang, der krympede så meget, at taljemålet var 7 cm mindre, end da de blev købt)

Nå, men det var lidt væk fra det oprindelige spørgsmål

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-05 00:08

faktisk ikke væk fra spørgsmålet dova for man kan netop "gå tøjet varmt igen"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-05 00:09

sisselogebbe

Før du går i gang med eddike, så prøv at stryge den.

Vend vrangen ud af. Læg et viskestykke eller et håndklæde oven på. Stryg ved middelvarme.

Hilsen ans