/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fra elvarme til pillefyr?
Fra : jjbry
Vist : 4208 gange
200 point
Dato : 16-06-05 12:08

Hjælp vores elregning er gået amok, næsten dobbelt så mange kwh. som sidste år og vi har ikke gjort tingene anderledes i forhold til sidste år, så det forstår vi ikke.
Så nu er jagten gået ind på et komplet anlæg til pillefyring eller lign. hvad der nu engang er billigst!!!
Er der nogen som har nogle konkrete bud på hvad det kan koste at få installeret?
Huset er ca. 120kvm. 1 1/2 plan

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-06-05 12:29

Et link her.

http://www.sk-byg.dk/

Priserne er meget varierende.
Men jeg kan forstå i har elvarme, så udgiften til pillefyr, kan hurtigt tjenes ind i sparede udgifter til varme.

Snak med lokale varmemestre/ vvs forhandlere.
Måske byggecentre.

Men men - pas på.
Nogen forhandlere er mindre gode, så tag ikke den første og bedste, men find nogen tilbud.
Håber det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-05 12:51

Først og fremmest var det nok en ide, at prøve at finde ud af hvorfor el-forbruget er vokset så meget.
om der er fejl i nogen af de ting I har der bruger strøm, eller om der er sket noget i selve måleren.
Men nu ved jeg ikke hvilken periode du regner med når du siger et år, for hvis det er frem til nu, har de fleste måttet varme op meget mere end normlt p.g.a. det kolde vejr.
Tør man spørge, hvor mange KWh du har brugt på et år?
Til sammenligning bruger vi ca 8500 KWh, og har ikke elvarme.

Prisen for et komplet anlæg til pillefyring tør jeg ikke sige så meget om.
men jeg formoder, at der både skal lægges rør og monteres radiatorer i hele huset.

Det eneste jeg kan sige som en evt. rettesnor, er at i 1987 gav jeg 45000 + moms for rør, radiatorer, oliefyr, elvandvarmer monteret i et hus på 140 kvadratmeter.

Så det er nok noget dyrere idag, ligesom et pillefyr er noget dyrere end oliefyret.

mvh dova

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 16-06-05 13:19

Vi har været ved at tjekke div. strømforbrugere fået installeret en kontrolmåler for at tjekke om elmåleren skulle være i udu , men ak alting ser ok ud.
Naturligvis har alle da brugt mere varme, men så meget..?
Normal forbrug i mange år, mellem 11000-13000kwh. det er altså både elvarme og belysning kort sagt alt el og varme.
Seneste års forbrug....og hold nu fast 24450kwh. hjælp.
Hvis det var vand kunne man nok finde et hul i et rør et sted men hvad med el...?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-06-05 13:41

Som dova og Jimmy17 påpeger, så skal I være SÆRDELES kritiske når i vælger nyt (pille/stoker)fyr. Få flere og gerne veldokumenterede tilbud fra diverse leverandører. Her for et par måneder siden var et firma ved Kolding i søgelyset af tv-programmet KONTANT, og det var en MEGET lidt tillidsvækkende repræsentant for dette firma som blev vist i TV. Jeg skal i hvert fald ikke personligt have noget med dem at gøre ved mit kommende køb af stokerfyr.
Få som nævnt noget dokumentation og nogle referencer til andre kunder som har købt et lign. produkt og hør deres erfaringer.

Et prisleje på ca. 50-60.000,- er nok det som du skal kalkulere med.
Prøv evt. at kigge lidt på denne side: www.twinheat.dk

Det er ikke de billigste løsninger men så absolut i ROLLS-ROYCE klassen.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-05 13:52

Nej, det lyder bestemt ikke normalt med så stor en forøgelse af forbruget.
men man har før hørt om, at en elmåler pludselig gav sig til at tælle helt tosset, og at det desværre er svært at få elselskaberne til at erkende der kan være en fejl i dem.

Nu nævner pallenoc et firma der ganske rigtigt var i Kontant, jeg kender så en der har handlet der og købt sit stokerpillefyr m.m. og han var helt uforstående over for den udsendelse, og havde kun godt at sige om firmaet, også i forbindelse med en mindre reklamation, hvor noget ved anlægget blev byttet og lavet om uden problemer.
Men derfor er der sikkert uden tvivl, nogen der har haft de uheldige erfaringer, men sådan tror jeg det er ved de fleste firmaer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-06-05 15:39

Hej

Jeg holder med dova, har familie med stoker fra firma i Kolding og ryster også på hovedet. Det er taget udfra en enkelt eller to der har hafr problemer.

Jeg har en kammerat der sælger og producerer stoker og har gjort det i mange år med typegodkendelser osv. Han stiller også det hele op.
Jeg ligger lige et link http://www.stoker-service.dk/

Man kan jo også altid vælge Baxi. Det forhandles mange steder og hører også til i ROLLS-ROYCE klassen.

Har selv stoker/pillefyr, hjemmelavet med typegodkendelse og iltstyring og har sparet ca. 40% iht oliefyret.

Det er også en hel sport med at finde de bedste/billigste piller til at fyre med for i forhold til olien er piller faktisk blevet billigere

mvh
Fijala

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-05 16:13

Hvis der ikke er et eksisterende centralvarmeanlæg bliver
det en kostbar affære at installere stoker. Brandsikkerhedskravene
er stor til nye anlæg. Sør her på kandu om pillefyr, der er mange
spørgsmål i databasen.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 16-06-05 17:01

Hvor finder jeg brandsikkerhedskravene til nye anlæg?

Til Fijala vil jeg sige at det ser spændende ud, havde du noget selv, eller skulle du have hele systemet og hvad gav du for det?

mvh. jørgen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-05 17:19

Den hedder - Brandteknisk vejledning 32.
Brandinspektøren, skorstensfejeren eller dit forsikringsselskab
har vejledningen.

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 16-06-05 17:25

hej prøv at kikke på www pilleklubben .dk her er der hjælp at hente til næsten alt om stoker. med det forbrug er det bare med at skifte så hurtigt som muligt
MVH ole

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 16-06-05 17:36

Men derudover er jeg da meget interesseret i at høre hvad i andre bruger af strøm pr døgn,
da vi stadig synes at vi bruger meget, selvom vi ikke har tændt for varmen.
Vi bruger ca. 25kwh. pr døgn hvilket er for meget ud fra denne tabel:

http://www.energimidt.dk/emweb/Privat/El-sparetips/Tjek+på+elforbruget/Årsforbrug.htm
(Hvordan ligger jeg den på som et link I bare kan klikke på?)

Hvem, af uvildige personer, kan man få ud at tjekke hvorfor vi bruger så meget el?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-05 17:38

Desværre skal man købe denne vejledning. Omvendt er brandinspektør og skorstensfejer
pligtige til at svare på spørgsmål om brandsikkerhed.
Men her kan man købe denne vejledning nr. 32
http://www.brandteknisk-institut.dk/Forlag.asp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-05 17:41

Vores strømforbrug ligger under 4.800 KWh/år.
Altså ca 13 KWh /døgn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-05 19:49

http://elsparenergimidt.pcsys.dk/el.htm

Ved ikke om det er et link til det samme som du selv har lagt ind.

Altså vi bruger som sagt ca 8500 KWh/år =23,3 KWh /døgn

Og når jeg prøver at sætte de ting ind vi har, i det link jeg har lagt, skulle vi faktisk bruge næsten 11000 KWh.

Og vi har intet der er elopvarmet, udover 2 elvandvarmere.

Og det er for 4 voksne fordelt på 140 kvadratmeter hus + lejlighed på 50 kvadratmeter + fyrrum.

Og vi har fået at vide, at det faktisk er relativt lavt.

mvh dova

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 17-06-05 00:42

Ja dova, det ligner meget jeres på 23,3kwh., vi er så 2 voksne.
Det var faktisk en god tester, vores forbrug skulle så ligge på 8155kwh. kun til div. el ting
og så skulle resten så være elvarmen som de dog ikke havde lavet en vurdering på.
Efter vores normale forbrug (ca.13500kwh.) ville elvarmen så ca. udgøre 5345kwh.og det lyder ok.

Denne årsperiode er derimod oppe på 24450kwh. og derfor må elvarmen være smuttet op på 16295kwh. hvis der da ikke er en "strømtyv" , men skulle en enkelt radiator, eller flere, virkelig være istand til det når vi ikke synes at der er noget der har været anderledes, før end vi skulle aflæse måleren!?
Grunden til vi ikke tidligere, løbende har aflæst måleren var at det max. svingede +- 2000kwh.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 14:28

Hej igen jjbry

Så i kan se i min profil er jeg en rigtig pillefinger. Fra tanke til handling er ikke så langt hos mig hvis økonomien tillader.

Jeg havde i forvejen et gear med motor jeg kunne bruge til sneglen.
Da jeg arbejder i en virksomhed med masser af metaller var det ikke et problem at lave et magasin til piller (200kg)
Sneglen fandt jeg i en container.
Brændehovedet har jeg selv konstrueret (virker perfekt) (skal dog have en nyv topplade hver anden år) (1 times arbejde)
Iltstyringen købte jeg på nettet.
Alle svitse for sikkehed er alm. lager hos elfirmaer.
Brandslukning m termostatisk ventil købt hos VVS grosisten

Samlet udgift 3275,00 inkl. moms

Havde i forvejen en ministoker ( 1 år gammel som kun kunne tage piller). Den solgte jeg for 7000,-

Regnskab 3725,- lige ned i fars lomme

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 14:29

Glemte at sige at ministokeren havde jeg intet givet for da der var en der skyldte mig en tjeneste og det var den eneste måde han kunne gøre det på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 14:33

Vi har i vores et strømforbrug på ca 7000kwh.
2 voksne + 2 næsten voksne børn

Alt mulig elektronisk legetøj. Mindst 3 pcer der kører i næsten døgndrift.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 18-06-05 18:49

Hej igen
Hvis bare det altid var så dejligt varmt som idag så var der jo ikke mange problemer med opvarmningen af boligen.
Det var da et overordentligt billigt anlæg du der har banket sammen Fijala, men det er der jo ikke alle der kan, desuden kommer der så rør til radiatorerne samt radiatorerne, uanset hvor dyrt anlægget er da det kun er el jeg har nu.
Vi har imidlertid fundet ud af at vores elselskab ikke har registreret vores selvaflæsning sidste år, derfor ser det knap så sort ud, men dog så meget at noget må gøres.
Det viser sig at sidste år har vi brugt ca. 17000kwh. hvor det så i år bliver ca. 18000kwh. i forhold til det normale ca.13000kwh.
Set i lyset af den knap så voldsomme stigning mod den meget store investering et stoker anlæg med brandsikring rørlægning samt radiatorer med mere vil koste så har vi bestemt os for en lille brændeovn i stuen og en sådan er allerede udset.
En skorsten må der jo til og jeg vil helst have en element muret skorsten mod en stålskorsten, er der nogen med erfaringer angående skorstene??
jjbry

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-05 15:11

Det var da n slags glædelig nyhed med aflæsningen.

Det er klart at med radiatorer og rør m.m render det jo op det hele, og du skal virkelig rege lidt på tallene hvis du beslutter dig får at gå igang.
Jeg har selv bygget min skorsten i elementer og det er meget let. Fabrikat ISOKERN. Der fulgte en uførlig "how to do" med. Gå til dit lokale byggemarked / trælast og få et tilbud og en brocure, så går det hele glat.
Min er bygget ude i garagen med fladt tag hvor der var et eksisterende redskabsrum i forvejen og under en ombygning af huset flyttede jeg vores (dengang) oliefyr ud. Der har jeg så skalmuret piben der stikker over taget med de samme mursten som huset er bygget af. Der er ydermere indlagt trin i piben for skorstenfejerens skyld. (hjemmelavede trin af 3/8 galv. vandrør)

Godkendelse af svar
Fra : jjbry

Dato : 19-06-05 16:22

Tak for svaret Fijala.

Jeg er meget glad for alles svar men pointene går hermed til Fijala

Mvh. jjbry

Kommentar
Fra : ChristianG

Dato : 12-09-05 10:20

Hej.

Jeg har skrevet en masse om fyring med træpiller på www.pillefyring.dk.

Her informerer jeg som bruger om pillefyr, træpiller og stokere. Der er også en masse tips & ideer.

Der kommer løbende mere info til, da jeg fotograferer og skriver om hvad jeg foretager mig i forbindelse med pillefyring.

Håber det kan bruges.

Venlig hilsen
Christian

Kommentar
Fra : ChristianG

Dato : 12-09-05 10:26

Vedrørende www.pillefyring.dk !

Ved ikke lige hvad der er gået galt, men jeg se, at systemet her ikke fik skevet hjemmesiden rigtigt ind, så jeg prøver lige igen på en anden måde: www.pillefyring.dk/default.asp