/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
lukke spørgsmål hvornår og hvorfor?
Fra : cbsjanten
Vist : 1050 gange
1 point
Dato : 16-06-05 11:05

har nu set en del gange herinde læst at folk beder folk om at lukke sprgsmål!!!
Jeg har selv et par åbne spørgsmål som jeg ikke har lukket af den grund at der ikke er kommet et svar JEG mener er brugbart og da det er mig der spøger er det vel mig der afgøre det??? i hvertfald i min verden.

for mig handler siden ikke om point men om hjælp, jeg er ligeglad med om jeg får point eller ej, når jeg svare på et spørgsmål, selfølgelig bliver jeg da glad når jeg får dem men det er ikke det der er min motivation for at svare

så hvorfor dette spørgsmål????
jeg syntes at det trænger til at blive diskuteret måske vi alle kan få en bedre vinkel på hvornår og hvorfor vi bør lukke et spørsmål

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-05 11:09

synes at når der foreligger et brugbart svar skal der lukkes - hvilket også gør det nemt for brugere at finde de rigtige svar.

synes til gengæld ikke at spørgsmål der ikke er besvaret tilfredsstillende skal lukkes i og med at det kan mislede.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-06-05 11:10

Et meget diskuteret emne gennem tiderne Du har helt ret! Det er dig der bestemmer om du har fået et brugbart svar! Har du fået det er det vel osse rimeligt at "præmiere" den tid svareren har brugt på indlæg/indlæggene!

Kommentar
Fra : WalkingChicken

Dato : 16-06-05 11:10

Personligt har jeg det sådan at et gammelt spørgsmål sikkert er "forladt" - forstået sådan at spørgeren nu nok er ligeglad.
Og så gider jeg ikke svare på det. Så hvis det var mig der ville holde liv i et spørgsmål ville jeg sætte points op løbende (gerne kun 1 point ad gangen - de er ikke drivkraften for mig) for at signalere at der stadig ønskes et andet/bedre/anderledes svar.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 11 point
Dato : 16-06-05 11:47

Dette emne har været diskuteret rigtig mange gange.
Jeg selv er også af den mening, at hvis der ikke foreligger et brugbart svar, skal det ikke nødvendigvis lukkes.
Hele Kandu bygger på en vidensdatabase, og hvis man lukke et spørgsmål uden et relevant svar, er selve grundprincippet omkring videndatabasen ubrugelig.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 16-06-05 12:04

Hvis nogen har svaret på et spørgsmål er det vel fair nok at henvende sig til spørgeren om ikke svaret var godt nok, måske misforstået, måske ikke uddybende nok, så spørgsmålet kan lukkes.
Kan ingen svare må spørgsmålet må det vel "blæse i vinden"

mvh steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-05 12:33

Systemet er jo netop bygget på, at spørgsmålene skal lukkes når der er kommet et brugbart svar.
Det hænger til dels sammen med pointsystemet, men også at folk der ønsker at bruge Kandu som en søgeside, hvor de gerne vil have et svar, de kan nemmere gå ind og søge, hvis de kan se på spørgsmålene at der ligger et accepteret svar, og på den måde kan spare noget i stedet for at rode rundt i hundreder af åbne spørgsmål.

Men selvfølgelig er det ikke meningen, at man behøver lukke et spørgsmål, hvis der ikke er kommet et ordentligt svar.
Men det er så igen et fortolkningsspørgsmål, for ofte er det sådan, at svar måske er givet, men at det ikke lige er det spørgeren "kan lide at høre".
Og nogen stiller et spørgsmål, får svar, men viser sig aldrig herinde igen, eller glemmer bare at de har stillet spørgsmålet.

Egentlig burde det være sådan, at de ubesvarede spørgsmål blev slettet efter en tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-06-05 12:40

Selvfølgelig skal et spørgsmål der ikke er besvaret ikke lukkes, men omvendt er det også spørgerens opgave/interesse at gøre opmærksom på hvis der ikke er givet fyldestgivende besvarelse evt. med en uddbyning, nye spørgsmål e.lign.

Jeg har selv kommenteret flere spørgsmål, som ikke bliver lukket, eller hvor spørgeren ikke længere deltager aktivt (her taler jeg ikke om 1 enkelt uge - men også måneder). Jeg har ligeledes fravalgt at besvare "gamle" spørgsmål af samme årsag.

Hvis man stiller et spørgsmål, synes jeg også at spørgeren er forpligtet overfor svarerne/hjælperne til at komme med kommentarer/uddybninger - man bruger trods alt noget tid på at hjælpe.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 15:06

Jeg forstår godt at du synes poitene er ligegyldige! Men der er mange svarere der går højt op i pointene, og lægger et arbeje i at give et svar der har gode changser for at give point! Det er en af grundene til at spørgsmålene skal lukkes. Du spørger også hvornår det er selvfølgelig når der er kommer et svar du vil bruge. Eller efter nogle dage hvor der ikke kommer flere svar, så har du vel heller ikke noget ud af at lade spørgsmålet stå åbent længere.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-06-05 15:16

Jeg forstår ikke helt hvad Valde mener, men som jeg læser det, så mener han, at en spørger skal lukke når der er gået nogle dage, hvor der ikke er kommet nye svar.

Det betyder altså på dansk, at spørger skal lukke, selv om der blandt svarene ikke er kommet et svar vedkommende kan bruge, og at et af de ikke brugbare svar derfor skal accepteres.

Vi har jo hver vores meníng om dette, og min er, at man under ingen omstændigheder skal lukke før man har fået et svar man er tilfreds med, og man skal aldrig lukke fordi nogen maser og lefler for at få et sp. lukket. Det er tidligere set, at nogle enkelte brugere støvsuger Kandu for ubesvarede sp. og giver spørgeren en manual om lukning og en skideballe for ikke at have lukket i håb om at rage påoint til sig, og i bare befippelse så giver spørger point til denne hustler.

Så overordnet... Spørger alene bestemmer.........

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-06-05 17:55

Blap blap! Du ved udemærket hvad der menes Klumme!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 19:33

tedd
Det kan du da ikke regne med

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-06-05 19:52

blap blap, hvis Valde mener hvad jeg tror, så er det noget værre vås!!

Om så der går 9999 dage (eller en mill dage), så lad være med at lukke spørgsmålet - hvis IKKE der er indkommet et brugbart svar..

elleby har ret.

Citat
Hele Kandu bygger på en vidensdatabase, hvis man lukke et spørgsmål uden et relevant svar, er selve grundprincippet omkring videndatabasen ubrugelig.

blap blap. Hvor svært kan det være?!

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 16-06-05 20:07

jamen dejligt at høre at der er mange svar der ligner min opfattelse af hvad der er rigtigt her på kandu jeg har hørt nok og lukker

Godkendelse af svar
Fra : cbsjanten

Dato : 16-06-05 20:07

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-05 20:13

Nej hvor svært kan det væere creamygirl eller hvor svært kan du gøre det??

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-06-05 20:33

Åbenbart for svært for dig Valde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-05 02:36

Fik jeg point? Damn!