/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
"Kun døde fisk flyder med strømmen"
Fra : Mille_1907
Vist : 2581 gange
200 point
Dato : 14-06-05 21:02

"Laks går mod strømmen, når de skal gyde.
Men kun døde fisk flyder med strømmen."

Eller bedre kendt som bare:

"Kun døde fisk flyder med strømmen"

Er faldet for det her citat, så jeg vil bare gerne lige høre om i ved hvem der har sagt det? Mener vist at det er Malcolm Muggeridge, men er overhovedet ikk sikker.. Og hvad betyder det citat egentligt ifølge jer selv?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-06-05 21:03

ved ikke hvem der har sagt det, men det må jo betyde at den som kæmper er i live og den som giver op og bare lader stå til, er død...

Junior..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-06-05 21:04

Hvem der har skrevet det ved jeg ikke.
Men det bruges ofte om mennesker der ikek danner deres egne meninger og så dermed bare flyder med de gennerelle holdninger og meninger.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-06-05 21:06

Bruges også om mennesker der knytter sig til grupper og "gruppen" styrre hvad man mener.

Det er nok så gennerelt et ordsprog at der ikek er nogen direkte ophavsret på udtalelsen..
Mere mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 14-06-05 21:08

Nåå, altså nærmest som en slags "medløber"? En der bare holder mund og ikke er sig selv fordi personen ikke tør?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-05 21:57

Admiralens vise fra Pinaforr siger jo noget lignende- Uden at den har noget med "dit" citat at gøre! Desværre husker jeg den kun brudstykkevis
------ flød jeg stolt
holdt mig dog bestandigt fra det dybe vand
stemte altid med den største flok
De tanker andre tænkte var mig mer end nok

Det er hvad jeg forstår ved "En død fisk"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-05 22:07

fra www.aerenlund.dk/quotes/index.html (Min citatsamling)

Citat
Malcolm Muggeridge

At have sex på hjernen er et meget utilfredsstillende sted at have det.

Glem aldrig, at kun døde fisk svømmer med strømmen.

Humor er det eneste emne, englænderne tager rigtig alvorligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 14-06-05 22:11

ITS BETTER TO BURN OUT, THAN TO FADE AWAY........................................

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 14-06-05 22:12

Nok ikke lige det han/hun har ment... Men også godt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-05 22:18

Sygate!
Den må være tæt på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-05 22:34

Jeg tolker det som en påmindelse om, at hvis man affinder sig med tingenes tilstand uden forsøg på at ændre dem, eller undlader at gøre oprør mod noget man ikke finder rigtigt, så er man en "død fisk der bare affinder/tilpasser sig situationen"

mvh dova

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 15-06-05 10:23

Ved at den tidligere koncervative politikker Jens Heimburger havde det hængende på sit kontor. Han blev senere smidt ud af partiet, fordi han forslog en nedsættelse af skatterne, hvilket ikke var hvad de andre mente der skulle gøres. Jeg ser det som en påmindelse om ikke bare at gøre som alle andre, for så har livet ingen mening.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-07-05 19:30

Første gang jeg hørte citatet, "Kun døde fisk flyder med strømmen". var politikeren Frank Dalgård, da han havde opgøret med de konservative. Et suverent citat og jeg mener kan bruges hvis man holder fast på et synspunkt selvom det afviger fra "elitens" opfattelse.