/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
opsætning af webspeed og linksys router
Fra : arnold66
Vist : 2657 gange
100 point
Dato : 11-06-05 19:48

Jeg kan ikke rigtig finde ud af og sætte følgende ting sammen i et netværk; Jeg har webspeed som udgangspunkt med et motorola modem og en linksys trådløs router. De andre 2 computere har Asus trådløse netkort installeret, altså 3 computere ialt.
Jeg kan godt få min egen computer til at virke, men ikke samtidig med de andre. Jeg har fået at vide, at det skulle kunne lade sig gøre med een Ip adresse?
Kan det lade sig gøre at alle kommer på internettet og hvis det kan, vil jeg meget gerne vide hvordan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-05 19:56

Du skal bruge DHCP (automatisk søgning af IP) på både netkort og router.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-05 20:33

Lige en tanke. Du har nok ikke tilkøbt flere IP adresser når du skriver een IP adresse og derfor kan du kun få en computer på ad gangen. Selv om du kører igennem router og dermed kun anvender eem IP vil dine forskellige netkort præsentere sig med forskellige MAC adresser (MediaAccess Control) og vil på den afsløre, at der er flere hvilket så vidt jeg ved ikke er tilladt på Webspeed. Teoretisk set skulle man jo kunne få det til at virke ved at bruge funktionen MAC clone i routeren (ig i setup) vil være lovlig skal du købe et familie abonnement, som det vist hedder.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 22:37

Du skal enten ringe til tdc eller gøre det selv online på
http://tdconline.dk

derefter skal du skal tilmelde de øvrige computere på
http://service.webspeed.dk

Den koster 10 kr. ekstra pr. måned. pr. computer.

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 00:12

Du kan sagtens komme på med alle dine maskine også kun med 1 fast eller dynamisk IP via TDC's Webspeed.

Har selv Webspeed, 4 maskiner, 1 dynamisk IP og en Netgear trådløs router - 54 Mbit.
Tildel dine maskiner adgang med MAC adresser, så hver maskine auto. tildelt en lokal IP som du uden problemer
kan komme på nettet med m.m.

Kommentar
Fra : arnold66

Dato : 12-06-05 11:36

Lyder godt otto65, men kan du forklare mig helt nøjagtig HVORDAN jeg gør? (skære det ud i pap) Håber du har tålmodighed til det, da jeg ikke helt forstår hvad du mener.

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 11:54

Skriv til mig på gertotto@gmail.com

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 14:31

Nu er meningen med Kandu, at man skriver sin hjælp her så andre kan få glæde af den.Vær opmærksom på at det er et brud på abonnementet at gøre det. I øvrigt står den brugbare metode længere oppe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 15:32

Ja men så kan vi da godt slette http://www.kandu.dk/dk/spg/68705 fra lyttelisten, når det går over til privat hjælp (hjemmehjælp)

Kommentar
Fra : arnold66

Dato : 12-06-05 18:49

Det er meget godt at det står længere oppe, men jeg kan ikke bruge det for jeg har brug for en trin for trin opsætning. Hvordan tildeler jeg de mac adresser og hvad der ellers skal gøres?
Desuden meldte han ikke tilbage alligevel så der var ingen "hjemmehjælp"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 19:12

Du er jo nødt til, at spørge til det du ikke forstår for at få svar.
Du har en manual til din Linksys eller også kan du hente den her:
http://www.linksys.com/international/group.asp?coid=48&grid=33&scid=35
Du klikker bare på den type du har og så står der userguide ovre i højre side. Du har jo heller ikke fortalt hvilken Linksys du har så det er svært at komme det nærmere, men jeg kan da godt fortælle, at der er mange der har haft problemer med Webspeed og så er den nærmeste metode jo at købe noget der giver ret til at bruge det og så dyrt er det jo helle rikke.
Din troløse hjælper kom med en forklaring som han nok ikke kan uddybe nærmere, en da du var ved at hoppe med på den syntes jeg da at du skal følge den selv om jeg ikke kan få det til at passe.

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 22:03

>> BjarneD << Hvad er det du ikke kan få til at passe, at jeg kan komme på nettet via TDC Webspeed, med 4 maskiner -1 dynamisk IP og 1 stk Netgear trådløs router - 54 Mbit ???
Alle maskinerne bruger den samme IP som er tildelt af TDC, godt nok får de en lokal IP via min router, som bruges hele vejen ud til den dynamiske IP, så alt det pladder med at det ikke kan lade sig gøre, er for egen regning.
Det er heller ikke nødvendigt at købe flere/fast IP, det er rigeligt med 1 dynamisk når man logger på nettet gennem en router.
Det spiller fint her, og har gjort det i et par år nu, så inden du river håret af mig, så læs lidt mere på lektien.

Mvh. Otto65

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 22:06

Det er ikke -1 (Minus) det skulle være - 1 (Mellemrum)

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 22:09

Og klart jeg har begået en kæmpe fejl, skriv til mig på bla bla, debaten skal selvfølgelig foregå herinde, sorry.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 22:13

Se otto65, det er ikke målet. men metoden vi er uenige om. Det der interessante:
Citat
Tildel dine maskiner adgang med MAC adresser, så hver maskine auto. tildelt en lokal IP som du uden problemer
kan komme på nettet med m.m

Det kunne være interessant at se hvordan det hænger sammen.
Man skal jo ikke selv tildele MAC adresser for det er noget netkortet selv gør.
Hvis du enten tildeler faste IP inden for den range din router kører med eller sætter til DHCP der er automatisk tildeling så vil du normalt kunne sætte flere maskiner på samme IP adresse som jeg gør med mit ADSL, men Webspeed er begrænset så man SKAL tilkøbe IP adresser og det der får serveren til at registrere, at du har flere netkort bag routeren er MAC adresserne. Hvis man i routeren anvender funktionen clone MAC vil routeren optræde som om der kun er een MAC.

Accepteret svar
Fra : otto65

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-05 22:21

Hmmm har selv kørt med ADSL, som du åbenbart har, men Webspeed er begrænset skriver du, ikke mere end alm. ADSL og jeg har ikke tilkøbt flere IP'er har kun den tildelte dynamiske IP fra TDC, og det spiller 100% som jeg har beskrevet foroven....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 22:36

otto65>>Det gør det bare ikke for arnold66 og jeg syntes din opsætningsforklaring svinger lidt - ved du selv hvordan du har gjort for du forstod åbenbart ikke min forklaring.
Hmm....otto65 og arnold66 måske skulle svaret gives erwin67

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 22:41

Kloge Åge (BjarneD) har talt, gider ikke bruge mere af min tid på sådan en klap hat, da han mener jeg er fyldt med løgn, så BjarneD du guider bare arnold66 så han kommer sikkert og godt på nettet med sine maskiner, for jeg spilder ikke mere tid på dette emne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 22:48

Hvad bilder du dig ind kan du ikke tåle, at man er skeptisk over for dine mystiske forklaringer.
Dit sprogbrug og reaktion fortæller da vist mest om dig!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:12

Ja ja så er der jo kun OS klap-hatte tilbage, så vi klapper for dit exit!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:18

arnold 66!
Du kan ikke bare sådan tildele MAC-adresser, for de ligger fast. Hvert netkort og routeren har faste MAC-adresser, så det du skal bruge er lokale IP-adresser.
Hvis du sætter alle enheder til at køre DHCP - altså dynamisk, så vil routeren selv sørge for at der bliver tildelt IP-adresser til alle tilsluttede enheder, og så skulle det hele kunne køre helt af sig selv.
Du kan jo også vælge at køre med faste adresser på hver maskine, men så skal du jo ind i hver maskine og tildele dem en IP-adresse, inden for det område som routeren er opsat til.
Jeg vil dog forslå, at du bruger DHCP, det skulle være det nemmeste at få til at fungere smertefrit.

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 12-06-05 23:19

I kan hoppe i havet hele banden, sån' en flok narrøve...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:20

OBS! indstillinger på din router, kan normalt kun forgå fra den maskine der er koblet til routeren via kabel. Det er et sikkerheds spørgsmål, for ellers ville det være muligt at en fremmed trådløs kunne gå ind i din routers opsætning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 23:25

Severino, jeg mener ud fra erfaring fra tidligere spørgsmål, at webspeed identificerer ud fra MAC adressen før der tildeles en IP og derfor kan man snyde (FY FY) ved at clone så routeren præsenterer den MAC adresse som blev anvendt ved registreringen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:25

Nåh OTTO du kunne alligevel ikke undvære os, eller mente du at vores klapperi vil kalde dig på scenen for et ekstra nummer?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:32

Ja Bjarne, men det skulle ikke være nødvendigt. - Man skal blot sikre sig at udbyderen godkender den nye MAC-adresse fra routeren, og så lade routeren klare det lokale netværk.
Det har jeg fået til at virke i Københavnstrup, hvor jeg koblede fire maskiner op via en router til en webspeed på Østerbro.
Når webspeed serveren har udskiftet og godkendt den nye MAC-adresse, så får den også tildelt en ny IP-adresse. Måske skal der genregistreres for at den acceptere den nye adresse. Det samme problem ville opstå, hvis han kørte direkte på modemet, og skiftede til en anden maskine med et nyt netkort. Så der ligner de to tilfælde hinanden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 23:43

Jeg kan godt se hvad du mener og meningen er jo også at når routeren præsenterer den MAC adresse det oprindeligt blev registreret under så skulle det virke.
Jeg har aldrig selv haft Webspeed, men kender nogen der har og man skulle ikke tro at det er samme type de beskriver.
De største problemer ligger åbenbart også i når nogen vil registrere bag router og så er løsningen åbenbart at registrere med opkobling direkte i modem og så sætte mac adressen i kloningen.

Nå men denne spørger vil jo ikke fortælle noget så gad vide om han har noget at spørge om.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-05 23:57

Vi må så se om arnold er frisk i morgen, det kan jo være at han skal tidligt op!

Kommentar
Fra : Stoneduck

Dato : 13-06-05 14:14

>>BjarneD<< Man skal ikke udtale sig om noget man IKKE selv har prøvet/haft, du ved at det man lærer i terori bøgerne er ikke altid den løsning man kommer frem til i virkeligheden, men jeg vil give dig ret i at det virker IKKE hvis man ikke cloner MAC adressen som oprindeligt blev registeret ved dag 1

For det som otto65 har lavet virker PERFEKT, så for lige at opridse: 4 maskiner (en af dem kører trådlås), 1 dynamisk IP, og 1 stk Netgear trådløs router (ja MAC adressen er klonet) Routeren kører med DHCP Server, som tildeler de 4 PC'er med lokale IP adresser.... Og opkoblingen foregår direkte i modem'et og MAC adressen er klonet i routeren

Tro mig det VIRKER PERFEKT...

Og så synes jeg vi skal holde det på et sobert sprog, det er vel voksne mennesker herinde med forskellige meninger. Vi er til for at hjælpe hinanden..

May the force be with you all

Hilsen. Stoneduck

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 15:09

Man skal aldrig udtale sig om noget man ikke ved en disse om Stoneduck. Jeg har faktisk hjulpet nogle stykker med, at få deres Webspeed til at fungere og det endda selv om jeg ikke har eller har haft Webspeed.

Det korte af det lange er jo, at spørgeren ikke kunne blive klog på otto65's forklaring. Den første var rent vrøvl og den næste var ufuldstændig. >>Tildel dine maskiner adgang med MAC adresser<< (Det stemmer jo ikke når der netop kun skal bruges een mac adresse.)
Det fremgår jo tydeligt at han ikke har fortalt hvad han egentlig har gjort hvilket enhver jo selv kan læse og så hjælper det jo ikke, at det virker hos ham når han åbenbart ikke selv er klar over hvordan.

Nu er det jo kun otto65 der ikke kan styre sig så det med sproget skal du måske snakke med din ven om (det må han jo være siden du tager ham i forsvar og ved at hans skidt virker og åbenbart ved det bedre end han selv - ups hva')

Godkendelse af svar
Fra : arnold66