/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
3 com. på samme router
Fra : paratech1
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 09-06-05 17:06

Hej!
Jeg har netop gjort mit netværk trådløst.
Min router er en Zonet ZSR1104WE.
Jeg er ikke stiv i de enkelte betegnelser den har.
Hver gang jeg logger på kører det fint indtil min kone logger på med hendes bærbare, så kan jeg pludselig ikke komme på nettet mere indtil hun slukker for sin igen.
Børnene har også en computer med samme netkort som min 108 M/bit Topcom. Den er der ingen problemer med.
Hvad kan jeg gøre for at alle kan være på samtidig?
Håber I forstår mit problem!!!

Hilsen

Thomas

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-05 17:14

Det lyder som om i har samme ipadresse på 2 pc er.
Man skal intallere routeren med den opsætning der nu er med i vejledningen, så tildeler den ipadresser til allle pc er som er koblet på netværket.

En router kører som regel med en ip adresser der hedder noget i retning af 192.168.1.1 el 192.168.2.100. Der efter har du 255 ipadresser til at dele med pc er. 198.168.1.2 osv.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 18:09

Jeg har brugt routeren i et par måneder, her har det dog kun været konens der var på trådløs. De andre på alm. kabelnetværk.
Routeren skulle automatisk tildele IP-adresser. Der har da heller ikke været problemer før nu.
Hvordan kan jeg indstille IP-adresserne i routeren?

http://www.zonetusa.com/DispProductDownload.asp?ProductID=147

Her er adressen hvor man an læse brugs"forviringen"

Thomas

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 18:13

Jeg har ikke pillet ved opsætningen på routeren. Ud over det der skal gøres mht. sikkerhed og forbindelse til min ADSL udbyder!

Thomas

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-05 18:37

Der må være en manual med til routeren. Deri vil du kunne læse hvordan du akkurat gør på din model.

Routeren gør det sådan at dit netværk kun vil optræde som en enkelt pc da der kun vil blive tildelt en ipadresse nemlig den til routeren. I manualen står der højst sandsynlig hvilken ipadresse routeren skal tildeles.

Hvis ikke det vil lykkedes er det fordi den ipadresse som der nu er tildelt til routeren er låst til den. Bare sluk routeren i 10 mim så bliver den frigivet og du kan prøve igen.

Selv om man måske kun har 2 dynamiske ipadresser er det derfor at med en router kan have op til 255 pc er på et netvært da det kun er den ene ipadresse der bliver registreret over for din udbyder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-05 19:57

Det er ikke nødvendigvis rigtigt hvad Fijala skriver,at du skal slukke din router i 10 minutter. Det kommer nemlig an på hvad routerens time-out er stillet til. - Her kan du med fordel indstille din time-out lavt. Det kan være det der gør, at din kones PC slår dig af pinden, da du måske har fået tildelt den IP, som hun plejer at køre med.

Du kan med fordel sørge for at alle tilsluttede PC'er arbejder med DHCP.

Normalt er routere opsat som default, at den uddeler ip-adresser mellem x.y.z.100 og x.y.z.255 hvor du har mulighed for at ændre denne efter ønske. Reelt har du kun 254 ip-adresser til rådighed da x.y.z.1 er forbehold din Gatway.

Jeg har set at flere routere har problemer med den trådløse del, fordi den har en ældre firmware. Derfor skal du forsøge at finde den nyeste firmware version, og installere den.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 20:09

Kan du ikke lige forklare hvad DCHP er?

Thomas

Undskyld....er nybegynder på området!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-05 20:13
Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-05 20:23

DHCP er en tilstand hvormed routeren selv deler lokale ip-adresser ud til de enheder der er tilsluttet routeren.
Alle tilsluttede maskiner skal derfor være indstillet til at få tildelt en ip-adresse.
Alternativet er at den spørger efter en bestemt adresse (en tildelt fast adresse)

Det betegnes også som statisk adresse = en fast adresse hver gang
Eller en dynamisk adresse = en adresse der tildeles hver gang en maskine logger på routeren. (kan være forskellig hver gang)

Husk også at sikre din trådløse net for ubudne snyltere. Brug MAC filtret i routeren til at bestemme hvilken maskiners MAC-adresser der må have adgang. Du bør også benytte kryptering for at sikre dit net yderligere.
Hvis det er muligt skal du skjule routerens SSID, som er det navn der er tildelt routeren på netværket.

Enhver trådløs forbindelse i din routers nærhed, vil kunne se når der er tændt for din router. De vil kunne se routerens SSID, og hurtigt kunne genkende dig dag efter dag, derfor bør dette SSID skjules. Og ved at sætte MAC-filtret og kryptering, gør du det ekstra svært at snylte på din netforbindelse.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 20:41

Nu har jeg gjort alt, hvad I har bedt mig om...og her er status...alle 3 computere kan godt logge på og får at vide, at der er udemærket forbindelse...det er dog kun de to af dem der får lov til at gå på nettet...den tredie er godtnok i forbindelse, men der sker ikke noget!
Tror i det er routeren der er problemet

Thomas

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 20:42

hver computer får tildelt hver sin IP-adresse!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-05 21:27

Teoretisk skulle du kunne komme på med lige så mange trådløse maskiner som du kan dele ud af IP-adresser.

Jeg kender af gode grunde ikke til din routers interne menu, da de er meget forskellige fra mærke til mærke.
Egentlig bør der ikke være nogen begrænsning ud over 254 maskiner med hver sin lokale ip-adresse.

Køre du med 108 mbps på alle maskiner?

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 09-06-05 23:00

Routeren er kun en 54 mbps mens netkortene i de to stationære computere er 108 og 54 i den bærbare!
Har det noget at sige?

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 10-06-05 19:14

Tak for svaret severino.