/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Er kassekreditten en likvid beholdnng???
Fra : jihaa
Vist : 2835 gange
200 point
Dato : 07-06-05 21:38

Jeg står og skal til eksamen i Erhvervsøkonomi.

Er nogle der kan fortælle mig om en kassekredit er en likvid beholdning.
Har fået mange forskellige svar både af revisorer og bankmænd, så jeg er helt kuldret oveni hovedet.

Håber på hurtigt svar da jeg er ved at forberede mig og skal til eksamen torsdag.
Vil gerne have en forklaring dertil

V.h. Jihaa

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 07-06-05 21:44

Hejsa!
En kassekredit kan godt være likvid beholdning, men kun hvis der står peneng på kontoe, d.v.s at du har penge stående på kontoen.
Hvis kontoen er trukket således at det er banken der har penge tilgode hos dig er det derimod kortfristet gæld.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-05 21:55

Selve kassekreditten er ikke en likvid beholdning som sådan.
For en likvid beholdning er penge der står til rådighed, og ikke er bundet af noget.
Og det vil pengene være i samme øjeblik man bruger ud over 0,- for så er man bundet af gælden til banken.
Men hvis det drejer sig om en konto med en tilkoblet kassekredeit, som der står penge på, er beløbet ned til 0,- likvid beholdning.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : jihaa

Dato : 07-06-05 22:15

Tak for svaret dova. Det var også det jeg selv mente, men man kommer i tvivl når der er så mange højtuddannede mennesker, som mener noget andet.

Takker får bare lige min lærer til at kontakte dig hvis det er forkert

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-05 08:44

Hej Jihaa

Når du skal til eksamen, bør du holde dig til hvad din lærebog siger - din sensor og lærer er fuldstændig ligeglad med hvad du har fået at vide i dette forum. Slå op i din lærebog og se definitionen og hold dig til denne. Hvis der er tale om en "Zakken Worre"-bog kan jeg sagtens hjælpe dig med hvorledes hans difinitioner skal tydes, da man ofte bliver mere forvirret end klog af hans bøger.

Rent regnskabsteknisk siger man, at hvis der er et indestående (dvs. ikke træk på kassekreditten) er der tale om en likvid beholdning og hører derfor til i balancen som et aktiv. Hvis der er trukket på kassekreditten, optages den som en kortfristet gæld under passiver i balancen.

Held og lykke med eksamen.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-05 09:03

Lige en tilføjelse

Nogle betragter den disponible saldo på kassekreditten som en del af en likvide beholdning. Hvis spørgsmålet vedrører selve regnskabet, vil man i nogle tilfælde (frivilligt) oplyse størrelsen af ens kassekredit i noteform.

Læs i øvrigt i den nye årsregnskabslov om definitionen af likvide beholdning.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-05 09:04

Lige en tilføjelse

Nogle betragter den disponible saldo på kassekreditten som en del af en likvide beholdning. Hvis spørgsmålet vedrører selve regnskabet, vil man i nogle tilfælde (frivilligt) oplyse størrelsen af ens kassekredit i noteform.

Læs i øvrigt i den nye årsregnskabslov om definitionen af likvide beholdning.

AMP

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 09-06-05 21:53

Jeg vil bare lige sige tak for hjælpen

Eksamen endte med et 10-tal, så det var dejligt

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-06-05 10:03

Tillykke med det - flot!

AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 18:36

Hej
Tillykke med det fine eksamensresultat

mvh dova