/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Lan mellem 2 stk xp pro pc'er
Fra : veffer
Vist : 489 gange
70 point
Dato : 06-06-05 19:42

hej.
Jeg har lige haft min pc formateret, og inden havde jeg forbindelse med min anden pc, som har win xp pro, det sammer har denne pc. Jeg kan ikke finde den anden pc, men den anden kan se mig når jeg søger, men den kan ikke komme ind.
Begge pc'er har samme arbejdsgruppe, og forskellige computer navne.
Jeg har installeret IPX/SNP protokolen på begge pc'er.

Tidligere har jeg haft samme problen, men det blev løst af sig selv, ved ikke hvordan.

Den anden pc har norton antivirus og Firewall. jeg har deaktiveret firewallen.
Der er AVG free antivuris på min.

Jeg har prøvet at pinge den anden pc, men den finder intet.

Hvad skal jeg gøre for at find den anden pc igen????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 20:21

de skal have samme arbejdsgruppe navn...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 20:24

det har de også, MSHOME.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 06-06-05 20:38

Har du installeret dine LAN drivere til bundkortet???

JJHJ

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 20:44

Har du kørt den indbyggede netværksguide for at aktivere fil og mappe deling?

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 20:55

jeg har kørt netværksguiden, men om jeg har aktiveret fil og mappe deling, det ved jeg ikke. men går jeg udfra.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 20:56

ja, mine lan drivere er instalerede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:03

Du skal vælge at aktivere delingen for at du kan se drev.
Jeg vil nu gætte på, at dit problem skyldes, at dit netkort har låst sig på standard IP adressen hvilket du kan opklare ved at kigge i tatus for LAN forbindelse (højreklik) understøttelse - der kan du se den IP adresse der er aktiv.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:08

ja, jeg har fundet ip'en som er aktiv. 62.107158.xx

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:15

Prøv lige:
Kør - skriv: cmd - OK - i kommandoprompten skrives ipconfig/all
så skulle du få alle oplysninger og det skal være på den maskine hvor der ikke er kontakt.

Er der internetforbindelse på begge?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:16

Har du også deaktiveret XP firewall?

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:20

jeg har ikke SP2 instaleret på min maskine, og den anden er den deaktiveret på, ja.

jeg har trykket ipconfig/all og der kommer en masse adresser, og to steder står der ja, det eneste sted der står at mediet er afbrudt, er ved mit trådlåse netværk, som jeg ikke bruger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:25

Der er firewall på sp1 selv om det ikke er meget den kan gøre bortset fra aktivere/deaktiver og det findes under Egenskaber for LAN forbindelse under Avanceret (så hut jeg visker)

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:28

fluebenet der var fjernet.

Men det har nu lykkedes mig at kunne se den anden pc, men det kommer med en fejl når jeg klikker:
\\navn\mappenavn er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til
at bruge denne netværksressource. kontakt serverens asministrator for at
finde ud af , om du har adgangstilladelse
En angivet godkendelspakke er ukendt.

ved ikke hva det skal sige..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:35

Det lugter lidt af manglende aktivering af fil og mappedeling.
Fil og udskriftsdeling skal være installeret under LAN forbindelsen og du skal aktivere fil og mappedeling med guiden og prøv så at dele en mappe. Opret evt. en mappe til formålet.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:41

jeg har nu akriveret fil og udskriftsdeling. og gået gennem guiden, og har delt en mappe, men kan stadig kun se den anden pc.

den kommer igen med samme forklaring, som ovennævnt.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:45

det har lykkedes mit at pinge den anden pc, og fået alle 4 pakker igennem, ved ikke om det kan hjælpe. men kan stadig ikke se den anden pc's delte filer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:48

Nu er jeg lidt i tvivl,men for at få adgang til min 2000 Professional skal jeg logge på med brugernavn og pw for at få adgang, men der kommer en pålogningsboks frem. Jeg kan ikke lige lure det problem bortset fra at du måske skulle genstarte.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 21:53

jeg har nu genstartet begge maskiner, og det lader stadig ikke til at jeg kan komme igennem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 21:59

Kig lige her og se om vi er enige http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/share_xp.htm

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 22:06

ja, det har jeg ordnet, aktiveret deling, og delt en mappe på drevet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 22:10

Eneste forslag er så at deaktivere netkortet i enhedshåndtering - genstarte og prøve forfra.

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 06-06-05 22:15

det vil jeg prøve.
jeg lukker for i aften, og kigger videre i morgen
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 22:22

Jamen held og lykke med det.
Tilsyneladende har du gjort det rigtigt, men noget må jo drille.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-05 09:42

hejsa

selvom du har deaktiveret firewallen, kan den godt blokere for adgang..........
og især norton's.

prøv at aktivere den igen og gå ind i indstillinger og tillad adgang.

og/eller slet firewallen på begge computere, ikke fordi du skal køre uden, men for at se om det er den som blokere.