/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Farvet pære
Fra : hatchi
Vist : 1129 gange
30 point
Dato : 06-06-05 08:57

Hej. Jeg har en farvet pære jeg gerne vil have til at lyse med batterier. Jeg kan bruge op til 4 x 9 voltsbatterier, men det er rimelig indviklet, og det alligevel ikke nok volt. Der står nemlig på min pære: 240 v Osram 25W
Men hvis nu jeg sætter 2 9volts sammen (Hvordan sætter jeg dem sammen så de giver 18 volt tilsammen i stedet for dobbelt amp?)
og så hjemmelave en eller anden spole sådan så jeg kan få 240 volt. tænkte spolen skulle være 1:13, er det rigtigt?
Når jeg laver 18 volt om til 240, er ledningerne så farlige at røre ved? Der kan jo ikke være ret mange amp i så?
Hvor kan man købe en fatning uden lampe?

Er der nogen bedre idé til at lave farvet lys med batterier til at levere strømmen? (Det skal være billigt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 09:11

Allerførst - du kan ikke uden videre transformere 18V op til 240 volt, når det drejer sig om jævnspænding (batterier).

Der skal du have en konverter. Sådan en "hakker" spændingen op - og transformerer den så.

Dernæst 2 x 9V til 18V. Det laver du ved at serie forbinde batterierne

Batteri 1 Batteri 2

+ -<----->+ -

Lasten bindes på plus på batt 1 og minus på batt2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 09:11

..og 230V er ikke rart at røre ved. Farligheden afhænger stærkt af strømformåen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 10:13

Hvis du med farvet lys blot mener pærer i forskellige farver - er det billigste og bedste da at købe en juletræskæde med farvede pærer.
Du kan også kigge på diverse autoudstyr o.lign. der finder du også forskellige muligheder.
Hobbyforretninger har det meste af det du skal bruge.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 06-06-05 14:04

Hvis du skal transformere spænding op er du (som tidligere beskrevet) tvunget til at have vekselstrøm til rådighed, hvilket jo ikke lige er så pokkers nemt at drive ud af 2 stk. 9volts batterier..

Hvis det endeligt skulle lykkedes at frembringe den nødvendige spænding ville en 25W pære skulle gennemløbes af ca 2 ampere, hvilket et almindeligt batteri aldrig ville kunne levere.

Hvis det endeligt skulle kunne lade sig gøre at frembringe en sådan strømstyrke fra batterierne ville pæren formodentlig kun give et kort blink før batteriet er malket tomt

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 06-06-05 14:24

Det virker nok ikke med juletræskæder fordi de ikke rigtig farver andre ting med lyset. Det er nemlig meningen.... Og det skal forresten kun være 1 farve (blå / rød).

Jeg får på fornemmelsen den heller ikke går med batterierne og 240V pæren.

Kan man med dioder eller sådan noget? Og er de ikke dyre?

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 06-06-05 14:25

Hvad med de farvede lysstofrør, kan man lave det med dem eller kræver de også rigtig meget strøm?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 14:32

Dioder kan fåes i alle mulige farver og kræver kun lidt strøm (og spænding).

Der findes lysstofrør til lavere spændinger og jævnstrøm. Om de kan fåes til 9V ved jeg ikke. Men i Scooter-paradiset THansen fusk & skrammel, har de al landsens skrammel. Prøv der!

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 06-06-05 14:44

Det kan godt lade sig gøre at få forkoblinger til de helt små lysrør, der kan fungere på almindelige batterier, men jeg har (på trods af 15 år i brancen) aldrig set de helt små lysrør i farver..

At lave belysningen med LED'er er en udemærket ide .. De få's i mange sjove farver og udforminger.. De dig om på http://www.thansen.dk/

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-06-05 20:26

Ingen tvivl om at idéen med en 25w glødelampe på bvatterier er en kostbar ting at drive - som andre er inde på er løsningen lysdioder eller de nye minilysrør som man bruger til casemods for computere og til effektlys i sin bil.

Jeg synes ikke ovennævnte link giver ret meget i den boldgade og vil i stedet pege på Brinck Elektronik i København - de har de små lysrør i forskellige størrelser og farver og et rigt udvlag i lysdioder, også i alle farver. Man kan f.esk. få de nye hibright dioder på f.eks. 1w til 40 kr. og et par stumper til at lave en strømregulering for en tier - de er også til at snakke med, hvis men er lidt famlende.

Jeg har selv lavet en lille ting med en blå hibright-diode på batterier og bare en almindelig modstand som strømbegrænser, og den lyser i svagt lys (stearinlysbelyning) sådan at den laver en tydelig lyscirkel på væggen ca. 2 m væk med en diameter på ca. 1 m - dioder har et plastikindstøbning som også virker som en koncentrerende linse.

På Brincks site er der også vejledninger hvor man bl.a. kan se hvordan man kan koble flere dioder sammen og derved reducere brugen af strømbegrænsning og få stort lysudbytte.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-06-05 00:28

spole og en ens ratter så er problemet løst men så skal du ha vekselstrøm genem spolen og en ens ratter på bag efter og hvor får man så lige vekselsstrøm fra ?

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 11-06-05 14:09

Jeg kan ikke lige komme til københavn og købe dioder. Men jeg tror det er sådan nogen jeg vil have istedet så. For de der farvede lysstofrør har jeg fundet ud af er ret dyre, især i Thansen. Hvor mange dioder skal man bruge for at det lyser som den pære jeg nævnte før? Og hvordan sætter jeg det hele sammen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-05 14:19

Dioder kan du købe overalt - selv i Tarm - eller Smørrumnedre.
Hvordan du forbinder dem kommer jo helt an på hvilke dioder du køber.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 23:58

Jamen drop alt det der med at køre en glødelampe på nogen forkølede 9 Volts batterier og brug nogen kulørte lysdioder i stedet. Dem får man ikke elektriske stød af (i hvert ikke noget man kan mærke, medmindre man bruger slimhinderne til at føle med), og batterierne holder næsten til man er træt af at kigge på det! Hvis dioderne er røde, grønne eller gule, lyser de rimeligt med halvanden Volt over og cirkus 10 milliAmpere igennem, så sæt en modstand på 330 eller 270 Ohm i serie med dit batteri og check hvilken vej lysdioden skal vende for at lyse; læg især mærke til, om det er diodens lange eller korte ben, der vender mod batteriplus. Når du så har fundet ud af det, så skal du lodde! dioderne i serie efter hinanden (spørg ham i klassen, der ved, at strøm skal løbe i et KREDSLØB), så de alle sammen vender det rigtige ben mod batteriplus, behold seriemodstanden og slut kredsløbet. Og hvis du ikke prøver det i sollys, vil du opdage, at de alle tre lyser.

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 27-06-05 15:29

Prøver det lige og ser om jeg kan få det til at virke... Hvor kan man købe de der modstande i Horsens? Samme med lysdioder jeg ved ikke hvem der sælger dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-05 15:37

Der må da være en hobbybutik af en art. Ellers - hvis du har dankort, så gå ind på www.el-supply.dk. Der kan du finde alt, du skal bruge og betale på stedet, og du har det i posten en dag elller to senere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-05 15:56

Ellers må du gå på container-arkæologi, som alle sande elektronik-og radioentusiaster har gjort de sidste 50 år.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 27-06-05 19:07

Som jeg allerede har skrevet kan du finde alle de oplysninger du spørger efter på Brincks site - og mon ikke de gider sende...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-05 08:49

Hatchi, du griber knoglen og snakker med OK 75629577. Han boede tidligere i Nørregade, men er nu flyttet til Gramrode (lidt syd for Horsens, ud af Bjerrevej)

Kommentar
Fra : MicHen

Dato : 07-07-05 13:36

Vejle R. C. Elektronik, har både lysdioder og modstande mm. Du kan finde dem her:www.vejle-rc.dk
De sender over hele landet på postordre(efterkrav).

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 14:24

det kan du ikke for batterrier er jernspæning og en pære er væksel og hvid du sætter to 9 volt sammen har du stadig kun 9 volt men dobbel så lang til strømmen bliver ikke stærker bare fordi du forbinder dem :O

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-06 14:31

Uha, skynd dig at se bort fra sidste kommentar1