/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Forskellige sidehoveder i samme dokument
Fra : clm1978
Vist : 1562 gange
100 point
Dato : 02-06-05 16:11

Jeg vil gerne, om der er en, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg gennem et længere dokument får indsat forskellige sidehoveder. Nærmere bestemt vil jeg gerne have, at der i sidehovedet står Kapitel-titlen samt side tal, sidetallet skal selvfølgelig være fortløbende, men hvordan gør jeg sådan, at kapitel-titlen kan variere?

Pt. har jeg en masse enkelte dokumenter, med forskellige sidehoveder - det er dem, jeg gerne vil have lavet til et enkelt dokument.
De enkelte dokumenter har i øvrigt punktopstillinger - er der en nem måde til, hvordan disse gøres fortløbende? Der er også fodnoter, men dem går jeg ud fra at Word2003 ganske automatisk ordner så nummereringen passer?!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-06-05 16:18
Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 02-06-05 17:10

> clm1978
Opskriften/linket fra hcma er godt, men det behøver slet ikke være så uoverskueligt at løse dit problem.

I Word kan man såmænd bare styre det vha. Sideskift m.m.. Åbn et dokument - gå til sidste linie i kapitel 1 - Indsæt/Sideskifte m.m.../Næste side (så har man 2 sektioner) - Vis Sidehoved og Sidefod - Skriv kapitelnavn i Sidehoved-Sektion 1 - gå til Sidehoved-Sektion 2 - Overskriv kapitelnavn med navnet på nyt kapitel - men inden du overskriver Sidehoved-Sektion 2 skal du i værktøjslinien Sidehoved og Sidefod deaktivere ikonet "Samme som forrige" - voilá så er den hjemme.

Næste sektion indsættes fra sidste linie i forrige sektion etc.

Sidetal og nummerering af punktopstillinger kan sagtens bevares fortløbende på tværs af sektionsopdelinger.

Vh /Frank

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 02-06-05 17:39

Det virker, Frank!
Jeg skal indrømme, at hcma's bidrag ikke rigtig bibragte mig noget - det virkede lidt uoverskueligt på mig... No offence, hcma

Dog har jeg f.eks. et kapitel, der hedder XXX, hvor der er under punkterne 1-3, der ligeledes er delt ind i underpunkter.
Hvis jeg skulle kunne flytte disse med over og opnå en fortløbende inddeling, så skulle selve kapiteltitlen vel sagtens have haft et nummer? Som det er nu bevarer de nemlig deres oprindelige nummereringer, så det kan tyde på, at jeg skal igang med lidt manuelt arbejde?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-06-05 17:43

følgende er skrevet af Leo Heuser:
Forskellige sidehoveder / -fødder

Du kan jonglere med sidehoveder-/fødder, som du lyster,
du skal blot lige "fange", hvordan de er bygget op.
Jeg plejer at bruge følgende billede for at forklare sammenhængen.
Jeg bruger sidehovedet, men sidefoden kan bruges på nøjagtig
samme vis. Sidehoved og sidefod er to uafhængige størrelser.
I beskrivelsen arbejder jeg med et dokument, der indeholder
4 sektioner.
For at komme til sidehovedet-/sidefoden vælges
Vis > Sidehoved og sidefod. I denne tilstand dukker en værktøjslinje
op, og de tre knapper jeg vil bruge her er "Vis forrige", "Vis næste"
og "Samme som forrige"

A.
Forestil dig, at dit dokument er slået op på væggen, først side 1,
neden under denne side 2, neden under denne side 3 osv.
Dokumentet sidder altså som en kolonne med side 1 øverst og
sidste side nederst.

B.
Du kan forestille dig alle sidehovederne som et slusesystem,
hvor der er sluseporte mellem de forskellige sektioner.
Som standard er alle sluseporte åbne, og vandet ligger og
skvulper ubesværet gennem hele dokumentet (sidehovedet)

C.
Vi har et kraftigt farvestof, der kan opløses i vand og breder
sig i vandet med lynets hast. Da det vil give et forfærdeligt svineri
med al den farve og vandet, nøjes vi med at lade som om
vandet er der og du bruger ordet "Test" (eller hvad du nu synes)
i stedet for farvestoffet

D.
Du står nu i en tilfældig sektion fra starten og smider farvestoffet
i vandet. Da alle sluseporte er åbne, vil vandet være farvet hele
vejen igennem. Det kan du overbevise dig om ved at bruge
knapperne "Vis forrige" og "Vis næste".

Her indskydes en proces, hvor vi på magisk vis suger
farvestoffet ud af vandet

E.
Lad os nu sige, at vi kun vil have farve i de 3 første sektioner.
Som standard står der "Samme som forrige" øverst til højre
over sidehoved"kassen". Det betyder, at sluseporten er åben.
Gå hen til sektion 4 og tryk på "Samme som forrige".
Teksten "Samme som forrige" forsvinder og sluseporten er
nu lukket mod sektion 3.
Gå til enten sektion 1, 2 eller 3 og hæld farve i vandet.
Med "Vis næste" og "Vis forrige" vil du kunne se, at der
er farve i sektion 1, 2 og 3 men ikke i 4
*Læg mærke til at rækkefølgen er afgørende. Hvis du først
lukker sluseporten *efter* farven er smidt i, er det for sent!*

Her indskydes en proces, hvor vi på magisk vis suger
farvestoffet ud af vandet

F.
Vi vil kun have farve i sektion 3.
Gå hen til sektion 4 og luk sluseporten.
Gå hen til sektion 3 og luk sluseporten.
Stå i sektion 3 og hæld farven i. Kontroller at der kun
er farve i sektion 3.

G.
Vi vil have rød farve i sektion 1,2 og 4 og blå farve
i sektion 3. Dette kan gøres på 2 måder:
1. Alle sluseporte er åbne, og der hældes rød farve i
vandet fra en tilfældig sektion.
Gå til sektion 4 og luk sluseporten.
Gå til sektion 3 og luk sluseporten.
Stå i sektion 3 og sug farven op (slet sidehovedet)
Hæld blå farve i sektion 3.

2.
Gå til sektion 4 og luk sluseporten
Gå til sektion 3 og luk sluseporten
Hæld blå farve i sektion 3.
Gå til sektion 4 og hæld rød farve i.
Gå til sektion 1 eller 2 og hæld rød farve i.

Hvad sker der, hvis vi åbner sluseporten mellem to sektioner.
Det er for at huske dette, at jeg lavede eksemplet med
at slå dokumentet op på væggen. Med dette billede
føles det naturligt at vandet løber nedad, fra lavere
sektionsnummer til højere sektionsnummer.

H.
Vi har rød farve i sektion 1 og 2 og blå farve i
sektion 3 og 4.
Vi åbner sluseporten i sektion 3, og vandet og farvestoffet
fra sektion 2 skyller ned i sektion 3 og slubrer den blå
farve i sig. Resultatet er rød farve i sektion 1,2 og 3 og
blå i sektion 4.

Det var en lang omgang, men jeg håber, billedet har
bidraget til, at give en bedre forståelse af sammenhængen.
Det allervigtigste princip er:

*Rækkefølgen er afgørende. Hvis du først
lukker sluseporten *efter* farven er smidt i, er det for sent!*

--
Med venlig hilsen
Leo Heuser
MVP Excel

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 13-10-05 23:34

Du kan lave en typografi til dine punktopstillinger. Hvis du markerer de punktopstillinger der bliver flyttet over og vælger den hjemmelavede typografi - så bliver numrene fortløbende.