/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Checke om browseren understøtter flash?
Fra : engo
Vist : 983 gange
100 point
Dato : 19-01-01 10:12

Er der en måde at checke om brugerens browser understøtter flash i javascript?

Accepteret svar
Fra : tom.kise

Modtaget 110 point
Dato : 19-01-01 10:18

Prøv denne funktion:

   function FlashInstalled() {
      if (navigator.plugins) {
         if (navigator.plugins["Shockwave Flash"]) {
            var flashDescription = navigator.plugins["Shockwave Flash"].description
            flashVersion = parseInt(flashDescription.charAt(flashDescription.indexOf(".") - 1))
         }
      return (flashVersion >= 4)
   }

Godkendelse af svar
Fra : engo

Dato : 19-01-01 10:20

Tak for den hurtige hjælp, hvordan kan i være så hurtige om at svare? Sidder i og refresher browseren hele tiden?

Kommentar
Fra : tom.kise

Dato : 19-01-01 10:23

Ikke refresher browseren, vi mottar inlægg per mail - check din profil.

Kommentar
Fra : engo

Dato : 19-01-01 10:24

Når så jeg med. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : kim

Dato : 19-01-01 10:29

Virker kun i netscape

Prøv denne der:

<script language="JavaScript">
<!--
function detectflash()
{
flashpage = "flashpage.html"
nonflashpage = "nonflashpage.html"
cantdetectpage = "dontknow.html"

noautoinstall = ""

if(navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer" &&
(navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1 ||
navigator.appVersion.indexOf("3.1") != -1)){
noautoinstall = "true";
}

if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer" && noautoinstall != "true")
{
window.location=flashpage;
}
else if(navigator.plugins)
{
if(navigator.plugins["Shockwave Flash"] || navigator.plugins["Shockwave Flash 2.0"])
{
window.location=flashpage;
}
else
{
window.location=nonflashpage;
}
else
{
window.location=cantdetectpage;
}
// -->
</script>

Med dette script kan du checke om brugeren har flash installeret. Du kan angive 3 forskellige sider som den redirecter til:

Med flash

Uden flash

Kan ikke detecte om brugeren har flash

Det eneste du skal modificere i scriptet er

flashpage = "flashpage.html"
nonflashpage = "nonflashpage.html"
cantdetectpage = "dontknow.html"

Hvor de forskellige variabler skal pege på de sider der skal redirectes til.

Herefter skal du skrive onload="detectflash();" i dit bodytag som dette:

<body onload="detectflash();">

/Kim

Kommentar
Fra : tom.kise

Dato : 19-01-01 10:34

Mæget correct, her er en kode (der kører i dag), der dækker Netscape + MSIE på Mac og Windows:

   var isExplorer = (navigator.appVersion.indexOf("MSIE") != -1) ? true : false;

   if (top.navigator.platform != null)   {
      // get browser platform
      this.platform =   navigator.platform;
   } else {
      // get platform   for browsers that don''t support navigator.platform
      var startindex = navigator.appVersion.indexOf("(") + 1;
      var endindex = navigator.appVersion.indexOf(";");
      this.platform =   navigator.appVersion.substring(startindex,endindex);
   }
   var isMac = (this.platform.indexOf("Mac") != -1) ? true : false;
   var isWindows = (navigator.appVersion.indexOf("Windows") != -1) ? true : false;

   var flashVersion = 0;

   if (isExplorer && isWindows){
      document.write(''<S'' + ''CRIPT LANGUAGE=VBScript\> \n'');
      document.write(''on error resume next \n'');
      document.write(''if (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.4"))) then flashVersion=4 \n'');
      document.write(''</S'' + ''CRIPT> \n'');
   }

   function FlashInstalled() {
      if (navigator.plugins) {
         if (navigator.plugins["Shockwave Flash"]) {
            var flashDescription = navigator.plugins["Shockwave Flash"].description
            flashVersion = parseInt(flashDescription.charAt(flashDescription.indexOf(".") - 1))
         }
      return (flashVersion >= 4)
   }

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-01 14:56

> Er der en måde at checke om brugerens browser understøtter flash i
javascript?

Det ved jeg ikke, men du kan lave en 1x1 pixel stor flash-animation, der i
første frame sender brugeren videre til flash-siderne.

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-01 14:59

"engo" <engo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:SxT96.44322$W81.476720@twister.sunsite.dk...
> Er der en måde at checke om brugerens browser understøtter flash i
javascript?

Ja det kan man godt ... se Macromedia's egen hjemmeside, der er et par gode
eksempler
http://www.macromedia.com/support/flash/how/shock/javaplugs/javaplugs.html

Jeg har selv tidligere brugt scriptet
http://www.macromedia.com/support/flash/how/shock/javaplugs/javaplugs05.html
og det virker helt fint !

Mvh
Jan Romme
www.romme.nu

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-01 17:51

Men virker det ikke kun i Netscape??

Så vidt jeg ved kan du ikke tjekke plugins i MSIE med javascript alene. Du
skal kombinere det med lidt vbscript.

Jeg fandt engang noget kode på www.webmonkey.com som kunne tjekke på begge
browsere. Desvære kan jeg ikke lige finde den nu, men du kan jo selv
forsøge.

/Marten

"Jan Romme" <jan@romme.nu> wrote in message
news:GJX96.733$l57.61529@news000.worldonline.dk...
> "engo" <engo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:SxT96.44322$W81.476720@twister.sunsite.dk...
> > Er der en måde at checke om brugerens browser understøtter flash i
> javascript?
>
> Ja det kan man godt ... se Macromedia's egen hjemmeside, der er et par
gode
> eksempler
> http://www.macromedia.com/support/flash/how/shock/javaplugs/javaplugs.html
>
> Jeg har selv tidligere brugt scriptet
>
http://www.macromedia.com/support/flash/how/shock/javaplugs/javaplugs05.html
> og det virker helt fint !
>
> Mvh
> Jan Romme
> www.romme.nu
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-01-01 00:11

Jeg har ikke oplevet, at det ikke virkede med IE

mvh
Jan Romme
www.romme.nu

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto.dk> skrev i en meddelelse
news:949r8p$if3$1@news.inet.tele.dk...
> Men virker det ikke kun i Netscape??

> > Jeg har selv tidligere brugt scriptet
>
http://www.macromedia.com/support/flash/how/shock/javaplugs/javaplugs05.html
> > og det virker helt fint !