/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Integration -teoretikere?
Fra : takoon
Vist : 403 gange
200 point
Dato : 29-05-05 19:16

Vi er to lærerstuderende som er ved at forberede os til eksamen i SIS, vores problemformulering lyder som følger:

-   Hvad er skolens rolle i forbindelse med integration af udenlandske elever i det danske samfund?

Her betragtes skolen på flere niveauer:

-   Skolen som institution
-   Skolen i lokalsamfundet
-   Skolen som organisation
-   Læreren i undervisningen

-   Hvordan ser problemerne med integration i den danske folkeskole ud, og hvorfor eksistere de?

Vi synes at vi mangler noget teori på emnet, end til viddere har vi læst "Kulturmøder i skolen" af Søren Hegnby og "Kulturelle dilemmaer i en skole for alle" af Bolette Moldenhawer, men vi synes ikke rigtig at de "sagde" så meget. I den forbindelse ville det være fedt hvis nogen kunne anbefale noget teori, gerne specifikke artikler e.l.

på forhånd tak

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 29-05-05 20:44

Hej der,
jeg har selv skrevet om integration prøv at se på www.nydansker.dk derudover ville jeg også sætte sprøgmålstegn ved om vi virkelig laver integration i lovgivningsforstand eller vi forlanger at fremmed skal blive som os.....

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 30-05-05 20:45

fra udlandsarbejderen! den nemmeste måde at lave interagrationsarbejde på er at alle danskere lærer arabisk, for hvad det andet er jo en umulighed - så er bøvlet med dem jo løst!