/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
daansk
Fra : needhelp
Vist : 1228 gange
30 point
Dato : 29-05-05 10:58

hvad er en Eventyrtræk?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-05-05 11:26

Aldrig hørt om det, og jeg er dansklærer!

Hvor har du det fra?

frieda

PS: et træk = et eventyrtræk (hvad det end er)

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 11:52

Ja i hvilken forbindelse står det - jeg kunne bedst forestille mig at det er en historie, som har træk fra (til dels minder om) eventyrgenren...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 11:56

Et eksempel på "eventyrtræk"

finder du her

http://www.koegebib.dk/voksne/klassik/karen6.htm

Du har formentlig en tekst, du skal læse. I den tekst skal du finde en sammenligning med fortællingen fra et eventyr.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 12:22

Ja eller endnu mere præcist: Eventyrtræk er de træk (tegn), som kendetegner et eventyr!

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 12:22

Jeg tror også som Ans at det er træk/sammenligning med eventyr.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 29-05-05 14:43

Indledningen "Der var engang....." vil jeg mene er et typisk eventyrtræk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 17:43

De levede lykkeligt til ................... eventyrtræk

Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 03:23

Et eventyrtræk er som Karl_smart siger et kendetegn eller et typisk træk ved fortællingen.

Et par eksempler:
- Bestemte sætninger; Der var engang... En konge og en dronning... levede lykkeligt til deres dages ende.
- Den smukke helt eller heltinde der skal gennemgå en masse strabadser før det hele ender lykkeligt. (askepot, tornerose etc.)
- Heltens opbrud med hjemmet, en rejse med forskellige prøver med en sejrrig hjemkomst til belønningen , -prinsessen og det halve kongerige.
- Magiske tal; 3, 7, 100 etc. Der er altid 3 forsøg, 3 brødre, 3 ønsker, 7 bjerge, 7 dværge, sov i 100 år.
- Magi; den gode fe, trolde, dyr der taler, magiske genstande (æsler der kan lave guld, tryllestave, sværd etc.)
- Fortællingen er ofte fyldt med modsætninger. -rig/fattig, smuk/grim, ung/gammel, god/ond.

Håber du kan bruge det...
Mvh. Achner.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-06-05 12:00

Kunne ikke have forklaret det bedre selv, Achner

Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 17:23

Tak Karl_Smart... Når man nu selv lever lidt i et eventyr, så ved man jo lidt om det! Hæ hæ!