/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad betyder det?
Fra : carina94
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 27-05-05 23:27

Hvad betyder det når man på trucker film høre den sige 10-4 og hvad kommer det af.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 27-05-05 23:39

ten-four, pron. means "OK"/ "YES"

Herfra
http://www.geocities.com/TheTropics/1608/page2.htm

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-05-05 23:39

OK Okay
Tror jeg, men jeg ved ikke hvorfor.
Politiet i USA og Danmark bruger også en hel masse koder der består af tal.
F.eks. 7-11 > MAD NU !!!!
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 23:41
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-05-05 23:44
Godkendelse af svar
Fra : carina94

Dato : 27-05-05 23:55

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-05-05 23:57
Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 23:59

10-4 selv tak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-05-05 23:59

Det er et spørgsmål om at bruge talkoder istedet for almindelig tale. Når vi i Søværnet udførte et såkaldt Radio-check, skulle vi svare i klart sprog på engelsk, som jo var sproget. Vi skulle svare på 2 ting: lydstyrken og signalets læselighed. Var begge dele godt, skulle vi svare: Roger read You Loud and clear. Da vi kom lidt ud i verden lærte vi talkoderne at kende, og vi sagde så istedet: Roger Five Five. 5 var selvfølgeligt topkarakter.
Andre steder er der opfundet andre talkoder, bl.a. hos amerikanske truckere. Hvad alle deres koder betyder, ved jeg ikke, men 10-4 betyder at alt er helt OK. No problems o.s.v.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-05-05 00:20

Carina - du lukker spørgsmålet efter kun 28 minutter. Så du nåede ikke at se jakjoe's eller min kommentar. Giv lige dig selv og andre lidt mere tid en anden gang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-05-05 00:55

arne - bruges det fonetiske alfabet i søværnet ?????? havde en diskussion om det forleden og blev aldrig helt klar på det - jeg mener det gør !!!!!!!!!

carina94 undskyld jeg lige bruger din tråd

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-05-05 00:57

Misundelse er åbenbart basis for din eksistens AJ
Refi har mange point - og der er ikke en skid du kan gøre ved det! *S*..Hans profil og historik er helt på toppen, sååååå ...der er ikke noget at hente

Normalt opfordrer/befaler du folk til at lukke deres spørgsmål, næsten inden de får stillet det..Denne gang gik det for stærkt *LOL*

Christ! du er ikke nem at gøre tilpas ..

http://piv.pivpiv.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-05-05 01:08

mirit -> Ja det gør det, men kun når det drejer sig om radiokommunikation. Det er så Nato's Fonetic Alphabet og ikke det danske der bruges.

Creamy. Det har ikke noget med misundelse at gøre, men når man lukker et spørgsmål efter KUN 28 minutter, afskærer man sig selv fra at læse en masse gode svar, og dermed give pointene til den bedste svarer.

Dine SYGE kommentarer om jeg ønsker at gøre noget ved refi's pointantal, må du gå til læge med. Resten af din kommentar er lige så syg.

Den eneste grund til at du overhovedet kom ind i denne tråd, er at du er SYG I HOVEDET. Og simpelthen SØGER efter mit navn. Få dig et liv UDEN en søgning/abonnering på mit navn.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-05-05 01:25

Det er det jeg hele tiden har sagt! ..Hvad du savner i intelligens, opvejes let af din indbildskhed..

Søge på Arne *LOL*...Næ du lille mand, det er ikke nødvendigt. Når ikke du selv gør opmærksom på dig selv, så er der jo andre der gør det for dig..Er det ikke sørgeligt og træls, at så mange efterhånden er ved at brække sig over dig?!

Derudover elsker jeg, og finder det som en fornøjelse, at give udtryk for min misfornøjelse, når du gang på gang udviser dit stupide og arrogante fjæs frem i en tråd..

Men et godt råd til dig Arne!...Smut ud af din hule en gang imellem. Du ville have godt af at opleve den virkelige verden. Herinde slipper du alligevel ikke af sted med at være den der har forståelse for andre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-05-05 02:47

Der er kun een der er rigtig syg i hovedet på Kandu, og det er edderbankemig denne latterlige figur til AJ, og til ham er der kun en ting at sige http://piv.pivpiv.dk/

PS. Lyt for Guds skyld ikke til Creamygirl... Bliv endelig inde i din hule, så vi i det mindste slipper for at se, høre og lugte dig IRL

******************************************

Carina 94. Forklaringen på at man bruger dette "Ten code" system er, at man ofte begynder at tale samtidig med at man taster på sende knappen, og at modtageren derfor ikke hører hele beskeden. Så ved at sige 10 først, så opstår der en forsinkelse på den essentielle meddelelse, som så er et tal der er en kode for det man øneker at meddele. Det er en hurtig og præcis måde at kommunikere på via radio, og spare en masse overflødig ævl

Du får nogle eksempler her. og kan se mere om det på denne side
http://www.ofm.gov.on.ca/english/Publications/Communiques/1996/96-037.asp

10 - 1 Receiving Poorly
10 - 2 Receiving Well
10 - 3 Stop Transmitting
10 - 4 Acknowledgment
10 - 6 Busy-Stand By Unless Urgent
10 - 7 Out of Service
10 - 8 In Service
10 - 9 Repeat
10 - 10 Request Permission to Change Channels
10 - 19 Return to Your Station
10 - 20 What is Your Location?
10 - 21 Call By Telephone
10 - 30 Improper Use of Radio
10 - 33 Emergency
10 - 36 Correct Time
10 - 78 Need Assistance

Klumme

Kommentar
Fra : carina94

Dato : 28-05-05 16:51

fik et svar af refi som jeg kunne bruge til noget. så derfor lukkede jeg spørgsmålet. faktisk meget simpelt. beklager hvis nogen føler sig forbigået. sgu en sær måde at føre sig frem på.