/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP lokalnetværk
Fra : Lion38
Vist : 340 gange
20 point
Dato : 27-05-05 15:33

Jeg har to computere som jeg gerne vil have i et lokalt netværk, så den anden af dem kan bruge printeren og lign.
Jeg har TDC som ADSL udbyder, maskinerne er forbundet til en switch og derfra videre. Ip adr. er ikke fortløbende.
Forgæves har jeg prøvet, at oprette et lokalnetværk med WORKGROUP som arbejdsgruppe på begge maskiner, men ingen af dem kan se hinanden.
Derfor efterlyser jeg en skræddersyet brugsanvisning der trin for trin guider mig igennem.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 27-05-05 15:57
Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 27-05-05 16:25

Som sagt har jeg både prøvet og oprette et hjemmenetværk via Xp, uden resultat, desuden har jeg som tråden henviser til også en switch, hvilket jeg også gjorde opmærksom på i min meddelse.
Derfor kan jeg desværre ikke rigtig bruge den tråd til noget, og jeg efterlyser derfor stadig en god brugervejledning trin for trin.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 27-05-05 17:02

Den eneste forskel der er på om du har en swich eller ej er at du ved anvendelse af swich ikke må bruge krydsede LAN kabler, hvor du SKAL bruge krydsede LAN kabler hvis du ikke har

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-05-05 17:28

Hvilken type adsl har du hos TDC PPPOE eller DHCP.

Havde selv PPPOE som var besværligt i forhold til DHCP. Hvorfor ved jeg ikke, men straks det blev lavet om virkede mit netværk med 4 pc.er.

Med en router er det også meget lettere at lave netværk end med en switch. Routeren får en ipadresse og tildeler ipadresser til de forskellige pcer. Eller man kan selv gå ind og manuelt tildele ipadresser.

Det er forøvrigt gratis at få lavet om.

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 27-05-05 18:41

Jeg har DHCP. Maskinerne er forbundet til en switch, derfra til TDC's modem og videre til telefonstikket, jeg har overvejer krydsende kabler, men ved at det kan lade sig gøre med de muligheder jeg har nu, problemet er bare hvordan....
Så igen igen, en skræddersyet guide er ikke af vejen.

Kommentar
Fra : Divser

Dato : 27-05-05 23:05

Du mangler sikkert at få installeret en brugbar protokol. Find fanen Generelt under Egenskaber for Netværksforbindelser. Hvis ikke protokollen NewLink er installeret, så gå ind under Installer / Protokol / Tilføj og vælg at installere NewLink. Netværket vil sikkert herefter komme til at fungere. Protokollen NetBEUI, som du kan installere fra via Windows XP cd-rommen (check Microsofts hjemmeside for vejledning i, hvordan NetBEUI installeres fra cd-rommen) kan også være en egnet protokol til, på en nem måde, at få netværket til at fungere med WORKGROUP.

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 28-05-05 14:01

Jeg har allerede NWLink installeret (faktisk to stk.), desuden også NetBEUI. Men det fungerer stadig ikke.
Så det Divser omtaler som en nem måde, er åbenbart ikke så nemt som så.
Jeg står stadig med problemet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-05-05 15:37

Skift switchen ud med en router så går det hele glat

Her er der en billig model

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121079

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 30-05-05 06:28

Jeg tror også, dit problem er, at PCerne har hver deres IP, som du skriver.

Får du fat i en router, vil denne "bestemme" opsætningen af dine PCere, og dit problem vil være løst. Så får dy også den ekstra fordel, at begge PCere kan komme på nettet.

Kommentar
Fra : Lion38

Dato : 30-05-05 09:28

Begge PC'ere er på nettet.
Men jeg vil da overveje at køben router.