/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Musik på hjemmeside
Fra : Anden_90
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 26-05-05 00:08

Hej...
Jeg er ved at lave en hjemmeside i frontpage som jeg så vil uploade med en ftp-server når den er færdig. Men vil lige høre om det kan lade sig gøre at man ligger et stykke musik ind som bliver afspillet når man er på siden? Og er dette lovligt?

MVH
Mikkel Skovlund

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:23

Hvis musikken ikke er omfattet af ophavsret må du godt og du kan lægge den på under Egenskaber for side under baggrundslyd og skal det være mere avanceret kan du sætte en plugin på via indsæt webkomponent (nederst i menuen)

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 26-05-05 00:28

Det er ret enkelt. Her er en genial vejledning. Lavet af en kandu bruger (hcma) der iøvrigt har hjulpet mig meget med mange ting:

http://www.hcma.dk/music.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-05 00:29

eller sætte denne linie ind

<EMBED SRC="DIN.mid" AUTOSTART="true" LOOP="false" TYPE="audio/midi">

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 00:29

Der er masser af "gratis" musik du kan bruge - men IKKE fra Top 20
En anden ting du skal huske på er at det KAN afholde mange fra at besøge din side - da det KAN være irriterende at høre på.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-05 00:38

Hvis du bruger det link fra Sygate så er der mulihed for at den besøgende kan slukke for musikken.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:43

Det kan man også hvis han bare indsætter den direkte fra menuen i FrontPage hvor han ikke selv behøver, at skrive det ind. Et par klik og sådan så funker det.

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 26-05-05 06:46

Jamen hvis jeg ligger det ind under egenskaber i frontpage, kan det ikke være mp3 filer, men wav eller real audio, midi eller au filer, hvordan får jeg så musikken konverteret til det og hvis jeg vælger wave det fylder jo meget er siden så ikke hurtig brugt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-05 08:33

En bruger af kandu.dk har musik på sin side helt lovligt. Jeg mener hun betaler omkring 100 kr. om måneden for det hos coda (Læs hvad der står allerøverst på siden). Du kan jo spørge hende : http://www.ingehvid.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-05 08:35

Musikformat konvertering ?

http://download.dk/index.asp?Kat=lyd&SubKat=lydkonvertering

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 26-05-05 08:43

Jamen, fylder wave ikke meget på en hjemmeside?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-05-05 19:43

Jo uhyggeligt meget. Typisk 10 gange mere end MP3, dog er der MP3 i forskellig bit's, men mest omkring 128 - 192.
Hvis du kan bruge MID er det langt det hurtigste. - Større filer skal bruge mere tid på at blive hentet, og det er jo ikke alle der har den tålmodighed, så de surfer bare videre, inden musikken starter.
Så gør din side besøgsvenlig!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-05 20:50

Koda : http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

...OG :

NBC : http://www.ncb.dk/

..som vist var svar på den sidste del af dit spørgsmål Anden_90

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 27-05-05 15:58

Når man bruger en midi fil, hvorfor kan man så ikke høre den når man åbner den i browseren? Kan man først høre den når siden kommer ud på nettet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-05 17:06

Du kan sagtens høre den når du køre lokalt (også) - Du skal altid sørge for, at midi filens placering stemmer over ens med den angivne sti.
Det du måske har som et problem, er at mixeren til dit lydkort, er lukket ned i MIDI indgangen, så prøv at checke denne lydkanal.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-05 17:08

NB. Hvis du mangler MIDI filer, så har je ca 1200 forskellige til en lang række forskellige situationer/højtider m.m.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-05-05 19:18

Alt efter hvilken afspiller du bruger ? Kan du afspille *.mid (Midi) filer. Mediaplayer, RealPlayer, Quicktime osv...

Du skal blot se efter i : Settings / Preferences / Options / Indstillinger / ..eller hva' det nu hedder, at tjekke hvilke formater der understøttes og hvilken af dine afspillere, der er 'Default' player af omtalte format. Evt. om dprogrammet er integreret med din browser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-05-05 19:19

Ps. Du skal selvfølgelig tjekke i de forskellige programmer; Hvem der har 'krav' på hvad. Ellers opstår der konflikt.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 01:33

Tak for svaret molokyle.