/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Defekt termostat...
Fra : Imperiet
Vist : 1290 gange
20 point
Dato : 25-09-02 17:41

Hej, jeg har en almindelig Danfoss termostat på min radiator, men den virker ikke mere. Den er nok groet fast i sommerens løb... Jeg kan se at der er en lille sort pind af en slags som bliver skubbet ud når jeg drejer den, og den kommer tilsyneladende helt ud så der burde være åbent for vandet - men der sker ikke noget? Jeg havde engang det samme problem hvor pinden netop ikke kom ud, og så kunne jeg bare skubbe den frem og tilbage et par gange og så fungerede den fint, men det er tilsyneladende ikke problemet denne gang. Hvad kan der så være galt?

På forhånd tak,
Rolf

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 25-09-02 18:52

Du tror ikke, at det er et filter et eller andet sted i varmesystemet, der er "groet" til i snavs - det er ret almindeligt, når man starter sit anlæg op efter en lang sommer.

Accepteret svar
Fra : theking

Modtaget 20 point
Dato : 25-09-02 22:11

Det der er galt, er at "sædet" den del der lukker og åbner for vandet i ventilen sidder fast, "pinden" som du kalder den, er ikke fastmonteret på sædet så du kan godt skubbe den frem og tilbage, uden der sker noget med sædet.Det du kan gøre er at give din radiator ventil et hårdt slag på bagsiden af den.Og hvis det ikke virker skal forparkningen afmonteres og sædet løsnes forsigtigt, men det kræver lidt snilde og der kommer lidt vand ud når du afmonter den. Så hvis du ikke er helt sikker på hvad du gør, så få fat i en vvsmontør. Med venlig hilsen Theking

Kommentar
Fra : uadeklip

Dato : 25-09-02 22:43

Bemærkning til theking. Det hedder ikke forparkning, men pakdåse. Til Imperiet: Pas på, at du trækker ikke pinden for langt ud, ellers ryger den ud. Afmonter termosat, sæt krus eller lille skål og skru pakdåse ud og stik lille skruetrækker ind i hullet og rykke lidt indtil der kommer lidt vand ud, derefter skru pakdåse på igen.
Med venlig hilsen
Uadeklip

Kommentar
Fra : theking

Dato : 25-09-02 22:59

til Uadeklip. I daglig tale hedder det en forparkning.så kan, alle forstå det.
hilsen Theking

Kommentar
Fra : glenn007

Dato : 21-10-02 19:44

Hvor stor skal den muggert man bruger være ? er 4 kilo nok *G*

Spøg til side.

Inden du skruer pakdåsen ind igen så giv den lige lidt vandfast fedt. Så holder den lidt længere da kalken ikke sætter sig så hurtigt fast igen. Dermed slipper du for at gøre det igen til næste år.