/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fattiggårde?
Fra : HannaMortensen
Vist : 1470 gange
100 point
Dato : 19-05-05 09:40

Er der nogen, som kender til hvilke fattiggårde, som ca. 1880-87 lå i Ringkøbing amt (Skodborg, Hjerm og Ginding herred)?

Venlig hilsen
Hanna

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 19-05-05 10:50

Ikke umiddelbart, men jeg vil foreslå at du ringer til et af de lokalhistoriske arkiver i nærheden. De kan helt sikkert hjælpe dig på vej.
fx vedr. skodborg:
http://www.thyboroen.com/turisme/arkivet/main.html

Lokalarkivet for Thyborøn-Harboøre kommune.
Skolegade 6a
7673 Harboøre
tlf. 97 83 46 56

Go' jagt
MouseKeeperX

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-05-05 11:01

Kan du præcisere nærmere hvilket område du er interesseret i, f.eks Holstebro og omegn jeg ved der lå en ude i Borbjerg.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 11:08

Et sted har jeg set, Fattighuset i Ryde, Ryde sogn Ginding

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 13:28

Der lå også en i Rind Sogn syd for Herning, men den er revet ned for længst. Sammelsted øst for Ørre ca. 25 Km nord for Herning havde også en. Der står dog stadig en enkelt hede-hytte der bliver vedligeholdt af kommunen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-05-05 15:45

Bundsbæk Mølle har været fattighus http://www.skjern-egvad-museum.dk/bundsb%C3%A6k.html
og her er noget om fattighuset i Ryde http://www.arkivet-vinderup.dk/arkivnyt/02-1/a-nyt-02_1.htm#Mamrelund%20i%20Ryde
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-05-05 17:00

Umiddelbart var der vel et fattighus pr. sogn eller et pr. 2 sogne?

Derfor kan der vel have været mange fattighuse i de 3 herreder?

Længere frem i tiden forsvandt de vel efterhånden, men fra hvornår?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-05-05 20:27

Her er så noget pudsigt, grundlæggeren af Grundfoss Due Jensen, hans far havde faktisk Fattiggården i nærheden af Bjerringbro.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-05 10:06

"How to make money": Køb en Fattiggård...

Jeg giver Jeannie ret; mere specifik områdeangivelse, eller vi drukner i fattiggårde...
Svend

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 23-05-05 08:09

Tak for alle indlæg.
Helt specifikt er det nok fattiggårde/fattighuse omkring Gimsing sogn, Vejrum sogn eller deromkring, jeg kan være interesseret i at undersøge folketællinger.
Men OK, jeg prøver de lokalhistoriske arkiver og evt. opslag på landsarkivet i Viborg.
Hanna