/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Skinnebensbetændelse
Fra : Sillepigen
Vist : 6508 gange
100 point
Dato : 16-05-05 14:43

Hej!

De sidste par år har jeg døjet med skinnebens betændelse.
Så længe man står stille er det jo ingen probem, men så snart løbetræningen starter, er det der.

Jeg holdte derfor pause med at løbe næsten et halvt år, og startede så op, stille og roligt med at gå i 5 minutter, løbe 1 minut - gå i 2 minutter, løbe 1 minut - gå i 5 minutter, et par gange om ugen. Stille og roligt har jeg trappet op til 6 minutters løb i alt i løbet af en måned. Og så er betændelsen der igen.
Jeg har købt rigtige løbesko og en ekstra sål til, som er formet efter min fod. Jeg løber kun på græs og jord, og dyrker ikke anden sport der er belastende for benene.

Hvad kan jeg gøre for at kunne løbe uden af få det?
Jeg kan selvfølgelig stoppe med at løbe, men det er jo sådan en dejlig uafhængig sport.
Jeg har et ønske om at starte til fodbold efter sommerferien, men hvis ikke jeg kan løbe, kan jeg nok godt pakke fodboldstøvlerne sammen igen.... :(

Kan nogen hjælpe??

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-05-05 15:07

Hvis du ikke kan tåle at løbe på blødt græs så må du stoppe og løbe, begynd at sykle.
Har du prøvet med medisier der tager betennelsen?
alimak

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-05-05 15:16

Hej med dig!

Jeg føler virkelig med dig. Du lider af nok den mest almindelige løbeskade, nemlig skinnebensbetændelse, som er en en overbelastning af underbensmusklernes senede dele, enten foran eller bagpå.

Tendensen ses ofte hos personer der ikke træner jævnligt - og Som du selv siger, så kommer smerterne selv efter lang pause og efter få minutters løb.
Jeg tror du skal prøve noget andet, og det er, at du skal lave øvelser som styrker muskler og sener i underbenet, uden at "overbelaste"..

Har du prøvet motionscykel, i den periode, hvor du har holdt pause?! ..cykling er langt mindre belastende, men holder dig i fin form..

For et par år siden, fik jeg selv problemer (jeg er ligeledes en løbefreak ) ..men fik styr på det ved at gøre som de foreslår i "Go -motion"

http://www.gomotion.dk/html/forum/traeningogskinnebensbetaendelse.html

Held og lykke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-05-05 15:22

Det var kulde/varme behandlinger på skinnebenet, der hjalp mig!!
samt en "blød" træning --> gåture, motionscykel, og svømning..

Ved at holde gang i motionen (i stedet for absolut ro) ..tvang jeg betændelsen væk!

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 16-05-05 15:51

Må du gå på stylter?

Kommentar
Fra : Annebonde

Dato : 04-06-05 18:17

Kender problemet! Jeg fik følgende råd: Start stille og roligt ud- træn dine fodled samt lægmuskler dagligt på vippebræt. Efter ca. 4 uger begynder du at lunte et par kilometer, efter en uge øger du osv. Hjælper dette ikke, så prøv at bruge tigerbalsam eller varmecreme på dine ben, pak dem ind i "mad film" og tag fodboldstrømper udenpå. Sov med dette hver nat, og du vil mærke resultater!

Held og lykke

Anne

Accepteret svar
Fra : Bolbroe1721

Modtaget 100 point
Dato : 10-06-05 23:26

Hej,

Først og fremmest er det ikke en god idé, at løbe på græs eller jord, da det blot gør dit løb hårdere for benene. Du belaster godt nok knæene noget mere når du løber på asfalt, men løb i jord/græs er hårdt. (forestil dig ligeledes når man løber på stranden) .. Jeg har selv haft skinnebensbetændelse og er kommet over det. Jeg gik til fysiterapeut og fik afvide, at løg ringe på skinnebenene og en massa massage ville hjælpe yderligere på helheds processen.

Prøv det - Det har hjulpet på mig :)

Held og lykke!!

Kommentar
Fra : puntoskjern

Dato : 28-06-05 08:54

Prøv Bambus Comp samt Argentit Comp fra helsebutikkerne. De har fjernet mine problemer hurtigt og effektivt...! www.allergica.dk eller http://www.netspiren.dk/Default.aspx

Kommentar
Fra : _pingo_

Dato : 04-08-05 18:28

har hørt at det kan hjælpe hvis man går med støttebånd/elastikbånd i nogle uger, i de uger ska man så også træne på et vippebræt. og så burde man stille og roligt kunne starte op med små løbe/gåture igen.
har ikke selv prøvet det, men har kendskab til det skulle virke :D

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 11-06-06 10:44

Tak for svaret Bolbroe1721.